Na de Grand Prix van Groot-Brittannië ging het vooral over het ontslag van Christian Horner, maar sommigen focusten zich ook op de tijdstraf van Oscar Piastri. Horner was een van de mensen die aankaartte dat het apart was dat George Russell geen straf kreeg voor zijn remactie achter de safetycar in Canada. Peter Windsor ziet in wat Horner bedoelt.
Piastri ging hard op de rem bij de herstart in Silverstone, waardoor het halve veld moest uitwijken om een botsing te voorkomen. Russell deed in Canada iets soortgelijks, alleen minder hard en minder mensen ondervonden er hinder van. Piastri kreeg een tijdstraf van tien seconden, Russell kreeg niets. 'Oscar wees daar ook op', zegt Windsor in de livestream op zijn YouTube-kanaal.
'Ik wil ook opmerken dat Russell minder hard op de rem trapte, maar vergeet niet: het was droog en ze hoefden de remmen niet zo op temperatuur te brengen als in Silverstone in de regen. Dus... waarom kreeg Russell dan niet eens een waarschuwing?' vraagt Windsor zich af. Red Bull diende na afloop van die race een protest in tegen de uitslag. Die werd afgewezen door de FIA. 'Elk punt dat Red Bull aanvoerde werd van tafel geveegd.'
De analist vreest dat coureurs het nu vaker gaan doen. 'Als dat gebeurt, en iemand maakt bezwaar, maar het wordt verworpen, is het dus eigenlijk een soort vrijbrief om te denken: oké, als ik aan de leiding ga, dan doe ik hetzelfde. Ik kan niemand het kwalijk nemen', zegt Windsor, die vindt dat de FIA dan de schuld moet krijgen, omdat het bestuursorgaan met de regels deze scenario's heeft gecreëerd. 'Oscar remde natuurlijk wel extreem hard.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geen British bias
De Australiër ging van 218 kilometer per uur naar 52 kilometer per uur, waardoor Verstappen uit moest wijken. Hij was verbaasd door de actie van Piastri. 'Dat zegt iets over hoe koud de remmen waren. Als je erover nadenkt: ze zeggen dat het gevaarlijk was, en dat was het waarschijnlijk ook. Je kunt net zo goed crashen bij vijftig kilometer per uur, als bij 250. Het was gevaarlijk met als kanttekening dat ieders remmen koud waren, en waarschijnlijk wilde iedereen zo hard op de remmen staan', legt Windsor uit.
Daarom kreeg Piastri wel een straf en Russell niet. Red Bull deed in Canada tevens een poging om tegen de tien autolengtes achter de safetycar te protesteren, maar trok dat protest in omdat de delta-tijd vanaf 2025-leidend is, en er flexibeler wordt gekeken naar de autolengtes achter de safetycar. 'Het is geen complot of FIA-voorkeur voor Britten. Er is een veel eenvoudigere verklaring: de regels zijn slecht, en dit zijn de uitkomsten van de slechte regels', zegt Windsor.
'Om te herhalen, ik vind het niet goed dat de FIA onlangs heeft gezegd: iedereen heeft het over deze straffen, dus we gaan de beste FIA-leiding ooit worden en alles zichtbaar maken. Dus geen klachten meer, iedereen weet wat de straffen zijn', klinkt hij kritisch. 'Dat is gewoon je handen er vanaf trekken, want je zegt: het ligt niet aan ons. Dit zijn de regels, bla, bla. Dat is precies wat we zagen bij Oscar. Het was gewoon het toepassen van een regel met een draconische straf.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vatbaar voor interpretatie
Windsor vindt het vooral niet eerlijk dat de straf zo zwaar was, want het betekende dat Piastri zijn zege verloor. 'De straffen zijn te streng voor een heel brede waaier aan overtredingen. Dat is het probleem. Dat impliceert dat het hele systeem niet klopt', vervolgt de analist streng. 'Telkens wanneer ze precies willen zijn over een bepaalde overtreding, opent dat de deur naar een nieuw grijs gebied. Als je woorden als gevaarlijk of overdreven of andere krachtige termen gebruikt, zijn die vatbaar voor interpretatie.'
De mate van interpretatie hangt weer af van lokale omstandigheden. Volgens Windsor is dat een probleem. 'Daarom is het een gevaarlijk pad om in te slaan. Ik vind dat ze vaker een virtuele safetycar moeten gebruiken. En als het een rode vlag is, zouden ze een VSC-snelheidslimiet in moeten stellen, om dingen zoals bij Bearman te voorkomen. Als je doet wat Antonelli deed in bocht 2 met koude remmen, dan is dat echt iets anders. Dat moet zwaarder bestraft worden dan wat Bearman deed.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties