Red Bull Racing kent tot dusver een lastig seizoen. De Oostenrijkse renstal heeft de RB21-bolide nog niet volledig op orde, maar dat is niet het enige probleem. Max Verstappen haalt steevast het maximale uit de auto, maar bij de andere Red Bull lukt dat niet. Eerst had Liam Lawson het moeilijk, en ook Yuki Tsunoda weet vooralsnog geen potten te breken. Isack Hadjar klopt nadrukkelijk op de deur, maar moet hij dat eigenlijk wel willen?
Verstappen rijdt al sinds 2016 bij Red Bull en kent het team dan ook door en door. In zijn eerste jaren bij het team van Christian Horner was Daniel Ricciardo zijn teamgenoot. De Australiër besloot echter aan het einde van 2018 de overstap te maken naar Renault. Sindsdien heeft Verstappen zijn status als onverslaanbare teamgenoot opgebouwd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Pierre Gasly, Alexander Albon en Sergio Pérez wisten zich niet staande te houden naast de Nederlander. Laatstgenoemde hield het nog het langst vol; hij reed vier volledige seizoenen naast Verstappen. Toch besloot de Red Bull-leiding om Pérez na 2024 te vervangen, waarbij Lawson als zijn opvolger werd aangewezen. De Nieuw-Zeelander had het echter loodzwaar en werd al na twee races aan de kant geschoven.
Zo pijnlijk als die beslissing was voor Lawson, zo gunstig was ze voor Tsunoda. De Japanner droomde al jaren van een promotie naar het grote Red Bull en kreeg die kans in 2025. Maar al snel bleek dat het geen eenvoudige opgave is om teamgenoot te zijn van Verstappen. Tsunoda heeft moeite om in de buurt te komen van de Limburger, terwijl bij zusterteam Racing Bulls iemand juist wél indruk maakt: Isack Hadjar. De Franse rookie levert uitstekend werk af en heeft inmiddels meer punten verzameld dan Lawson en Tsunoda samen.
Hadjar klopt op de deur
De vraag dringt zich dan ook op in de paddock: hoort Hadjar op dit moment niet gewoon in de Red Bull te zitten in plaats van Tsunoda? Helmut Marko liet weten dat Tsunoda hoe dan ook het seizoen afmaakt als teamgenoot van Verstappen, maar is dat gerechtvaardigd als we naar zijn prestaties kijken? En moet Hadjar daar überhaupt op zitten te wachten, zeker nu ook Arvid Lindblad vanuit de Formule 2 nadrukkelijk op de deur klopt?
Tsunoda maakte zijn debuut bij Red Bull in zijn thuisrace op Suzuka, maar dat werd geen daverend succes. Hij finishte als twaalfde, terwijl Verstappen de race won. In diezelfde race pakte Hadjar zijn eerste punten in de Formule 1, en sindsdien laat hij zich structureel zien. Tsunoda scoorde tot nu toe slechts drie keer punten bij Red Bull, met een negende plaats als beste resultaat.
Hadjar daarentegen maakte direct indruk in de Racing Bull. Hij pakte punten in Imola met een negende plek, maar viel vooral op met sterke optredens in Monaco en Spanje. Daar finishte hij respectievelijk als zesde en zevende. Hiermee komt hij op een totaal van 21 punten, goed voor een negende plaats in het kampioenschap. Tsunoda staat op slechts tien punten, en dat terwijl hij bij het hoofdteam rijdt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull is een topteam, dus je zou zeggen dat elke coureur uit een kleiner team de overstap zou willen maken. Toch weet iedereen die de Formule 1 volgt dat het geen sinecure is om naast Verstappen te rijden. Sommige kenners stellen echter dat Hadjars rijstijl gelijkenissen vertoont met die van de Nederlander: laat en hard aanremmen, gecombineerd met de vaardigheid om een agressieve, oversturende auto onder controle te houden. Gezien Tsunoda’s prestaties zou het dan ook geen gek idee zijn om Hadjar een kans te geven.
Lindblad laat zich zien in de Formule 2
De vraag is alleen of Hadjar dat zelf wel moet willen. Tot dusver beleeft hij een uitstekend debuutjaar in de Formule 1. Wellicht is het voor zijn ontwikkeling beter om nog even te blijven schitteren bij Racing Bulls, in plaats van nu al het diepe in te duiken als teamgenoot van een drievoudig wereldkampioen. Tegelijkertijd zal Red Bull ook naar het grotere plaatje moeten kijken. Vanuit de Formule 2 klopt immers een megatalent aan: Arvid Lindblad.
De 17-jarige Lindblad maakt indruk in de opstapklassen en leidt momenteel het Formule 2-kampioenschap. Red Bull heeft zelfs een superlicentie-uitzondering aangevraagd om hem eventueel al vóór zijn achttiende verjaardag in te zetten. Helemaal ondenkbaar is dat niet, zeker nu Verstappen elf strafpunten op zijn superlicentie heeft staan, nog maar één verwijderd van een raceban.
Het is lang geleden dat een Red Bull-junior zó overtuigend doorkwam vanuit de opleiding. Coureurs als Tsunoda, Lawson en Hadjar hadden aanzienlijk meer tijd nodig om door te breken, maar Lindblad lijkt klaar voor het grote werk. Een sleutelrol in dit alles is natuurlijk weggelegd voor Helmut Marko, de architect achter Red Bulls opleidingstraject en berucht om zijn meedogenloze selectiebeleid.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko staat erom bekend jong talent zonder aarzeling in het diepe te gooien, maar schroomt evenmin om coureurs af te schrijven wanneer ze niet direct leveren. Zijn invloed binnen Red Bull is nog altijd groot, ondanks de interne machtsverschuivingen van het afgelopen jaar. Hij ziet het liefst rijders die niet alleen snel zijn, maar ook mentaal ijzersterk. Dat Hadjar en Lindblad op zijn radar staan, is duidelijk, maar of ze ook daadwerkelijk de kans krijgen is maar de vraag.
Red Bull staat bekend als meedogenloos als het op rijderskeuzes aankomt. Ze deinzen er niet voor terug om snel te handelen. Of dat dit seizoen opnieuw gebeurt, is nog afwachten. Wat wél zeker is, is dat er genoeg talent op de deur klopt. Hadjar laat zich week na week zien, terwijl Tsunoda worstelt met zijn rol naast Verstappen. De druk op de Japanner neemt toe, ook doordat Red Bull misschien wat wil met Lindblad.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties