Tsunoda wil communicatie verbeteren: 'Soms schreeuw ik nog steeds' Formule 1
Formule 1

Tsunoda wil communicatie verbeteren: 'Soms schreeuw ik nog steeds'

Tsunoda wil communicatie verbeteren: 'Soms schreeuw ik nog steeds'

Yuki Tsunoda, coureur van AlphaTauri, staat bekend om zijn boze reacties via de teamradio. In een recent interview met internationale media deelde Tsunoda openhartig zijn inspanningen om zijn communicatiestijl te verbeteren. De coureur hoopt betere beheersing te kunnen ontwikkelen.

Het is geen geheim dat de jonge Japanner tijdens zijn debuutseizoen in 2021 bekendstond om zijn emotionele uitbarstingen, vooral in situaties met hoge druk. Echter, na een constructief derde jaar bij AlphaTauri, waarin hij het team hielp om het constructeurskampioenschap op de achtste plaats af te sluiten, heeft Tsunoda zijn positie weten te behouden voor het komende seizoen van 2024.

Tsunoda is erg tevreden met de stappen die hij al heeft gezet wat betreft kalmer communiceren. ‘Ik zou zeggen dat het gedrag op de radio en die dingen veel beter zijn geworden in vergelijking met de afgelopen jaren’, begint de coureur. Toch erkent de Japanner dat hij nog veel moet leren. ‘Er zijn nog steeds races waar ik mijn kalmte verlies, ik kan dan mijn gedachten niet bij elkaar krijgen en soms schreeuw ik nog steeds over de radio. Ik wil me zeker verbeteren’, legt de AlphaTauri-coureur uit.

Professionele hulp

Sinds hij zijn entree maakte in de Formule 1, heeft de coureur zich ingespannen om zijn uitbarstingen te verbeteren. Eerder in zijn carrière bestempelde Helmut Marko Tsunoda als een 'probleemkind', waardoor de Oostenrijker de hulp van een psycholoog inschakelde om met hem te werken vanwege zijn neiging om emotioneel te reageren op de teamradio. Tsunoda heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan zijn communicatiestijl.

Tsunoda erkent dat hij in het vervolg bedachtzamer wil communiceren via de teamradio. Hij benadrukt het belang van kalmte en beheersing, wijzend naar specifieke situaties, zoals die in Mexico: ‘Als ik me had beheerst in Mexico, had ik makkelijk op P8 kunnen eindigen. Als coureur wilde ik natuurlijk meer. Ik had best een goed tempo en ik dacht dat als ik vlot kon inhalen, ik waarschijnlijk op P5 had kunnen eindigen. Dat was een behoorlijk grote fout voor mij, dus ik moet zulke grote fouten zien te beperken.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws