Yuki Tsunoda begon het Grand Prix-weekend in Spanje met een negende plek tijdens de eerste vrije training, maar viel tijdens de tweede sessie buiten de top tien met P13. Helmut Marko kwam met een mogelijk verklaring voor de tegenvallende klassering, hij sluit namelijk niet uit dat de auto nog niet optimaal functioneert na de crash in Imola. De Japanner zegt zelf echter geen idee te hebben waarom hij langzaam is.
Max Verstappen sloot de tweede vrije training af met een derde plek, maar Tsunoda is pas terug te vinden op de dertiende plek. De Japanner is hier uiteraard niet tevreden mee, al merkte hij dat de auto op bepaalde punten wel iets beter was geworden. 'Lastig', vat Tsunoda zijn vrijdag samen bij Formula1.com. 'Om eerlijk te zijn, vergeleken met de eerste dagen van andere Grands Prix voelde het wel soepel', aldus de Japanner. Tot deze conclusie kwamen zijn teamgenoot en adviseur Marko ook.
Tsunoda wist in de eerste vrije training de top tien te halen, wat hem tijdens de tweede sessie niet lukte. Wat betreft de rondetijden, verbeterde Tsunoda zich echter, net als vele andere coureurs. 'Ik denk dat ik vooruitgang heb geboekt in de tweede vrije training ten opzichte van de eerste', stelt hij. 'De Japanner tast in het duister wat betreft de mogelijke oorzaken van zijn tegenvallende snelheid. 'Eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom ik langzaam ben', moet Tsunoda toegeven dat hij geen verklaring heeft voor het resultaat.
Marko heeft mogelijke verklaring
Marko opperde dat de Red Bull Racing-coureur mogelijk een nadeel heeft ten opzichte van zijn teamgenoot omdat zijn auto verschilt van die van de viervoudig wereldkampioen. De adviseur verwees daarbij naar de crash van Tsunoda in Imola, waarbij hij over de kop ging en tegen de barrière tot stilstand kwam. De Oostenrijker weet niet zeker of dit de oorzaak is van Tsunoda's tegenvallende snelheid, maar houd er wel rekening mee. De auto's aan beide kanten van de garage zijn in ieder geval niet identiek, aldus de adviseur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tsunoda zoekt naar een verklaring. 'De ronde was ook best goed. Het is uiteraard niet de volle honderd procent, maar het was niet het gat dat ik verwachtte', stelt hij, terugblikkend op de snelste ronde die hij reed tijdens de tweede vrijdagsessie. 'Het is moeilijk te zeggen welke limiet ik had. Qua balans is het oké', geeft de Japanner aan. De coureur heeft nog één vrije training over voordat de resultaten zwaar gaan tellen in de kwalificatie. 'We moeten kijken waar we kunnen verbeteren', realiseert hij zich daarom. 'Momenteel is het vooral worstelen', voegt Tsunoda eraan toe.
Veel vraagtekens wat betreft de auto
De Japanner lijkt meer te balen van de onwetendheid dan van de tijd zelf. 'Hopelijk kunnen we iets vinden. Verder is het heel zwaar, natuurlijk', stelt hij. 'Het is niet alsof ik een enorme fout maakte en ver achter lig op de concurrentie', vervolgt de coureur. In zo'n geval was de frustratie bij Tsunoda een stuk minder geweest. 'Als ik dit resultaat had gehaald na een fout, dan was ik tevreden geweest. Maar dat is niet zo', aldus Tsunoda.
Er is nog flink wat werk aan de winkel bij Red Bull. 'Het wordt waarschijnlijk een langere avond dan normaal, maar uiteraard hebben we te maken met een avondklok', zegt Tsunoda, die dus weet dat de tijd die hij en het team hebben beperkt is. De Japanner weigert op te geven en kijkt vooruit. 'Ik ga mijn best doen een oplossing te vinden', bevestigt Tsunoda. 'Op dit moment is het gewoon niet helemaal duidelijk', sluit hij af met een conclusie die weinig optimistisch klinkt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties