Update III | Massa stelt college van advocaten samen en zet eerste stap om titel Hamilton af te pakken Formule 1
Formule 1

Update III | Massa stelt college van advocaten samen en zet eerste stap om titel Hamilton af te pakken

Update III | Massa stelt college van advocaten samen en zet eerste stap om titel Hamilton af te pakken

Bernie Ecclestone had de situatie rondom het beruchte crashgate graag anders afgehandeld. De voormalige baas van de Formule is van mening dat de gescoorde punten tijdens de Grand Prix van Singapore niet hadden mogen tellen voor het kampioenschap. Dat betekent dat de Formule 1 een andere wereldkampioen had gekend in 2008. Desondanks werd er besloten om alleen het team van Renault een fikse straf op te leggen.

Tijdens de Grand Prix van Singapore in 2008 crashte Nelson Piquet Jr. opzettelijk om zo de overwinning te schenken aan teamgenoot Fernando Alonso. Uiteindelijk werd het een cruciale race voor de titelstrijd tussen Felipe Massa en Lewis Hamilton. 'We hadden op tijd genoeg informatie om de zaak te onderzoeken', geeft Ecclestone aan bij F1-Insider. 'Volgens de statuten zouden we waarschijnlijk de race in Singapore onder deze omstandigheden hebben moeten annuleren. Dat wil zeggen, voor het kampioenschap zou het nooit hebben plaatsgevonden.'

'Dan zou Felipe Massa wereldkampioen zijn geworden en niet Lewis Hamilton', geeft de voormalig Formule 1-baas aan. De Braziliaan voelde zich een paar seconden wereldkampioen tijdens de laatste race. Echter maakte Hamilton voor de laatste bocht de cruciale inhaalactie op Timo Glock. 'Ik voel vandaag de dag nog steeds medelijden voor Massa. Hij won de finale op zijn thuisrace in Sao Paulo en deed alles goed. Hij werd beroofd van de verdiende titel, terwijl Hamilton al het geluk van de wereld had en zijn eerste kampioenschap won.'

Ecclestone: 'Vandaag de dag zou ik het anders hebben geregeld'

Uiteindelijk werden er in 2009 wel straffen uitgedeeld aan het team van Renault. Toch had Ecclestone het graag anders geregeld als hij nog een keer de kans daarvoor kreeg. Dat zou betekenen dat Hamilton zijn allereerste wereldtitel moet inleveren. 'Vandaag de dag zou ik het anders hebben geregeld. Daarom is Michael Schumacher nog steeds de enige recordwereldkampioen voor mij. Zelfs als de statistieken anders zeggen', aldus Ecclestone.

Update 14:35 (04/04) | Woorden Ecclestone inspireren Massa om mogelijk eerste titel Hamilton aan te vechten

Felipe Massa gaat de mogelijkheden bestuderen om de wereldtitel van Lewis Hamilton in 2008 aan te vechten na woorden van voormalig Formule 1-CEO Bernie Ecclestone. De Brit gaf aan dat hij de situatie rondom Crashgate anders had aangepakt als hij nog eens de kans kreeg. Dat zou betekenen dat hij de race in Singapore niet had laten meetellen en dat Massa dus de wereldkampioen van dat jaar zou zijn.

Massa is dus ook op de hoogte van de woorden van Ecclestone. De coureur wil geen financiële compensatie voor de gebeurtenissen in 2008, maar hij wil wel dat er iets gedaan wordt aan het resultaat van het seizoen. 'Ik zou voor gerechtigheid gaan', wordt Massa geciteerd door Motorsport.com. 'Als je bestraft bent voor iets dat niet jouw schuld is, is het het product van diefstal, een gestolen race. Dan moet het recht zegevieren. Het zou het juiste zijn om het resultaat van die race te schrappen.'

'Ik weet niet of het mogelijk is om de titel te delen. Als bewezen is dat deze race gestolen is, moet deze geschrapt worden, dat is gerechtigheid', vervolgt de Braziliaan. Destijds kreeg Massa te horen dat het niet mogelijk was om iets aan het resultaat te veranderen, aangezien de trofee al was gegeven aan Hamilton. In andere sporten zijn wel titels afgepakt, weet de voormalig coureur. 'We hebben het gezien met Lance Armstrong, van wie bewezen werd dat hij doping had gebruikt. Hij verloor alle titels. Wat is het verschil?'

Massa gaat situatie bestuderen

Of het gaat komen tot een zaak is nog onduidelijk. Massa gaat wel kijken naar wat mogelijk is binnen de regels van de Formule 1. 'Ik ben van plan om dit te bestuderen. Het resultaat, het bestuderen van wat de wetten en de regels zeggen... We moeten een idee hebben van wat mogelijk is. Zoals ik al zei, ik heb hier geen financieel belang bij', aldus de meervoudig racewinaar.

Update II 14:17 (05/04) | Ook Whiting en Mosley waren in 2008 al op de hoogte van crashgate

Uit onderzoek van Motorsport.com blijkt dat ook voormalig race director Charlie Whiting en voormalig FIA-president Max Mosley al in 2008 geïnformeerd waren over de bewuste crash van Nelson Piquet junior in Singapore. Voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone zei recentelijk dat de FIA het resultaat van die Grand Prix had moeten annuleren, waardoor niet Lewis Hamilton, maar Felipe Massa wereldkampioen was geworden. De Braziliaan gaf in een reactie aan stappen te overwegen.

Volgens Motorsport.com gaf de inmiddels overleden Whiting eerder aan dat hij van de vader van Nelson Piquet junior voor het eerst hoorde over de opzettelijke crash: 'Er waren een aantal samenzweringstheorieën na de race, maar niks substantieels. Maar in Brazilië sprak ik met Nelson Piquet (senior, red.). Ik was zijn mecanicien voor een aantal jaar en we zijn daarna goede vrienden gebleven. Hij kwam naar mijn kantoor, en we waren aan het praten toen hij opeens de deur sloot.'

De drievoudige wereldkampioen wilde duidelijk dat het gesprek privé bleef: 'Hij hield zijn voet tegen de deur, zodat niemand binnen kon komen en vertelde me toen wat er in Singapore gebeurd was. Het was op Flavio (Briatore, destijds teambaas van Renault, red.) gericht, de essentie van wat hij zei was: Flavio liet mijn zijn crashen. Ik zei: wow, dat is behoorlijk serieus. Ik weet niet wie hij dit nog meer verteld had, maar hij zei dat ik het tussen ons moest houden, maar door dat te zeggen wist hij dat ik het aan Max (Mosley, red.) zou vertellen.'

Piquet senior bevestigde dit verhaal in 2009 toen de situatie onderzocht werd: 'In Brazilië sprak ik met Charlie (Whiting, red.). Ik vroeg hem wat er met mijn zoon Nelson kon gebeuren als dit verhaal naar buiten zou komen. Ik was bang om de carrière van Nelson om zeep te helpen.'

Mosley zette geen onderzoek op

Ondanks dat FIA-president door Whiting op de hoogte werd gebracht, deed de FIA geen onderzoek. Mosley zei destijds dat er geen concreet bewijs was dat Piquet was verteld om opzettelijk te crashen: 'Er was geen bewijs. Later werd Nelson junior ontslagen door het team. Nelson senior kwam in Monaco naar me toe en vertelde me het verhaal. Ik zei niet dat ik dat al wist, alleen dat het verschrikkelijk was.'

Volgens Mosley kwam hij toen in actie en huurde hij onderzoekers in om Piquet junior te interviewen voor een officieel statement, maar zelfs dat was volgens Mosley niet voldoende: 'We hadden het statement, het getekende statement van hem. Maar dat was lang niet genoeg omdat, zelf als ik dat statement met het hele verhaal zou produceren, dat de verdediging zou zeggen dat ze hem net ontslagen hadden en hij hatelijk was en alleen problemen wilde creëren.

Pas later nam het onderzoek serieuze vormen aan, toen de FIA ervoor zorgde dat de onderzoekers in België in de paddock aanwezig waren: 'Ze werden de paddock binnengesmokkeld, omdat ik wist dat niemand er iets over mocht weten, zelfs niet Bernie (Ecclestone, red.)', vertelde Mosley. 'Want als Flavio het ontdekt had, had hij het hele onderzoek stilgelegd.

Alonso wist van niks

Dat weekend werd duidelijk dat Alonso, die dankzij de crash de race won, niet op de hoogte was van het voorval. 'Alonso was de eerste persoon die werd opgeroepen', herinnerde Mosley zich. 'Hij ontkende ook maar iets te weten over de situatie. Veel mensen dachten dat Alonso het wel wist, maar interessant genoeg was de hoofdonderzoeker, die enorme ervaring had in het ondervragen van mensen, dat Alonso de waarheid sprak.'

Pat Symonds, destijds technisch directeur van Renault, was de volgende, vertelde Mosley: 'Want hij was één van de vier betrokkenen. Pat is een volkomen eerlijk persoon, dus toen hem de voor de hand liggende vraag gesteld werd zei hij: die vraag kan ik niet beantwoorden. Zodra hij dat zei, hadden we zo goed als een bekentenis. Toen hebben we Flavio opgeroepen en de rest is geschiedenis.' Symonds werd vijf jaar uit de Formule 1-paddock verbannen, Briatore levenslang. Later werden die straffen deels ingetrokken en inmiddels is Symonds technisch directeur bij de Formule 1.

Met de kennis van nu lijkt het ongelofelijk dat er geen eerder onderzoek heeft plaatsgevonden, dus de woede van Felipe Massa is te begrijpen. Het is alleen de vraag of de Braziliaan vijftien jaar later nog enige kans heeft om de resultaten van dat seizoen aan te passen. Dat zowel Charlie Whiting en Max Mosley inmiddels overleden zijn, zal het niet gemakkelijker maken voor Massa om zijn wereldtitel alsnog toegewezen te krijgen.

Update III 11:13u (24/04) | Massa stelt college van advocaten samen en zet eerste stap om titel Hamilton af te nemen

Felipe Massa lijkt het aanvechten van de eerste wereldtitel van Lewis Hamilton heel serieus te nemen. Motorsport.com is te weten gekomen dat de Braziliaanse coureur een college van advocaten heeft samengesteld om de zaak nader te bestuderen. Eerder gaf Massa al aan dat hij geen uitspraken meer zal doen over 'Crashgate' en dat zal mogelijk ingefluisterd zijn door zijn advocaten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws