Update VII | Andretti wacht nog altijd op reactie van FIA over intrede in Formule 1 Formule 1
Formule 1

Update VII | Andretti wacht nog altijd op reactie van FIA over intrede in Formule 1

Update VII | Andretti wacht nog altijd op reactie van FIA over intrede in Formule 1

Mario Andretti heeft aangegeven dat zijn zoon, Michael Andretti, een startbewijs aangevraagd heeft in de F1 voor 2024. Dat betekent dat de familie een intrede zal maken in de koningsklasse wanneer de FIA deze aanvraag goedkeurt. Daarmee lijken de plannen voor wederom een elfde Formule 1-team plotseling tastbaarder dan ooit tevoren, al moeten ook de huidige deelnemers nog instemmen met de komst van een nieuwe renstal.

Vorig jaar poogde Andretti de sport al te betreden via Sauber (ook wel bekend als Alfa Romeo, red.), maar de deal viel in het water. Andretti lijkt echter zijn zinnen te hebben gezet op een Formule 1-debuut en wil dit in 2024 doen onder de naam Andretti Global. 'Andretti Global heeft alle nodige middelen en voldoet aan de eisen. Hij wacht op de vastberadenheid van de FIA', meldde de enkelvoudig wereldkampioen op Twitter.

Tegenover het medium IndyStar heeft Mario Andretti inmiddels toegelicht wat de plannen van zijn zoon zijn. Het doel is om een team in 2024 op het circuit te zetten. De thuisbasis van het team zou in Groot-Brittannië komen te staan, maar de bolides zouden geproduceerd worden in een nog niet bestaande, hypermoderne faciliteit in Indianapolis, naast het IndyCar en Indy Lights-hoofdkwartier van Andretti Autosport.

Details rondom Andretti-intrede

Mario Andretti heeft aangegeven dat het team al een motorleverancier gevonden heeft, al werd niet duidelijk welke leverancier dit dan zou zijn. Mercedes meldde eerder al dat ze aan hun productielimiet zitten en Honda, dat motoren levert voor Andretti Autosport in de IndyCar, is nét uit de sport gestapt. Renault wordt gezien als realistische mogelijkheid, temeer omdat ze op zoek zijn naar een klantenteam om de doorstroom van haar junioren te faciliteren, maar een van de nieuwe namen die aan de F1 verbonden is, Audi of Porsche, zou ook een mogelijkheid kunnen vormen.

Daarnaast heeft Andretti gesuggereerd dat Dan Towriss, de CEO van Group 1001 (een verzekeringsmaatschappij uit Indiana) zich graag aansluit bij het Formule 1-project van de Andretti's, al willen ze dit niet met Gainbridge, dat Colton Herta sponsort in IndyCar. Men lijkt dus ook al nagedacht te hebben over hoe het ambitieuze project financieel overeind gehouden gaat worden. Overigens wordt Herta als een van de primaire kandidaten gezien voor een stoeltje in de F1 wanneer Andretti weet in te treden.

'Michael heeft hier al een tijdje aan gewerkt, maar hij hanteert nu een andere aanpak, gezien er geen team is dat te koop staat', stelde Mario Andretti bij het eerdergenoemde medium. 'Als ze goedkeuring krijgen, kunnen ze de dag daarop al actie ondernemen. Ze zijn hard aan de slag om het nodige personeel aan te trekken en alles zou plaatsvinden onder één dak, al is dat wel in andere gebouwen.'

Andretti denkt na over torenhoge entry fee

Een van de grootste struikelblokken voor nieuwe F1-teams is de entry fee die al enige tijd betaald moet worden wanneer een nieuw team zich bij de bestaande deelnemers wil voegen. Een nieuwkomer betaalt namelijk een hoog toelatingsbedrag van 200 miljoen dollar (~175 miljoen euro, red.). Andretti zegt dat er over nagedacht is: 'Dat is allemaal geregeld. Daar is aan voldaan en dat valt allemaal onder de huidige plannen.'

'Ik weet niet hoeveel vertrouwen je erin kan hebben, maar je hoopt dat je beste bedoelingen duidelijk worden. Michael is erg vastberaden om mee te doen, maar nu ligt het in de handen van de FIA en F1-teams om het te accepteren. Wanneer Michael ergens voor gaat, is hij genadeloos, vindt hij de juiste mensen om hem te ondersteunen en zorgt hij dat een plan slaagt.'

Ingrediënten voor F1-intrede aanwezig

De entry fee is niet de enige horde die genomen moet worden door Andretti Global. Het opzetten en laten draaien van een Formule 1-team kost volgens journalist Joe Saward zo'n 500 miljoen dollar (~440 miljoen euro, red.). Dat is een mega investering, waar Andretti blijkbaar wel al over heeft nagedacht. Saward ziet de terugkeer van de Andretti-naam naar de F1 als een onafgemaakt hoofdstuk van Michael, die het slechts één jaar vol wist te houden bij McLaren.

Naast Ayrton Senna kwam hij totaal niet uit de verf, terwijl hij flinke schoenen te vullen had, namelijk die van de laatste Amerikaanse F1-kampioen, zijn vader Mario Andretti. Dit lukte niet en sindsdien is de Formule 1-droom altijd blijven bestaan. Met Alpine dat vermoedelijk de komst van het team verwelkomt, en deze komst voor eigen gewin kan faciliteren, en het feit dat de Andretti's in Amerika wellicht de juiste mensen kennen op financieel gebied, zou een intrede in de F1 beslist niet onrealistisch zijn.

Update 13.35u (19/02) | FIA reageert op Andretti-nieuws: 'Overwegen geen nieuwe F1-teams'

De FIA heeft aangegeven momenteel niet te overwegen om een nieuw Formule 1-team in te laten treden. Daarmee lijkt het motorsportorgaan dus meteen een stokje te steken voor de plannen die naar buiten kwamen van Michael Andretti. Andretti wil namelijk over twee jaar al actief zijn in de koningsklasse.

The Race heeft na het verhaal van Andretti de FIA benaderd, en kreeg een reactie: 'De FIA is momenteel niet in staat om een positie te overwegen, of te antwoorden op verzoeken die wij gekregen hebben van mogelijke nieuwkomers.' Er wordt bij het doorgaans goed ingevoerde medium dan ook geconstateerd dat de kans klein is dat het werkelijk tot een intrede komt.

Helemaal tegen het idee van een elfde team op de grid is de Formule 1 niet, maar er moet wel een goede case gemaakt worden. Naar aanleiding van de coronavirus-pandemie en de daaropvolgende wijzigingen binnen de sport zijn de huidige teams goed beschermd, en moet er dus beargumenteerd worden dat de huidige teams iets te winnen hebben met een extra deelnemer, en dat deze deelnemer aan alle eisen voldoet.

Update II 08.30u (20/02) | Andretti: 'Het ligt bij de juiste mensen binnen de FIA'

Mario Andretti stelt dat de FIA enkel de huidige Formule 1-teams nog moet zien te overtuigen voordat ze toe kunnen treden tot de sport. Eerder kwam de FIA naar buiten met een vrij algemene opmerking over dat ze geen nieuwe concurrenten overwogen, maar volgens de enkelvoudig wereldkampioen ligt het verzoek wel degelijk bij de juiste personen.

'Het ligt bij de FIA en zeker bij de juiste mensen', verzekerde Andretti in gesprek met RACER. 'Momenteel is men zich erover aan het buigen. Ik denk dat het een kwestie van goedkeuring van de huidige teams is om het plan te laten slagen', vervolgt hij. Volgens de Amerikaan is het dus slechts een kwestie of de teams toegevoegde waarde zien in een extra team.

Wanneer Andretti Global goedkeuring krijgt van de FIA moeten ze dus ook nog langs de huidige deelnemers. 'Er zijn enkele hordes die ze (de FIA, red.) moeten nemen en dit is er één van. Ik heb het er met Bernie Ecclestone over gehad en die heeft mij de juiste richting gewezen.' De voormalige F1-baas kent het politieke landschap op zijn duimpje en heeft ze geadviseerd.

Er zitten enkele strenge toelatingseisen aan een intrede in de sport. Zo moet er 200 miljoen dollar (175 miljoen euro, red.) neergeteld worden voor het toetreden. Andretti zegt alles overwogen te hebben en overal aan te voldoen: 'We zitten er bovenop en we gaan er niet blind in. Wat men ook van ons vraagt, qua garanties en dergelijke, wij voldoen eraan. Als er meer is dat ze nodig hebben, staan we klaar om zaken op te helderen. Zo zit het.'

Update III 11.35u (26/02) | Andretti: 'We hebben al een overeenkomst met een F1-motorleverancier'

Mario Andretti heeft tijdens een trainingssessie van de IndyCar losgelaten dat er al een overeenkomst ligt met een motorleverancier binnen de Formule 1. Andretti wil zijn eigen team naar de Formule 1 brengen, maar momenteel steekt de FIA daar een stokje voor. De Amerikaan lijkt echter nu al één horde te hebben genomen. Bovendien zal Colton Herta een stoeltje aangewezen krijgen, mocht het Andretti lukken om de Formule 1 binnen te komen.

Dat liet hij los tijdens een uitzending van PeacockTV rondom de IndyCar. 'We hebben alles al voorbereid voor een intrede in de sport', zegt Andretti tijdens het interview. 'Onze faciliteiten zullen gebouwd worden in het Verenigd Koninkrijk. Er zijn nog best wel veel stappen om te zetten, want dit is een grote onderneming. Maar we zijn er klaar voor.'

Momenteel zijn er vier verschillende motorleveranciers in de Formule 1. Mercedes, Ferrari, Red Bull Powertrains en Renault leveren de krachtbronnen in de koningsklasse van de autosport. Andretti mag vertellen met welk team er een formeel akkoord ligt. 'De overeenstemming ligt er, dus ik mag het nu zeggen. We hebben een akkoord bereikt met Renault', aldus Andretti.

Update IV 12.05u (01/03) | Andretti verrast door weerstand van Formule 1-teams

Michael Andretti, de eigenaar van Andretti Autosport, dat een intrede in de Formule 1 wil doen, geeft aan verrast te zijn door de weerstand die hij tegengekomen is van de huidige F1-teams. Hij zou graag het elfde team op de grid willen vormen, maar onder meer Mercedes-teambaas Toto Wolff is niet bereid zijn intrede zomaar goed te keuren.

'Dat heeft mij echt ontzettend verrast', stelt hij bij Autosport. 'Ik dacht dat dit een no-brainer zou zijn en dat we er gewoon voor konden gaan. Natuurlijk werkt niets zo in de Formule 1', aldus de reactie van de Amerikaan. Ook Red Bull Racing leek geen enorme voorstander te zijn van de komst van Andretti Global, zoals het team zou gaan heten, al was Christian Horner ruimdenkender dan zijn Oostenrijkse tegenpool.

Andretti vindt het lastig om de gedachtegang van de teams te volgen omdat hij van mening is dat een Amerikaans team wel degelijk waarde toe zou voegen aan de sport. 'Ten eerste nemen we 200 miljoen dollar mee. Ten tweede zouden wij sowieso al 100 miljoen dollar aan waarde meenemen, alleen uit de Verenigde Staten al, door deel te nemen met een Amerikaans team en een Amerikaanse coureur.'

Update V 10.40u (04/03) | 'Andretti zoekt contact met Wolff, Wolff heeft nog niet teruggebeld'

Mario Andretti heeft schijnbaar contact opgezocht met Toto Wolff. De Mercedes-teambaas liet zich in Spanje uit over het eventuele toetreden van een elfde team, maar bleek niet enorm enthousiast te zijn. Naar aanleiding van zijn woorden heeft Andretti contact opgezocht, maar Wolff heeft nog niet teruggebeld.

Dat meldt Adam Stern, werkzaam voor het Sports Business Journal. De Amerikaan stelt dat Andretti gepoogd heeft de Mercedes-topman te pakken te krijgen om te bespreken hoe hij tegen een intrede aankijkt. Wolff gaf namelijk aan dat hij vond dat Andretti wel waarde toe moest voegen aan de sport, en dat hij eraan twijfelde of dat ook werkelijk het geval zou zijn.

'Toto maakt er een heel verhaal van en suggereert dat wij de sport zullen verdunnen, maar dat is helemaal niet waar', wordt gesteld. Met verdunnen wordt vermoedelijk bedoeld dat een intrede van Andretti betekent dat het prijzengeld verdeeld zal worden over meer deelnemers, wat de relatieve jaarlijkse opbrengst van de huidige teams zal verminderen. Andretti meent hiervoor te compenseren met een toename van sponsoren en kijkers vanuit de Verenigde Staten.

Update VI 20.25u (13/3) | Andretti heeft goede hoop op intrede na gesprekken met teameigenaren

Michael Andretti heeft nog altijd goede hoop dat zijn team mag toetreden tot de Formule 1. De zoon van Mario Andretti heeft met verschillende teameigenaren gesproken vertelt hij en die zijn positiever nu ze het verhaal en de ambitie van Andretti kennen. Ook voor de waarde van de Formule 1 gaat het alleen maar goed zijn, denkt hij.

In gesprek met Racer geeft Andretti aan dat hij heeft gesproken me de verschillende teameigenaren over zijn plan voor een eigen team op de grid. 'Het goede is dat we nu met veel teameigenaren hebben gesproken, en we krijgen nu steun van alle teameigenaren nadat ze ons verhaal hebben gehoord, dus dat is positief.'

'Ze moeten weten hoe serieus we zijn. Ik bedoel, we zijn overal geweest, en ik denk dat er alleen maar goede gevolgen zullen zijn van Colton's testen, en hoe serieus dit is voor ons allemaal', zo verwijst hij naar de tests die Colton Herta mag gaan doen voor McLaren. De Amerikaanse coureur moet één van de twee piloten worden bij het team van Andretti.

Andretti ziet niet in waarom zijn team de toegang geweigerd zou worden, aangezien het alleen maar voor een hogere waarde zou zorgen. 'Wij gaan de waarde van de Formule 1 helpen en niet verminderen, in termen van de waarde die wij aan de onderaan de streep zouden brengen zal in principe dekken wat wij uit onze kant van het prijzengeld zouden halen.'

De Amerikaan ondersteunt zijn argument met een berekening. 'Ik denk dat Liberty Media zo'n 3 miljard dollar per jaar verdient, en als wij in de competitie op commercieel gebied niet minstens 100 miljoen dollar waard kunnen zijn, dan zou je denken dat het gewoon voor iedereen logisch is', zo besluit hij zijn verhaal.

Update VII 18.32u (7/4) | Andretti wacht nog altijd op reactie van FIA over intrede in Formule 1

Andretti Autosport is nog altijd aan het wachten op een reactie van de FIA over een mogelijke intrede in de Formule 1 door het Amerikaanse team. Dat laat eigenaar Michael Andretti weten in gesprek met RACER. Oud-Formule 1-coureur en wereldkampioen van 1978 Mario Andretti onthulde in februari dat het team een startbewijs had aangevraagd voor het 2024-seizoen, maar sindsdien is er nog geen nieuws van de FIA gekomen.

'Terwijl we aan het wachten zijn, doen we veel werk achter de schermen', vertelt zoon Michael. 'Wij zijn ons al aan het voorbereiden, want we moeten het bewijs krijgen. We zijn dingen aan het doen in de hoop dat we 'm krijgen. We moeten wel ergens mee beginnen en dan maar hopen en bidden dat de FIA ons een kans geeft om deel te nemen.'

Andretti is dus al bezig met voorbereidingen voor intrede in de Formule 1 vanaf 2024, maar totdat er een reactie van de FIA komt, is het afwachten voor de Amerikaanse autosportgrootmacht: 'We hadden graag gewild dat we het nu al wisten (of ze mee mogen doen, red.), maar helaas, dat is niet het geval. We hopen desondanks dat het er snel aan komt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws