Van de Grint na verklaring Pirelli: 'Wie praat er nou onzin?' Formule 1
Formule 1

Van de Grint na verklaring Pirelli: 'Wie praat er nou onzin?'

Van de Grint na verklaring Pirelli: 'Wie praat er nou onzin?'

Bandenexpert Kees van de Grint, werkzaam voor Bridgestone, is niet te spreken over de onduidelijke verklaring van Pirelli na de GP van Azerbeidzjan. Tijdens die race kreeg zowel Lance Stroll als Max Verstappen te maken met een klapband. Het statement van Pirelli, waarin wordt gezegd dat bepaalde teams hun banden niet goed hebben behandeld, is volgens de Nederlander dan ook nietszeggend en typisch.

'Als je het leest denk je: wat zeggen ze nu eigenlijk? Het excuus dat er te veel vuil op de baan was kon na de vorige incidenten niet meer worden gebruikt. Ze nemen de schuld niet op zich en dat is erg typisch', aldus van de Grint tegenover de Telegraaf. De grote vraag is bij wie de schuld dan wel ligt. 'Red Bull gaf al aan dat zij niets verkeerd hebben gedaan, dus wie kletst er nou onzin?', zo vraagt de oud-bandeningenieur van Michael Schumacher zich af.

Wat ging er mis? 

'Het was duidelijk te zien dat het karkas van de band het begaf.' Dit betekent dat de oorzaak niet lag bij de slijtage van de band, want dan zou de band het niet op deze manier begeven. 'Vaak stelt Pirelli dat het komt door vuil op de baan, dat is een makkelijk excuus. Vorig jaar in Imola klapte de band van Verstappen ook al door een probleem met het karkas, dus het is niks nieuws in dat opzicht.' Pirelli besloot na de vrijdagtrainingen de bandenspanning te verhogen. Volgens van de Grint is dit ook een teken geweest dat ze niet helemaal zeker van hun zaak waren. Conclusie: Het karkas van de band is verbeterd, maar nog niet genoeg.

Ook voor komende race wordt de bandenspanning verhoogd, om dergelijke ongelukken te voorkomen. 'Veiligheid is altijd het belangrijkst, dus ik denk dat het de goede keuze is. Je gaat er niet harder door rijden, maar de banden worden wel betrouwbaarder.' Om de problemen definitief op te lossen zijn er misschien wel nieuwe banden nodig, maar die kunnen niet zomaar midden in het seizoen gemaakt worden. 'Bandenspanning verhogen is altijd de eerste maatregel als je een patroon ziet.'

'Teams nemen Pirelli niet meer serieus'

Nu de FIA weer een nieuw protocol heeft opgesteld, wordt duidelijk dat de vertrouwensrelatie tussen leverancier en afnemer niet al te best is. 'Het is wel duidelijk dat veel teams Pirelli niet serieus nemen. Als ze elkaar zouden vertrouwen, zijn al die protocollen toch helemaal niet nodig?' Het gerucht gaat rond dat Red Bull met een te lage bandenspanning heeft gereden, maar zij gaven weer aan dat daarvan niets waar was. 'Weer een voorbeeld dat het vertrouwen er niet is tussen Pirelli en de teams.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws