Van de Grint na verklaring Pirelli: 'Wie praat er nou onzin?'

Van de Grint na verklaring Pirelli: 'Wie praat er nou onzin?'

Bandenexpert Kees van de Grint, werkzaam voor Bridgestone, is niet te spreken over de onduidelijke verklaring van Pirelli na de GP van Azerbeidzjan. Tijdens die race kreeg zowel Lance Stroll als Max Verstappen te maken met een klapband. Het statement van Pirelli, waarin wordt gezegd dat bepaalde teams hun banden niet goed hebben behandeld, is volgens de Nederlander dan ook nietszeggend en typisch.

'Als je het leest denk je: wat zeggen ze nu eigenlijk? Het excuus dat er te veel vuil op de baan was kon na de vorige incidenten niet meer worden gebruikt. Ze nemen de schuld niet op zich en dat is erg typisch', aldus van de Grint tegenover de Telegraaf. De grote vraag is bij wie de schuld dan wel ligt. 'Red Bull gaf al aan dat zij niets verkeerd hebben gedaan, dus wie kletst er nou onzin?', zo vraagt de oud-bandeningenieur van Michael Schumacher zich af.

Wat ging er mis? 

'Het was duidelijk te zien dat het karkas van de band het begaf.' Dit betekent dat de oorzaak niet lag bij de slijtage van de band, want dan zou de band het niet op deze manier begeven. 'Vaak stelt Pirelli dat het komt door vuil op de baan, dat is een makkelijk excuus. Vorig jaar in Imola klapte de band van Verstappen ook al door een probleem met het karkas, dus het is niks nieuws in dat opzicht.' Pirelli besloot na de vrijdagtrainingen de bandenspanning te verhogen. Volgens van de Grint is dit ook een teken geweest dat ze niet helemaal zeker van hun zaak waren. Conclusie: Het karkas van de band is verbeterd, maar nog niet genoeg.

Ook voor komende race wordt de bandenspanning verhoogd, om dergelijke ongelukken te voorkomen. 'Veiligheid is altijd het belangrijkst, dus ik denk dat het de goede keuze is. Je gaat er niet harder door rijden, maar de banden worden wel betrouwbaarder.' Om de problemen definitief op te lossen zijn er misschien wel nieuwe banden nodig, maar die kunnen niet zomaar midden in het seizoen gemaakt worden. 'Bandenspanning verhogen is altijd de eerste maatregel als je een patroon ziet.'

'Teams nemen Pirelli niet meer serieus'

Nu de FIA weer een nieuw protocol heeft opgesteld, wordt duidelijk dat de vertrouwensrelatie tussen leverancier en afnemer niet al te best is. 'Het is wel duidelijk dat veel teams Pirelli niet serieus nemen. Als ze elkaar zouden vertrouwen, zijn al die protocollen toch helemaal niet nodig?' Het gerucht gaat rond dat Red Bull met een te lage bandenspanning heeft gereden, maar zij gaven weer aan dat daarvan niets waar was. 'Weer een voorbeeld dat het vertrouwen er niet is tussen Pirelli en de teams.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Mis niets van het Formule 1-nieuws met de geüpdatete F1Maximaal-app!

Formule 1-fan in hart en nieren en van plan niets te missen gedurende het 2021-seizoen? Vanaf nu kunt u altijd en overal up-t...

Kopzorgen bij Mercedes door mogelijke motorproblemen: 'We proberen het te begrijpen'

Mercedes-teambaas Toto Wolff zet vraagtekens bij de prestaties van de motoren van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Volgens...

Brawn waarschuwt Hamilton voor Verstappen: 'Nu is dat kussentje weg'

Ross Brawn is erg blij met het intense kampioenschapsgevecht tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Tijdens de Grand Prix v...

Mercedes kijkt naar Verstappen: 'Dat is niet goed voor het kampioenschap'

De laatste zeven races van 2021 zullen, als het aan Mercedes ligt, niet zonder slag of stoot gaan verlopen. Teambaas Toto Wol...

Ondertussen in de F1 | Stroll zorgt bijna voor drama bij Aston Martin

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Verstappen krijgt hoge cijfers van buitenlandse media: 'Super Max doet het weer'

Na een imposante inhaalrace kan Max Verstappen rekenen op hoge cijfers in de buitenlandse kranten op maandagochtend. Traditie...

Doornbos zag Hamilton balen van finish Verstappen: 'Daar was hij echt zuur van'

Robert Doornbos zag bij de finish van de Grand Prix van Rusland een verraste Lewis Hamilton. De Britse coureur won de race, m...

Dit vinden de teams na de GP van Rusland | 'Ik had de hele race geen boordradio'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1 Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Alfa...

Lammers voorspelt: 'Titelkansen Verstappen liggen in handen van McLaren en Ferrari'

Met nog acht races te gaan wordt er steeds meer gekeken naar de verhoudingen in het kampioenschap: kan Max Verstappen dit jaa...

Update | Marko: 'Mercedes zal in Turkije, Austin of Mexico motorwissel doorvoeren'

Volgens Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko moet Lewis Hamilton binnenkort een motorwissel doorvoeren. De titelrivaal bij M...

Lees meer

Net binnen

F1 in het kort | F2-titelkandidaat Piastri gaat in gesprek met Alpine

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Horner: 'Racesimulaties schatten P5 optimum voor Verstappen in Rusland'

Christian Horner heeft aangegeven dat Red Bull Racings racesimulaties voorspelden dat Max Verstappen niet verder was gekomen...

Update | Marko: 'Mercedes zal in Turkije, Austin of Mexico motorwissel doorvoeren'

Volgens Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko moet Lewis Hamilton binnenkort een motorwissel doorvoeren. De titelrivaal bij M...

Ondertussen in de F1 | Stroll zorgt bijna voor drama bij Aston Martin

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Albers merkt op: 'Dan werkt die Mercedes-auto voor geen meter'

Christijan Albers denkt dat er een engeltje op de schouders zat van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Rusland. De rege...

Lees meer