Vasseur met gevoel voor understatement: 'Misschien is Verstappen soms een beetje sneller' Formule 1
Formule 1

Vasseur met gevoel voor understatement: 'Misschien is Verstappen soms een beetje sneller'

Vasseur met gevoel voor understatement: 'Misschien is Verstappen soms een beetje sneller'

Ferrari heeft een vrij sterke seizoenstart achter de rug, met al één Grand Prix-zege en vijf podiumplekken op zak na vijf weekenden. Alleen in China kwamen de coureurs van de Italiaanse renstal niet op tijd over de eindstreep om een bokaal te bemachtigen. Teambaas Frédéric Vasseur ziet dat de verschillen erg klein zijn, ook al is Max Verstappen doorgaans toch net wat te snel.

Vasseur merkt op dat zijn team vooral in een strijd met McLaren zit. Ferrari heeft dankzij de sterke start van het seizoen al 55 punten voorsprong opgebouwd, maar in China was het Lando Norris die er met de tweede plek vandoor ging, terwijl Ferrari genoegen moest nemen met plekken vier en vijf. 'Het scheelt denk ik een tiende of een halve tiende', reageert de Fransman bij Motorsport.com. 'In Melbourne hadden we na zestig ronden acht seconden voorsprong. Het gaat er meer om of we het maximale uit ons pakket weten te halen.'

In China was dat bij Ferrari niet het geval. 'We hebben het ook over ontwikkeling, maar je moet als team maximaliseren, en dat deden wij niet. De situatie verandert niet enorm van het ene op het andere weekend. Het kan wel wat te maken hebben met het circuit en het type asfalt. Het asfalt in China was heel lastig om te doorgronden, ook gezien het sprintformat. Op vrijdag deden we een stint op de zachte banden, en toen gingen we de race in met mediums, en we hadden daarvoor nog niet op de mediums gereden, op een rondje in de kwalificatie na.'

Kwalificatie cruciaal

Uiteindelijk finishte Charles Leclerc na 56 ronden als beste Ferrari-coureur zo'n tien seconden achter Norris, ondanks de Safety Car-periodes halverwege de race. 'Hierdoor wordt wel het verschil gemaakt, want we hebben het hier over een tiende, niet over een halve seconde. Het is nog het begin van het seizoen, dus we moeten zorgen dat we alles maximaliseren. Misschien is Max soms net wat sneller', vertelt de Ferrari-teambaas, nadat Verstappen het veld op grote achterstand zette. 'Daarachter hebben we een groep van zes of zeven auto's binnen een tiende. Kleine details maken dus het verschil.'

Gezien die kleine verschillen, is een goede startpositie bepalend. Aan het begin van het seizoen zat dit bij Ferrari wel snor, maar in China moesten de Ferrari's vanaf plekken zes en zeven beginnen, nadat Sergio Pérez, Fernando Alonso, de beide McLaren-coureurs én de ongenaakbare Verstappen sneller waren. 'Als je een race vanaf bijvoorbeeld plek negen begint, wordt het veel lastiger. Je hebt dan last van vuile lucht in de openingsronden, zelfs als je sneller bent. Het is dan lastig om in te halen, en je helpt de banden binnen tien ronden om zeep, en dan heb je een probleem. Wij hadden geen vlekkeloos weekend, en als collectief maakten we te veel fouten', luidt de zelfkritische conclusie.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws