Zelfs na een fraaie tweede plaats voor Charles Leclerc in Mexico heerst er onvrede bij Ferrari. Dat heeft uiteraard alles te maken met de tijdstraf voor Lewis Hamilton. De kansen van Ferrari om twee coureurs op het podium te krijgen waren daarmee vervlogen. Hamilton moest onder meer Oliver Bearman voor zich dulden: toevallig iemand die mogelijk een mooie toekomst heeft bij Ferrari.
Na de tweede plaats van Leclerc en de achtste plek van Hamilton staat Ferrari opnieuw tweede in het constructeurskampioenschap. Het belangrijkste doel voor de Italiaanse renstal blijft om datzelfde resultaat vast te houden aan het einde van het seizoen. Daarnaast is er weer een podiumplaats bijgekomen: allemaal behoorlijk goed nieuws, zeker gezien het moeizame seizoen dat Ferrari doormaakt.
Hamilton verliest veel posities door straf
Toch zorgt de tijdstraf van tien seconden voor Hamilton, opgelegd na zijn duels met Max Verstappen en George Russell bij de start in Mexico, voor een bittere nasmaak. Frédéric Vasseur spreekt zich er bij Sky Sports F1 duidelijk over uit. 'Ik vind de straf die Lewis kreeg te zwaar. Ik denk niet dat het ter discussie staat dat er een straf zou volgen, want hij hield de auto niet op de juiste asfaltstrook en kwam vervolgens weer op de baan. Hij belandde op het gras. Ik vind tien seconden echter een buitensporige straf: hij verloor er ook nog eens vier à vijf posities mee. Het was een enorme straf voor hem.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ferrari zal ongetwijfeld rekening hebben gehouden met verschillende scenario’s in de achthonderd meter tussen de start en de eerste bocht. Toch is het onmogelijk om op alles voorbereid te zijn. Omdat veel auto’s in het veld dicht achter elkaar reden, had de sanctie grote gevolgen. Hamilton kon direct vergeten om nog mee te doen voor de podiumplaatsen. Gelukkig voor Ferrari lukte het Leclerc wél om vooraan een rol te spelen.
Ferrari had zelfde plan als de concurrentie
'Ons plan was om met Leclerc een eenstopper te rijden', aldus Vasseur. Hij begreep echter dat veel concurrenten voor dezelfde strategie kozen. 'Ik denk dat dit voor iedereen gold.' Natuurlijk kunnen ontwikkelingen tijdens de race de strategieën van teambazen doen wijzigen, en dat was bijna het geval. 'Toen enkele coureurs vooraan hun eerste pitstop maakten, raakten ze met elkaar in gevecht. Ik heb het dan over Mercedes, over Bearman, maar ik denk dat een eenstopper bijna bij iedereen het plan was', beseft Vasseur.
Leclerc was dus de eerste Ferrari-coureur die de finish bereikte. De tweede Ferrari-coureur in de uitslag reed eigenlijk voor een ander team: het is niet Hamilton, maar Oliver Bearman, het talent uit de Ferrari Driver Academy dat dit seizoen bij Haas rijdt. De 20-jarige Brit eindigde verrassend als vierde in Mexico. 'Ik was onder de indruk van Bearman. Hij deed het uitzonderlijk goed, hield de Mercedes twintig ronden achter zich en wist zelfs Piastri achter zich te houden. Bearman maakte geen enkele fout. Hij had al eerder uitstekende weekenden, maar toen maakte hij hier en daar nog een foutje. Dit weekend deed hij het echter perfect, van begin tot eind.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties