Verslag VT1 | Verstappen declasseert concurrentie, De Vries maakt indruk met P4 Formule 1
Formule 1

Verslag VT1 | Verstappen declasseert concurrentie, De Vries maakt indruk met P4

Verslag VT1 | Verstappen declasseert concurrentie, De Vries maakt indruk met P4

Max Verstappen is het Grand Prix-weekend in Spanje op perfecte wijze begonnen. De Nederlander was de gehele sessie bovenin de tijdenlijsten terug te vinden, en sloot de sessie ook af met veruit de snelste tijd. Teamgenoot Sergio Pérez mocht op een kleine acht tienden achterstand aansluiten als nummer twee, terwijl beide Red Bull Racing-coureurs wel klaagden over het stuiteren van de auto bij het ingaan van de bochten. De Vries was indrukwekkend met de vierde plek, achter Esteban Ocon, terwijl thuisrijders Fernando Alonso en Carlos Sainz niet verder kwamen dan plekken zes en negen.

De Grand Prix van Spanje is zoals zo vaak het decor van de introductie van veel nieuwe onderdelen, en dus willen de teams hun tijd op het circuit optimaal benutten op dit ideale testcircuit om te verifiëren of de upgrades op het circuit op een vergelijkbare wijze functioneren als in de windtunnel. Binnen drie minuten waren dan ook al alle coureurs op het asfalt terug te vinden, voornamelijk op de band waarvan Pirelli de teams dit weekend twee sets aanbiedt om te testen voor de introductie in Silverstone later dit seizoen. Een andere belangrijke factor is dat de chicane in de laatste sector verwijderd is, waardoor de ronde nu wordt afgesloten met twee snelle rechterbochten.

Op die testbanden was het Verstappen die meteen een snelle rondetijd op de klokken zette. De Nederlander ging met een 1:17,4 zo'n 1,3 seconden sneller dan teamgenoot Pérez bij zijn eerste poging. Bij een tweede ronde wist Pérez zijn teamgenoot te benaderen en kwam hij slechts enkele honderdsten van een seconde tekort, maar lang duurde dit niet: ook Verstappen zelf wist in zijn tweede ronde flink te versnellen, tot 1:16,5, waarmee hij Pérez weer op een kleine seconde achterstand zette.

Andere coureurs die competitief waren in de openingsfase van de training waren Nico Hülkenberg, Yuki Tsunoda en de beide Alpine-coureurs. Hülkenberg liet opvallend genoeg de testband links liggen en reed zijn tijd op de zachtst beschikbare compound. Ferrari, dat dit weekend Red Bull-achtige sidepods introduceerde, liet de nieuwe onderdelen in de eerste trainingssessie alleen bij thuisrijder Carlos Sainz monteren, om zo een goed vergelijk te krijgen tussen de beide coureurs.

Red Bull domineert ook op mediumbanden

Na een kort bezoekje aan de pitstraat gingen de beide Red Bull-coureurs weer op pad, ditmaal op de mediumbanden met de gele markeringen. Nadat Pérez kortstondig de snelste tijd aanscherpte met een 1:16,4, wist Verstappen zijn teamgenoot met een 1:15,9 opnieuw op een flinke achterstand te zetten. In het eerste deel van het weekend is de Nederlander duidelijk sneller dan zijn stalgenoot, die klaagde dat zijn RB19 bij het ingaan van de nu bloedsnelle laatste bocht over het circuit stuiterde. Niet veel later deelde Verstappen eenzelfde bericht: de Nederlander rapporteerde stuiteren bij het aanremmen voor bocht tien en voor de laatste bocht. Ook enkele andere coureurs hadden hier last van.

In het eerste deel van de sessie waren de achtervolgers van het Oostenrijkse team - Aston Martin, Mercedes en Ferrari - in geen velden of wegen te bekennen. Terwijl de zes coureurs van deze teams niet in de top tien terug te vinden waren, was het Tsunoda die niet voor het eerst de derde tijd liet noteren, op ruim een seconde achterstand van Verstappen. Nyck de Vries had op dat moment nog geen rondetijd neergezet.

Na zo'n twintig minuten was Carlos Sainz de eerste coureur van de subtopteams die op jacht ging naar een snelle rondetijd, maar de thuisrijder moest met zijn nieuwe Ferrari-onderdelen 1,1 seconden toegeven op de snelste tijd van Verstappen. Om dat in perspectief te zetten: slechts een paar seconden later wist Logan Sargeant de tijd van de Spanjaard tot op één duizendste van een seconde te benaderen. Rond diezelfde tijd kwam Charles Leclerc echter niet verder dan P9, een kleine halve seconde achter Sainz.

Naar aanloop van de Grand Prix van Spanje werden er door Alpine hoge verwachtingen uitgesproken: het team dacht opnieuw de strijd met Mercedes en Ferrari aan te kunnen gaan. De eerste indicaties waren in ieder geval goed, met een tweede tijd voor Pierre Gasly, op vier tienden achterstand van de ongenaakbare Verstappen, maar wel vóór Pérez. Alonso moest ruim een halve seconde toegeven op die snelle tijd van de Fransman.

De Vries laat zich van voren zien

Een andere coureur die zich van zijn beste kant liet zien, was Nyck de Vries. De AlphaTauri-coureur wachtte even met het rijden van snelle tijden, maar sprong bij een eerste poging op mediumbanden knap naar de vijfde plek, waarmee hij alleen Verstappen, Gasly, Pérez en Alonso voor zich hoefde te dulden. Op dat moment waren de drie langzaamste coureurs opvallend genoeg Lewis Hamilton, George Russell en Lance Stroll.

Red Bull was halverwege de sessie het eerste team dat de zachte banden op de auto's monteerde, en dat leidde tot een grote sprong qua tijden. Pérez haalde met een 1:15,374 ruim een halve seconde van de snelste tijd van Verstappen af. Enkele seconden later beëindigde Verstappen echter zijn eerste ronde op zachte banden en bleek het verschil met een 1:14,606 toch weer schrikbarend groot: bijna acht tienden. Daarna was het vooral wachten op pogingen op de zachte band van de concurrentie. Het grote verschil tussen de rode en de gele band werd aangetoond door Zhou Guanyu en Valtteri Bottas, die de derde en vierde tijd konden neerzetten voordat de snellere teams op jacht gingen naar echte snelle tijden.

Met zeventien minuten te gaan was het Sainz die met zijn doorontwikkelde Ferrari een poging op de zachte banden deed, maar de Spanjaard kwam met een 1:15,7 meer dan een volle seconde tekort op Verstappen, en wist slechts enkele honderdsten van een seconde sneller te gaan dan voormalig teamgenoot Lando Norris. Teamgenoot Leclerc wist zonder de nieuwe onderdelen drie honderdsten harder te gaan. Het Ferrari-duo zag een opvallende coureur langzij komen: De Vries. De Nederlander kwam met zijn 1:15,5 iets meer dan een tiende tekort op Pérez en liet de Ferrari-coureurs zo'n twee tienden achter zich. Dat belooft veel goeds voor de 28-jarige!

Gat tussen Red Bull en concurrentie levensgroot

Voor De Vries was het op dat moment afwachten op de coureurs van Aston Martin, Mercedes, en Alpine om te kijken wat zijn tijd precies waard was, en natuurlijk teamgenoot Tsunoda. Russell bleef met een vergelijkbare tijd als de Ferrari-coureurs achter bij de Nederlanders, terwijl Esteban Ocon net iets sneller ging dan De Vries. Gasly ging een tiende van een seconde langzamer dan teamgenoot Ocon en moest wel achter De Vries aansluiten. Het volgende team dat er eens goed voor ging zitten was Aston Martin. De tijden van Fernando Alonso en Lance Stroll vielen vies tegen met een voorlopig achtste en dertiende tijd. Ook Hamilton maakte met P11 geen indruk.

Voor Red Bull dus een ideaal begin van het weekend, met Verstappen op P1 en teamgenoot Pérez op een kleine acht tienden achterstand als tweede. Daarachter waren het verrassende namen met Ocon weer als derde, voor De Vries met een knappe vierde tijd. De top tien werd volgemaakt door Gasly, Alonso, Magnussen, Leclerc, Sainz, en Russell. De sessie eindigde overigens met donkere wolken en dus regendreiging voor de tweede vrije training, die om 17:00 van start gaan.

Verstappen de afgetekende favoriet voor GP Spanje!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws