Verslag VT1 | Verstappen moet bijna halve seconde toegeven op Hamilton Formule 1
Formule 1

Verslag VT1 | Verstappen moet bijna halve seconde toegeven op Hamilton

Verslag VT1 | Verstappen moet bijna halve seconde toegeven op Hamilton

De eerste vrije training van de Grand Prix van Turkije is duidelijk geworden dat Red Bull Racing en Mercedes het elkaar weer lastig gaan maken dit weekend, maar wellicht niet zo lastig als initieel gedacht. Het waren de twee topteams die bovenaan de tijdstabel te vinden zijn na de eerste sessie, met Lewis Hamilton op P1 en Max Verstappen op P2. Charles Leclerc was achter de twee titelkandidaten te vinden. Wel werd gedurende de eerste training ook duidelijk dat Hamilton een interne verbrandingsmotor wisselt, wat hem op een gridstraf komt te staan.

In de eerste stint werd de machtsverhouding tussen Red Bull en Mercedes al duidelijk. Mercedes doet het op het Turkse circuit heel goed. Op de zachte bandensets werden meteen rondetijden neergezet, met name door Hamilton, waar vrijwel niemand aan kon tippen. Enkel Bottas kwam nog enigszins in de buurt, maar met een half uur op de klok was ook dat gat bijna zes tienden, en dat bleef het ook. Het lijkt dus een uitstekend weekend te worden voor de Brit, hoewel na tien minuten in de sessie duidelijk werd dat hij een gridstraf van tien plaatsen incasseert op Istanbul Park.

Mercedes achtte het namelijk nodig om zijn interne verbrandingsmotor (ICE, red.) te vervangen. Er mogen per jaar drie ICE's ingezet worden, dit is Hamiltons vierde. Dat komt hem dus op een gridstraf te staan, al is de schade dus beperkt omdat hij niet helemaal van achteraan de grid moet beginnen. Mercedes denkt niet dat er iets mis is met de andere onderdelen van een van zijn motoren. Is dit niet het geval dan moet hij met een nieuwe verbrandingsmotor weer een paar wedstrijden door kunnen met het onderdeel.

Verstappen maakt geen indruk

Verstappen wist in de eerste sessie niet echt indruk te maken, ondanks dat er meer grip lag dan in 2020. In de wit-rode Red Bull vond hij met nog twintig minuten op de klok wel aansluiting bij Hamilton, maar het gat was vier tienden, en dat is veel. Uit de resultaten van de eerste vrije training lijkt Red Bull aan de afstelling van de auto nog veel te moeten wijzigen om het de Duitse concurrenten lastig te maken op Istanbul Park. Wel wist Verstappen dus af te rekenen met Bottas, maar dat gat was met twee tienden dan weer relatief klein.

Met de motorwissel van Hamilton wordt van Sergio Perez verwacht dat hij zich in ieder geval in de top tien kwalificeert. De Mexicaan kan zo de titelconcurrent van zijn teamgenoot in de weg rijden gedurende de Grand Prix. Uit zijn tijden in de eerste vrije training lijkt het echter alsof hij nog steeds de RB16B niet helemaal onder de knie heeft. Lang stond hij op dezelfde bandenset op meer dan zes tienden achter zijn teamgenoot. Ook aan de andere kant van de garage moet er dus nog tijd gevonden worden.

Ferrari, Alpine en McLaren goed

Van de middenveldteams zijn vooral Ferrari, Alpine en McLaren opgevallen. Lang mengden Fernando Alonso en Esteban Ocon zich zelfs tussen de Mercedes-coureurs en Verstappen, en dat op de hardste compound. Later vielen ze iets terug, maar Ocon eindigde de sessie alsnog op P6. De A521 van het Franse team lijkt het zeer verdienstelijk te doen op het Turkse circuit. Zeker een van de kandidaten om in de gaten te houden, al helemaal als het gaat regenen op zondag.

Ferrari kende wat opstartproblemen, maar wist zich met name tegen het einde van de sessie goed omhoog te werken. Leclerc bouwde het tempo en en kwam tot P3, terwijl teamgenoot Carlos Sainz, die een gridstraf pakt voor een motorwissel, op P5 eindigde. Vorig jaar was Ferrari ook goed op het circuit waar dit weekend op geracet wordt. Destijds werd Sebastian Vettel derde en Leclerc vierde. Die sterke trend lijken ze naar aanleiding van de eerste vrije training dus door te trekken naar 2021.

Tenslotte viel ook McLaren op. Het gat tussen teamgenoten Lando Norris en Daniel Ricciardo was weer groot, logischerwijs in het voordeel van de Brit. Wel wist Norris met P7 goed mee te komen met de top van het veld, hoewel Ricciardo met P12 een kleine terugval kende. Gezien de vorm van de afgelopen twee Grands Prix mag het team echter beslist niet afgeschreven worden. Ook heeft Norris laten zien in de regen een hogere versnelling te vinden dus dat kan op de zaterdag nog voor spanning zorgen.

Aston Martin en Tsunoda moeten tijd vinden

Aan de onderkant van de tijdstabel vinden we de gebruikelijke namen en Yuki Tsunoda. De Japanner, die middels een thuissimulator zijn vorm probeert te verbeteren, kwam niet verder dan P17 en komt vergeleken met teamgenoot Pierre Gasly dan ook echt weer tekort. Wel wordt hij voor 2022 aangehouden door het Italiaanse team, maar om daarna een samenwerking aan te kunnen gaan moet hij echt meer uit de AT02 halen dan hij in de eerste vrije training deed.

Tenslotte vallen Vettel en Lance Stroll nog negatief op. Aston Martin lijkt totaal de pace te missen op het bochtige circuit en Vettel en Stroll zaten dan ook respectievelijk 1,6s en 2,2s van de snelste tijd van Hamilton. De Britse renstal heeft heel veel werk te verrichten, willen ze in een normaal Grand Prix-weekend überhaupt nog in de buurt van punten zien te komen. Een ontmoedigende start voor de Heppenheimer en zijn Canadese collega dus.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws