Verstappen loopt aanzienlijk risico op schorsing in 2022, ook Tsunoda in gevaar Formule 1
Formule 1

Verstappen loopt aanzienlijk risico op schorsing in 2022, ook Tsunoda in gevaar

Verstappen loopt aanzienlijk risico op schorsing in 2022, ook Tsunoda in gevaar

Ook in 2021 zijn de nodige straffen uitgedeeld en daarom hebben flink wat coureurs strafpunten op hun superlicentie staan. Teveel strafpunten betekent een wedstrijd schorsing, dus sommige coureurs moeten in het 2022-seizoen gaan oppassen, waaronder Max Verstappen. In dit artikel neemt F1Maximaal je mee in de huidige stand van zaken en we belichten waar Verstappen zoal zijn strafpunten heeft verzameld.

In de Formule 1 kunnen coureurs strafpunten krijgen bij het begaan van een overtreding. Afhangend van het vergrijp kunnen de coureurs bijvoorbeeld één, twee of drie strafpunten krijgen van de stewards van een specifieke Grand Prix. De strafpunten komen spreekwoordelijk op de superlicentie te staan van de coureurs, maar feitelijk betekent het dat de coureurs geschorst kunnen worden als het maximaal toegestane aantal strafpunten overschreden wordt.

De FIA heeft besloten dat het maximale aantal strafpunten twaalf is, dit betekent dat coureurs bij het behalen van die twaalf strafpunten voor één race worden geschorst. Gelukkig voor sommige coureurs vervallen behaalde strafpunten na precies een jaar. Dit betekent dat de strafpunten wel van het ene naar het andere seizoen worden meegenomen, maar dat de coureur dus vooral wordt afgerekend op een aantal strafpunten in een bepaalde periode.

Overzicht strafpunten op licenties: Loopt Verstappen gevaar?

In de onderstaande tabel vind je coureurs met de meeste strafpunten op dit moment. De rijder met de meeste rode strepen achter zijn naam is Yuki Tsunoda (in totaal acht, red.). Eén van die acht punten zal echter vanaf 18 april 2022 komen te vervallen. Een opvallende naam achter Tsunoda is Verstappen: in het afgelopen jaar sprokkelde hij namelijk zeven strafpunten bij elkaar. Het vervelende voor de Nederlander is, is dat dat aantal pas halverwege het seizoen (12 augustus, red.) minder zal worden. Dit betekent dat de Red Bull-coureur in dertien races niet meer dan vier strafpunten mag pakken.

Aantal strafpuntenCoureurEerste afloopdatum
8Yuki Tsunoda18-04-2022 (1 pt.)
7Max Verstappen12-08-2022 (2 pt.)
7Sergio Perez18-04-2022 (2 pt.)
6Nicholas Latifi06-06-2022 (3 pt.)
6Nikita Mazepin02-05-2022 (1 pt.)
6Sebastian Vettel28-03-2022 (5 pt.)
5Valtteri Bottas25-06-2022 (2pt.) 
5Lando Norris05-06-2022 (3 pt.)
5Lance Stroll18-04-2022 (1 pt.)

Als we de lijn van afgelopen seizoen doortrekken, kunnen we concluderen dat Verstappen daarom misschien wel in de problemen kan komen. Bij vijf strafpunten in de eerste dertien races wordt hij één race geschorst en er is dus weinig ruimte om fouten te maken. Dat is al helemaal weinig marge in de wetenschap dat Verstappen in zijn laatste drie races in 2022 maar liefst vijf strafpunten pakte door onder meer het veroorzaken van een botsing met Lewis Hamilton in Saoedi-Arabië.

Race in Italië het begin van serie straffen

Momenteel heeft Verstappen zeven strafpunten achter zijn naam staan en de eerste twee daarvan werden behaald bij de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza. In de scherpe chicane bij bocht 1 wil de Nederlander voorbij aan Hamilton voor de leiding in de wedstrijd, maar de ruimte is gering en de twee komen in botsing. Resultaat: Een DNF voor de twee heren, een gridstraf voor Verstappen voor de race erop én twee strafpunten op de licentie van de Red Bull-coureur.

We maken een sprongetje naar de Grand Prix van Qatar. In de allerlaatste run van de kwalificatie voor de race zijn er dubbele gele vlaggen op de baan wegens het stilvallen van de auto van Pierre Gasly. Verstappen mindert geen snelheid en krijgt daarvoor, net als zijn overtreding in Italië, een gridstraf van vijf plekken en twee strafpunten op zijn licentie.

In de knotsgekke race in Saoedi-Arabië maakt Verstappen het nog bonter: in één race worden maar liefst drie strafpunten aan hem uitgedeeld door de stewards. Het eerste vergrijp betreft het inhalen buiten de baan in de eerste bocht, in een poging om Hamilton de eerste plek te ontnemen. Het tweede incident is de inmiddels beroemde touché tussen de twee titanen, waarbij de Mercedes-coureur op discutabele wijze tegen de achterkant van de RB16B aan rijdt. Ondanks de tegenstrijdigheden en het hevige debat rondom het incident wordt Verstappen schuldig bevonden. Twee strafpunten op diens superlicentie is het resultaat.

Verstappen loopt aanzienlijk risico op schorsing in 2022, ook Tsunoda in gevaar
Het moment waarop Hamilton de achterkant van Verstappens auto raakt

Door: Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws