max-verstappen-red-bull-austin-zaterdag (9) Formule 1
Formule 1

Verstappen pakt wederom poleposition, flinke klus voor Piastri

max-verstappen-red-bull-austin-zaterdag (9)

Max Verstappen verovert poleposition voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. McLaren zal flink wat werk moeten verrichten. Met Lando Norris staan ze nog op de tweede startrij, maar de leider in het kampioenschap, Oscar Piastri, staat slechts op P6. Charles Leclerc maakt de top drie compleet.

De McLarens nemen hun tijd bij het uitrijden van de pitstraat. De meeste coureurs stonden in de file te wachten tot ze eindelijk de baan op mochten, maar de oranje bolides leken weinig haast te hebben. Aan Piastri’s auto werd overigens nog tot vlak voor de kwalificatie gesleuteld. Wie nog minder haast heeft, is de polesitter van de sprintrace: Verstappen. Hij en Andrea Kimi Antonelli blijven langer dan de rest binnen.

Q1: Snelle rode vlag, Hadjar eerste uitvaller

Nog voordat de Italiaan en de Nederlander de garage uit zijn, wordt er een gele en vervolgens een rode vlag gegeven. Isack Hadjar staat met zijn achtervleugel in de muur en ziet zijn kwalificatie na amper twee minuten al eindigen. De Fransman knalt met hoge snelheid tegen de muur, maar geeft aan oké te zijn. Hij is vooral zeer gefrustreerd. Na slechts drie minuten ligt de kwalificatie al volledig stil en de eerste uitvaller is bekend.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

isack-hadjar-racing-bulls-singapore-zondag-2025
Hadjar staat al na twee minuten in de muur en is meteen klaar.

Bij het hervatten van de sessie is Verstappen er als de kippen bij. Met nog drie minuten te gaan, gaat hij meteen in de rij staan voor de uitgang van de pitstraat. De McLarens, Lewis Hamilton en Yuki Tsunoda doen het nu rustig aan. Van de topteams laat Verstappen snel zien dat hij de snelste is, want hij blijft de Mercedessen voor, iets wat ook Fernando Alonso lukt. Charles Leclerc duwt Verstappen meteen naar P2 met een tijd die 0,065 seconden sneller is.

De snelle tijden volgen elkaar op. Hamilton duikt net onder zijn oude teamgenoot Alonso, terwijl Piastri tussen de Spanjaard en de Mercedessen terechtkomt. Norris vergooit zijn eerste snelle ronde door een fout en breekt die dan ook meteen af. Bij poging twee gaat het beter, maar ook dan komt hij tot slechts P7, vlak achter Piastri.

Colapinto. Nee, Albon. Nee, toch Colapinto.

Met drie minuten te gaan in Q1 zet Russell een nieuwe snelste tijd neer. Antonelli sluit aan op de tweede plek, ondanks een foutje op hetzelfde deel van de baan waar Norris een fout maakte. Het duo verliest al snel een plek door Verstappen, die weer naar P1 gaat.

Lance Stroll weet aan het einde van Q1 nog net op tijd een goede tijd neer te zetten, maar helaas voor de Canadees verliest hij die door track limits. Albon heeft zijn lot in eigen handen wanneer hij een snelle ronde moet neerzetten terwijl de tijd al voorbij is. Hij lijkt te doen wat hij moet doen: zorgen dat Franco Colapinto eruit ligt, net als Gabriel Bortoleto, Esteban Ocon, Stroll en Hadjar. Helaas had ook hij de baanlimieten overschreden en mag Colapinto door.

Q2: Tsunoda haalt de top tien niet, maar Bearman stunt weer

Russell is de eerste man op de baan tijdens deel twee van de kwalificatie. Niet veel later is het echter zijn teamgenoot Antonelli die de voorlopig snelste tijd neerzet. Carlos Sainz sluit al snel aan met een tijd die slechts 0,080 seconden langzamer is. Alonso maakt de voorlopige top drie compleet.

De mannen mogen er maar kort van genieten, want Norris en Verstappen komen het mediterrane feestje verpesten. Verstappen rijdt een tijd ruim in de 1:32,000 en Norris zit er nog geen twee tienden achter. Hij wordt op zijn beurt naar P3 verwezen door Leclerc.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-austin-cota-vrijdag-16
Het gaat niet van kwaad tot erger: de McLarens staan in elk geval in de top tien.

Tsunoda is halverwege Q2 behoorlijk boos op zijn voormalige teamgenoot Liam Lawson. De Japanner claimt dat de Nieuw-Zeelander expres langzamer rijdt in de bochten om hem dwars te zitten. Na de eerste ronden zitten beide coureurs in de gevarenzone, samen met de Alpine-coureurs en Russell, die zijn eerste poging deed op gebruikte banden.

Bearman krijgt kans om sprintdebacle goed te maken

Bij poging twee is het weer Russell die vroeg naar buiten gaat, zich bewust van het gevaar om eruit te vliegen. Hij rijdt naar een voorlopig veilige plek, maar moet afwachten of hij veilig blijft. Tsunoda en Hülkenberg weten niet genoeg te verbeteren voor een plek in Q3. Ook de beide Alpine-coureurs zijn niet snel genoeg.

Hamilton lijkt nog voor een verbetering te gaan, ook al is hij al door. De coureur besluit echter aan het einde van de ronde naar binnen te gaan. De vierde plek is ruim genoeg om het laatste deel van de kwalificatie te halen. Bearman redt het net. De afvallers zijn dus, op de juiste volgorde: Hülkenberg, Lawson, Tsunoda, Gasly en Colapinto. De meest onverwachte klassering is waarschijnlijk de P8 van Piastri.

Q3: Verstappen pakt poleposition, Piastri staat voor grote uitdaging

Piastri neemt geen enkel risico na zijn achtste plek in Q2. De Australiër gaat als een van de eerste coureurs naar buiten in het laatste deel van de kwalificatie. Russell, die vlak na hem aan zijn snelle ronde begint, pakt echter meteen een snelste eerste en tweede sector. Uiteindelijk haalt Piastri Bearmans tijd niet, terwijl Russell eronder duikt.

Ondertussen zijn Antonelli en voormalig teamgenoten Sainz en Norris snel onderweg. De Italiaan sluit aan achter zijn teamgenoot, terwijl Sainz achter Bearman blijft staan. Norris duikt op zijn beurt onder de tijd van zijn teamgenoot. Verstappen lacht haast om de gereden tijden, want hij duikt er bijna vier tienden onder. Leclerc maakt ondertussen een spin van 360 graden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles-leclerc-ferrari-cota-vrijdag-2025
Leclerc heeft totaal geen grip aan de achterkant van zijn auto en spint.

Met nog drie minuten te gaan, staat er weer een file in de pitstraat. Verstappen staat ondertussen relatief rustig in zijn garage. Wie niet rustig zal zijn, is Piastri. De Australiër staat voor het ingaan van de laatste snelle ronde op P7, met achter hem enkel Alonso en de Ferrari’s. De leider in het kampioenschap staat voor een grote klus.

Leclerc gaat als eerste zijn laatste snelle ronde in. De coureur staat op dat moment op P10 en moet dus presteren om er iets beters uit te halen dan een plek in het midden van de grid. Hamilton is ook snel onderweg. Verstappen krijgt ondertussen te horen dat hij moet opschieten om nog een ronde te kunnen rijden. Leclerc schiet naar P2, Hamilton gaat naar een voorlopige P4.

Werk aan de winkel voor McLaren

Goed nieuws voor de McLarens: Verstappen krijgt geen nieuwe poging, dus ze hebben het volledig in eigen handen. Norris komt als eerste over de finish, maar redt het net niet. Hij staat op P2 en mag dus, net als bij de sprintrace, naast Verstappen op de voorste startrij staan. Piastri weet er niets bijzonders uit te persen en maakt een kleine stap naar P6.

Leclerc weet een grote verbetering neer te zetten ten opzichte van de sprintkwalificatie en verzekert zichzelf van een plek op rij twee, samen met Russell. Hamilton en Piastri starten op rij drie. Voormalig teamgenoten Antonelli en Bearman mogen vanaf de vierde startrij beginnen en op de vijfde startrij staan twee Spanjaarden: Sainz en Alonso.

Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws