Vowles over P8-resultaat in Zandvoort: 'Toch zijn we teleurgesteld' Formule 1
Formule 1

Vowles over P8-resultaat in Zandvoort: 'Toch zijn we teleurgesteld'

Vowles over P8-resultaat in Zandvoort: 'Toch zijn we teleurgesteld'

Met een P8 voor Alexander Albon en een uitvalbeurt voor Logan Sargeant, was het weekend in Zandvoort er eentje van gemengde gevoelens voor het Williams-team. Teambaas James Vowles is vooral teleurgesteld dat Albon niet zijn verdiende P6 kon pakken, vanwege de twee verkeerde beslissingen over wanneer naar de regenbanden te gaan.

'We eindigen met een achtste plaats, wat in een normaal raceweekend een ongelooflijk resultaat zou zijn. En toch zijn we teleurgesteld', vat Vowles na de race het gevoel van het Williams-team samen, tegenover PlanetF1. 'We zijn teleurgesteld omdat we een groot deel van de race op een verdiende P6 lagen. De zesde plaats, terwijl de auto's erachter wegreden en terugvielen ten opzichte van ons. Dat is een enorme prestatie. Daar kunnen we allemaal trots op zijn. Toen we hier binnenkwamen, was dat veel meer dan we hadden verwacht. En toch is dat het resultaat dat we vandaag bijna hadden.'

Volgens de Williams-teambaas kwam het uiteindelijk door twee keer de verkeerde beslissing om te laat te wisselen naar de intermediates dat het team genoegen moest nemen met een P8 voor Albon.
'We hebben vandaag niet alles goed gedaan, bij de twee verschillende calls niet', zei hij. 'De eerste call, over de inter-beslissing, en de tweede call, die ook weer over binnenkomen voor de inters ging. Het zijn prima keuzes op dat moment, er waren maar heel weinig auto's die ze goed hebben. Bij de eerste call had (het wisselen naar, red.) inters de juiste keuze geweest. Red Bull en Sergio Pérez hadden dat zeker goed.' Pérez was een van de eerste coureurs die na de eerste ronde van de race naar binnen dook om zijn slicks in te wisselen voor de regenbanden.

Williams koos ervoor om op de slicks te blijven

Vowles zegt wel dat zijn team voor de tweede beste optie uiteindelijk had gekozen, door helemaal niet naar binnen te gaan om de slicks om te wisselen. Uiteindelijk werkte dat weer in het voordeel van Williams, toen de baan weer opdroogde. 'Maar nadat je ronde 1 en 2 hebt gemist (om de pits in te gaan, red.), is eigenlijk het beste wat je kunt doen wat wij deden, inzetten (op de droge band, red.) en het kwam terug naar ons', aldus Vowles. De teambaas is ervan overtuigd dat de Williams-bolides daarom weer terug de punten in konden rijden.

Waar de eerste call naar inters gewoon te laat kwam, ging het bij de tweede call mis, omdat de Williams een vervelend positionering op het circuit had. 'Bij de tweede wisten we dat het hard zou gaan regenen. Het is gewoon een evenwichtsoefening van waar (de pits in duiken voor regenbanden, red.). In veel opzichten komt er geluk bij kijken, want je wacht af of je op een nat gedeelte van het circuit bent of niet. We hadden ook geluk. Een aantal auto's zag je eraf gaan in bocht 1, omdat ze 30 seconden op een andere plek op de baan waren dan wij. We moeten daar lering uit trekken en ervoor zorgen dat we tools, systemen en methodes ontwikkelen om betere beslissingen te kunnen nemen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws