Waarom Aston Martin in 2021 weg kan komen met kopieergedrag Formule 1
Formule 1

Waarom Aston Martin in 2021 weg kan komen met kopieergedrag

Waarom Aston Martin in 2021 weg kan komen met kopieergedrag

Aston Martin kan in 2021 wederom gebruik maken van een ontwerp dat grotendeels gebaseerd is op de Mercedes-bolide van 2020. Hoewel de FIA maatregelen getroffen heeft om kopieergedrag binnen de sport te voorkomen, lijken deze voor het team dat vorig jaar het stof deed opwaaien weinig tot geen verschil te maken.

'Het is praktisch zeker dat Aston Martin dit jaar geen protesten meer aan haar broek krijgt van concurrenten, al zou de bolide heel erg lijken op de 2020-auto van Mercedes', zo wordt de analyse van Autosprint-redacteur Paolo Filisetti geopend. Hij durft het zelfs bonter te maken: 'Grappig genoeg zouden ze met een vergelijkbare bolide aan de W12, de Mercedes van dit jaar, vermoedelijk niet eens op problemen stuiten.'

Volgens Filisetti is dit een gevolg van de maatregelen die de FIA vorig jaar genomen heeft. Zo werd de renstal uit Silverstone weliswaar gestraft voor het gebruik van onderdelen die te erg op de onderdelen van Mercedes leken, maar mochten ze de 'illegale' brake ducts wel gewoon blijven gebruiken. Ten gevolge van het kopieergedrag besloot de FIA 'reversed engineering' aan de hand van foto's niet meer toe te staan.

Mercedes draagt over aan Aston Martin

Toch is de kans zeer aanwezig dat dit probleem aanhoudt. De grootste reden hiervoor is dat de lijst met overdraagbare onderdelen van leveranciersteam naar een klantenteam onaangetast gebleven is. Sterker nog, hij is uitgebreider geworden. Het team dat in 2020 dus juist in het middelpunt van de belangstelling stond, kan nu allerlei componenten van Mercedes weer zonder problemen overnemen.

Bovendien vallen veel van deze onderdelen niet onder homologatie-reglementen, waardoor deze dus zonder het gebruik van tokens overgedragen mogen worden. Onder de onderdelen die op deze lijst staan, vallen ook de 2020-versie van de ophanging en de transmissie. Zodoende kan Aston Martin dus buiten de tokens om extra ontwikkelen.

Aston Martin kan zonder risico kopiëren

Maar er is meer. Omdat de RP20 aan de basis staat van de ontwikkeling van de 2021-versie van Aston Martin, vervaagt de lijn tussen kopiëren en door ontwikkelen. 'Een adoptie van de bovengenoemde onderdelen zal namelijk leiden tot min of meer dezelfde geometrische afmetingen als de Mercedes-bolide, en dat zonder risico om bestraft te worden', stelt Filisetti.

De FIA straft namelijk de teams die op aerodynamisch gebied hetzelfde zijn als een van de andere deelnemers. Om dit te controleren worden alle documenten bekeken die gebruikt zijn bij het ontwerpen van de bolide. Dit jaar begint Aston Martin echter al met de RP20 als basis, met een nauwe neus, inclusief cape, en een voorvleugel die vrijwel identiek is aan die van Mercedes.

In de praktijk betekent dit dat Aston Martin met een bolide begint die al zó veel lijkt op de Mercedes, dat een protest tegen de renstal nooit zal kunnen resulteren in een straf. Wanneer men aanklopt en vraag om de tekeningen, kan immers gewezen worden op het feit dat het om een evolutie gaat van de RP20, en niet om een kopie van de W11 of zelfs de W12.

Aston Martin zal in 2021 dus kunnen doen wat Racing Point in 2020 gedaan heeft: de Mercedes-filosofie nastreven. Gezien dit de snelste bolide van het veld was afgelopen seizoen, en dit in 2021 vermoedelijk wederom is, betekent dit dat de evolutie van de RP20 op papier dus nóg competitiever zou kunnen zijn dan haar voorganger.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws