Waarom de banden voor 2022 het grootste gevaar zijn in de nieuwe reglementen Formule 1
Formule 1

Waarom de banden voor 2022 het grootste gevaar zijn in de nieuwe reglementen

Waarom de banden voor 2022 het grootste gevaar zijn in de nieuwe reglementen

Niet alleen het chassis moet in 2022 het verschil gaan maken voor de Formule 1, ook de banden moeten ervoor gaan zorgen dat er volgend seizoen een stuk meer geraced kan worden. Het elkaar goed kunnen volgen is namelijk ook afhankelijk van de bandenprestaties, ziet The Race-journalist Edd Straw.

Volgens Straw hebben ook de banden een zeer grote rol in het nog te vormen succes van de nieuwe reglementen in 2022. De wissel van 13-inch velgen naar 18-inch velgen is daarbij cruciaal. Pirelli heeft voor zichzelf een aantal doelen gesteld in een brief, waarin kort toegelicht staat wat de nieuwe bandenformule precies moet opleveren.

In die brief gaat het vooral om de prioriteitsdoelen die zijn neergezet om de coureurs te kunnen laten pushen op het circuit. De banden moeten minder last gaan hebben van oververhitting en minder afhankelijk zijn van de temperatuur die de band heeft, iets dat de GPDA (Grand Prix Drivers Association, de vakbond voor F1-coureurs red.) voor elkaar hebben gekregen.

Oververhitting zoveel mogelijk verminderen

Volgens Mario Isola, de directeur bij Pirelli, heeft die brief voornamelijk het doel om prestatie-elementen te prioriteren. 'Het gaat er voornamelijk om dat we in de eerste plaats het oververhitten zo veel verminderen, in de tweede plaats om een grotere 'window' te creëren en in de derde plaats een goed verschil tussen de banden te creëren', legt hij uit aan The Race.

'Dat is de eerste sectie. De tweede sectie gaat vooral over de stijfheid van de banden, de balans en de gewichtsdistributie. Dat is vooral omdat de nieuwe bolides anders zullen zijn dan dit jaar. In de tweede sectie staan in essentie dus meer technische doelen voor ons', gaat de directeur verder.

Het oververhitten van de banden zorgt ervoor dat de coureurs elkaar minder goed kunnen volgen (Foto: McLaren F1 Media)
Het oververhitten van de banden zorgt ervoor dat de coureurs elkaar minder goed kunnen volgen (Foto: McLaren F1 Media)

Al langer discussie over grotere velg

Het testen van de nieuwe banden begon al in 2014, toen toenmalig testcoureur voor Lotus, later Renault en Alpine, het eerste prototype testte voor de banden met een grotere velg. Toen al waren er plannen om de velgen te vergroten voor het seizoen van 2015. Dit gebeurde niet, maar het onderwerp keerde vanzelfsprekend terug in de discussie voor nieuwe reglementen in 2019.

Het behalen van de doelen voor 2022 is uiterst belangrijk volgens Straw, juist omdat het grootste doel, het goed kunnen volgen van de tegenstander, enorm veel afhangt van hoe de banden presteren. Wanneer de banden de doelen behalen, kunnen coureurs beter pushen en hebben ze ook minder last van de 'dirty air', waardoor coureurs dus minder hoeven te leunen op de mechanische grip die deels wordt gegenereerd door de banden.

Kwalificatie-file kan mogelijk blijven

Volgens Isola moeten de verwachtingen echter wel realistisch blijven. 'De prestaties van de banden zijn natuurlijk wel afhankelijk van hoe een bolide presteert op aerodynamisch vlak. Daarnaast is de prestatie van de banden ook nog eens afhankelijk van de afstelling van de bolide en de rijstijl van de coureur. Daarom zal de huidige situatie in de kwalificatie, waarin je de out-lap goed moet managen om temperatuur te krijgen, altijd behouden blijven', gaat de Pirelli-man verder.

'Zelfs al zou je een band ontwerpen die een hele brede 'window' heeft wat de temperaturen betreft, dan nog kan je een klein voordeel behalen uit het optimaliseren van de temperatuur in je banden. Het zal echter wel makkelijker worden om de banden op de juiste temperatuur te houden, juist omdat die 'window' iets groter is en je wat dat betreft minder precies hoeft te zijn', sluit Isola af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws