Waarom Verstappen, Leclerc en Hamilton uitblinken in vuile lucht Formule 1
Formule 1

Waarom Verstappen, Leclerc en Hamilton uitblinken in vuile lucht

Waarom Verstappen, Leclerc en Hamilton uitblinken in vuile lucht

Peter Windsor vreest dat de bolides van 2022 een significante kracht van enkele van de topcoureurs zullen neutraliseren. Het is de gerenommeerde Formule 1-journalist opgevallen dat bij Max Verstappen, Lewis Hamilton en Charles Leclerc het volgen van een voorligger beslist geen probleem is met de huidige auto's. De coureurs weten op een unieke wijze de gevolgen van het verlies van neerwaartse druk te ontwijken die ontstaat als er iemand voor ze zit op het circuit. Daarom zou het talent van deze drie topcoureurs vanaf 2022, wanneer de nieuwe auto's geïntroduceerd worden, minder zichtbaar kunnen zijn.

'Die drie (Hamilton, Verstappen en Leclerc, red.) zijn zeker beter in staat om andere coureurs te volgen wanneer andere coureurs klagen over hoe moeilijk het is om te passeren', laat Windsor weten in een YouTube-video, waarin hij de rijstijlen van de coureurs in Hongarije onder de loep neemt. Leclerc en Verstappen hebben hun klasse niet echt kunnen tonen, maar de Brit heeft genoeg referentiemateriaal van het verleden om te kunnen bepalen hoe de Nederlander en de Monegask racen.

Dat sommige coureurs het lastig vinden om een inhaalmanoeuvre te plaatsen in vuile lucht werd maar al te duidelijk bij Sebastian Vettel en Carlos Sainz in Hongarije. Windsor zoomt in op de Spanjaard: 'Neem bijvoorbeeld Sainz. Het is een hele goede coureur die de bochten klassiek lang neemt. Hij remt erg laat in een rechte lijn en draait in, om vervolgens zo snel als hij kan op het gas te gaan. Dat is wat Sainz doet en daarmee is hij erg snel op een goed setje banden.'

'Maar omdat hij heel wijd instuurt, zoals Jenson Button en Rubens Barrichello ook deden, een eigenschap van hele soepele coureurs, dan kan iets heel makkelijk misgaan. De beladen achterbanden zitten namelijk op de limiet. Een Verstappen, Hamilton of Leclerc zou in dit soort gevallen een autobreedte aan de binnenkant van de baan zitten', vervolgt de analist. Hierin verschilt de absolute top van de F1 dus van de rest van de coureurs. Bij het aansnijden van de bocht laten ze ruimte voor een interpretatie van de situatie.

Verstappen effectief in bochten tijdens achtervolgen

Omdat Sainz zijn auto in die bocht al helemaal in de vaste positie heeft staan, heeft hij veel meer last van turbulentie dan een Verstappen, die bij het insturen van diezelfde bocht min of meer de neus nog recht heeft staan. Verstappen manipuleert de voorkant van de auto vanuit een veel rechtere positie. Daardoor heeft hij precies onder controle wat de auto vervolgens doet. Die controle staat toe dat hij de bocht zo snel mogelijk kan nemen.

'Als Verstappen voelt dat de auto voor hem genoeg turbulentie creëert om de neerwaartse druk bij hem weg te halen, voelt hij uit automatisme wat de voorkant doet', stelt Windsor. Zo bereidt hij de auto dus voor op dat effect en stuurt en remt hij anders in. Hij doet dat dus op het moment dat dat nog kan met de auto, in plaats van wanneer hij al in de vuile lucht zit. Zo verliest hij minder druk aan de voorkant, wat dus toestaat dat hij die bocht sneller neemt dan wanneer hij een traditionele lijn zou rijden door diezelfde bocht.

Verstappen, Hamilton en Leclerc minder goed in 2022-bolides?

Een interessante toevoeging aan het verhaal is dat Verstappen, Hamilton en Leclerc dus in iets uitblinken dat de FIA vanaf 2022 makkelijker wil maken. Windsor: 'Een van de grootste doelen van de FIA met de 2022-reglementswijzigingen is om het makkelijker is om een voorganger te volgen. Ik zou mijn geld erop in durven zetten dat de FIA bij het ontwerpen van die nieuwe bolide niet meegenomen heeft dat er sommige coureurs zijn die daar eigenlijk best goed in zijn, en anderen die dit niet zijn.'

'Het ongelooflijke talent van een Verstappen, Leclerc en Hamilton, zal dus minder goed tot zijn recht komen in dit soort situaties. Er is minder dat ze in een lastige situatie kunnen doen in het nieuwe materiaal. Dat deel van het talent zal dus niet zo makkelijk te zien zijn als het nu is. Dat vind ik eigenlijk best zonde. Het is een onderdeel van het talent en het repertoire van een coureur', concludeert hij. Daarom zal het verschil tussen de subtop en de allerbeste coureurs van de F1 kleiner worden vanaf volgend jaar.

Windsor over coureurs in vuile lucht

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws