Red Bull Racing lijkt in de ogen van analisten duidelijk herrezen: de prestatie van met name Max Verstappen in Italië was indrukwekkend. Het team functioneerde bovendien uitstekend dankzij Verstappens technische inzicht. James Hinchcliffe wees zijn collega's van F1TV erop dat Verstappen ook naast de baan de grootste troef is die Red Bull in handen heeft.
In de Weekend Warm-Up voor de Grand Prix van Azerbeidzjan werd kort teruggeblikt op de gebeurtenissen in Monza. Daar kwam Red Bull verrassend sterk voor de dag, wat volgens velen te danken was aan de gekozen set-up. 'Het was de lage downforce, maar het was ook de nieuwe vloer', stelt Hinchcliffe. 'Die grote update werd enigszins overschaduwd, maar betekende wel een verbetering van de algehele efficiëntie van de auto. Waar het achteraf over ging binnen het team, was het vertrouwen geven aan de coureur.'
Mekies luistert naar mening Verstappen
Bij veel teams wordt doorgaans meer vertrouwd op data dan op het gevoel van de coureur. 'Zoveel van de ontwikkeling van een Formule 1-auto komt voort uit wat de computers en de simulator aangeven. Max had een andere mening en Laurent Mekies heeft geluisterd naar de beste sensor die ze hebben: dat is Max Verstappen.' Een treffende manier om het belang van Verstappen ook op technisch vlak te onderstrepen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen had zijn standpunt duidelijk geformuleerd, en sommige twijfelaars binnen het team besloten uiteindelijk zijn richting te volgen. 'Hij zei dat hij het kon laten werken met een set-up met lage downforce. Hij pakte de poleposition en reed in de race weg van de rest. De ervaring en de gave van Max zijn zo’n cruciale troef voor Red Bull." Het is een combinatie die zijn vruchten afwerpt.
Situatie Tsunoda blijft zorgwekkend
Aan de andere kant van de garage blijft de situatie echter zorgwekkend. Chris Medland probeerde dit te verklaren. 'Je moet kijken naar hoe het de tweede coureur bij Red Bull de afgelopen vijftien maanden is vergaan. Sinds de vormdip van Checo (Pérez, red.) vorig jaar, heeft de tweede rijder het lastig gehad. We hebben het ook bij Max gezien. Vorig jaar had Max het hier heel moeilijk in die auto', verwijst Medland naar de vorige Grand Prix van Azerbeidzjan.
Toen reed Verstappen nog in de RB20, de auto die hij zelf een 'monster' noemde. De RB21 doet het duidelijk beter. 'Er was een duidelijke verbetering in Monza, maar dat was de eerste keer dat we zagen dat Red Bull weer de snelste auto had. Verstappen hoefde niet defensief te rijden. Dat was ook de eerste keer dat je kritisch mocht zijn over Yuki, maar hij had die nieuwe vloer niet. Max rijdt op een ander niveau in vergelijking met de meeste coureurs op de grid. Het is daarom moeilijk in te schatten wat je realistisch van Yuki mag verwachten.'
Duidelijke opdracht voor Mekies
Moet Red Bull dan ingrijpen aan de tweede auto en daar de set-up van wijzigen? 'Als je iets verandert aan de tweede auto, verandert er dan nog iets anders mee? Intern moet er iets gebeuren, en dat is iets waar Laurent Mekies nu naar moet kijken', aldus Medland, die daarmee een duidelijke opdracht formuleert voor de teambaas van de Oostenrijkse renstal.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties