Dit jaar viert de Formule 1 haar 75ste verjaardag! Het verschil met hoe de sport er 75 jaar geleden uitzag, is enorm. Mario Andretti, Nigel Mansell, Jacques Villeneuve, Alain Prost, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi en Mika Häkkinen , allemaal wereldkampioenen , spraken tijdens het Goodwood Festival voor Formule 1 over hoe de sport is veranderd en welke momenten cruciaal waren voor het voortbestaan van de Formule 1.
Formule 1 is bijna een synoniem geworden voor de ontwikkeling van auto’s en technologie. Door de jaren heen zijn talloze regels ingevoerd die innovatie stimuleerden en de auto’s sneller maakten. Maar dat is niet het enige dat veranderde: ook de veiligheid werd flink verbeterd. De genoemde wereldkampioenen discussieerden over wat daarin doorslaggevend was.
'Senna heeft alles veranderd'
Over één ding waren de coureurs het unaniem eens: Ayrton Senna had een enorme invloed op de sport. Villeneuve begon: 'Vroeger werd je echt als een held gezien door de fans, omdat je je leven riskeerde voor de sport. Maar dankzij Senna is dat allemaal veranderde die filosofie', concludeerde de wereldkampioen van 1997.
Nigel Mansell sloot zich daarbij aan: 'Ik denk dat dat weekend in 1994 alles heeft veranderd.' Hij doelde uiteraard op het tragische weekend waarin Roland Ratzenberger en Ayrton Senna beiden omkwamen. 'We zijn die dag twee zeer getalenteerde coureurs kwijtgeraakt, maar het zorgde wel voor een veiligere sport.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De introductie van de GPDA
Fittipaldi wees op de oprichting van de GPDA (Grand Prix Drivers’ Association) en bedankte Jackie Stewart daarvoor: 'Ik persoonlijk vind dat het de GPDA is. Hoeveel veiliger de sport is geworden, het is echt fantastisch!' De Braziliaan vervolgde: 'In de jaren 60 en begin jaren 70 was er een ontzettend grote kans dat je doodging. En ik moet je daar echt voor bedanken, Jackie.'
Stewart vertelde vervolgens over de dag die voor hem alles veranderde: 'Ik had een zwaar ongeluk op Spa en zat vast in de auto. Toen waren er nog geen marshals. De enige reden dat ik nog leef, is dat Graham Hill en Bob Bondurant er ook afgingen. Zij haalden wat nonnen uit de buurt erbij en die hebben mij opgelapt.
De evolutie van veiligheid
Häkkinen benadrukte hoe de veiligheid rond de auto’s evolueerde: 'Als ik kijk naar toen ik begon en toen ik stopte, voelde ik me zoveel veiliger. Daardoor durfden rijders ook meer risico’s te nemen.' Stewart haakte hierop in en noemde Häkkinen als voorbeeld: 'Het feit dat Sid Watkins er was en jou toen heeft gereanimeerd, bewees ook hoeveel veiliger de sport was.'
Prost bevestigde dit: 'Het was een langzaam proces. In 1982 hadden we de crash van Riccardo Paletti in Canada, waardoor de crashtest werd ingevoerd. In 1986 kwamen er artsen en een medische post op het circuit. En zoals Jacques al zei: in 1994 veranderde de filosofie van de sport opnieuw.' De viervoudig wereldkampioen wees ook op de komst van grote constructeurs:
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Zij wilden de verantwoordelijkheid niet dragen voor dodelijke ongelukken. Met onafhankelijke teams lag dat anders, maar door de constructeurs kwam er ook meer geld voor veiligheid.' Villeneuve stelde de vraag aan Andretti en Fittipaldi, twee rijders die in meerdere tijdperken actief waren: is de sport beter nu het veiliger is?
Fittipaldi gaf een duidelijke 'ja' en ook Andretti was het daarmee eens. Hij ging zelfs verder: 'Ja, de sport is veel beter. Sponsoren willen successen vieren, en niet naar begrafenissen gaan. Waarom zouden mensen miljoenen investeren in een sport waar zoveel mensen overlijden? Vroeger droegen rijders niet eens helmen, laat staan brillen!
'Dit zie je nu bijna overal'
De mannen spraken niet alleen over veiligheid, maar ook over technologische innovaties. Andretti wees op de introductie van ground effect: 'Het is iets wat zelfs vandaag de dag nog wordt gebruikt. Het heeft een enorme invloed gehad op de autosport.'
Prost noemde de turbomotor, die werd geïntroduceerd in 1979 als cruciaal: 'Voor mij persoonlijk was de introductie van de turbomotor een sleutelmoment. Het veranderde alles commercieel en zorgde ervoor dat grote constructeurs instapten.'

Andere momenten
De Formule 1 heeft talloze bepalende momenten gekend. Mansell noemde nog de komst van Bernie Ecclestone en de staking van alle coureurs tijdens de Grand Prix van Zuid-Afrika in 1982. En recenter zagen we Liberty Media en de Netflix-serie Drive to Survive, die de sport wereldwijd populairder maakten.
Ook op het gebied van veiligheid waren er nieuwe mijlpalen, zoals de invoering van de halo na het ongeluk van Jules Bianchi. Volgens velen bewees het hulpmiddel zijn waarde bij de crash van Romain Grosjean in Bahrein in 2020. De Formule 1 blijft zich ontwikkelen, en de vraag is hoe de sport er over tien jaar uitziet. Eén ding is zeker: de balans tussen spektakel, technologie en veiligheid blijft cruciaal voor de toekomst.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties