Weer speelt grote rol in Montreal: 'Temperatuur vrijwel letterlijk gelijk aan grip' Formule 1
Formule 1

Weer speelt grote rol in Montreal: 'Temperatuur vrijwel letterlijk gelijk aan grip'

Weer speelt grote rol in Montreal: 'Temperatuur vrijwel letterlijk gelijk aan grip'

Voor de negende race van het seizoen strijkt het Formule 1-circus weer neer in Noord-Amerika. Op het Circuit Gilles Villeneuve zal de volgende ronde in het kampioenschap worden uitgevochten en dat zal naar verwachting niet zonder slag of stoot gaan. Voor Nu.nl blikt coureur Ho-Pin Tung vooruit op de race en spreekt onder andere zijn verwachtingen voor het team van Red Bull Racing uit. Naar verwachting zal het circuit in Canada niet favoriet zijn bij de Oostenrijkse renstal.

Het circuit van Montreal wordt officieel beschouwd als een semistratencircuit. Daarmee kent het circuit de eigenschappen van een stratencircuit, zoals veel voorkomende hobbels. Tijdens de meest recente Grand Prix in Monaco, tevens een stratencircuit, had het team van Red Bull juist daar moeite mee. 'Alleen voor dit jaar is de baan opnieuw geasfalteerd (in Montreal, red.), dus het is de vraag of ze daarbij ook bepaalde hobbels hebben weggehaald. Wat dat betreft tasten de teams nog een beetje in het duister', schrijft Tung.

Venijnige weersomstandigheden

De weersverwachting in Montreal is voor het raceweekend niet al te best. Op de vrijdag, zaterdag én zondag worden er buien verwacht. Dat het circuit net opnieuw is geasfalteerd zal de coureurs onder deze weersomstandigheden waarschijnlijk niet ten goede doen. Volgens Tung heeft het nieuwe asfalt 'een min of meer gelijke fijne structuur zoals het asfalt voorheen was' en kan dat met betrekking tot grip voor uitdagingen zorgen.

'Tegenwoordig wordt hogedrukreiniging gebruikt voor het circuit. Daardoor zijn zelfs stratencircuits goed schoon, maar er ligt wel weinig rubber en grip', schrijft de coureur. 'Een bijkomende uitdaging kan zijn dat er bij hevige regen op nieuw asfalt regelmatig nog olie naar boven komt. Dat zou de baan erg glad kunnen maken.' Afgezien van het nieuwe asfalt, kent het circuit nog een extra uitdaging voor het team van Red Bull: de kerbstones. 'Die zijn hier behoorlijk hoog en je moet er vol overheen rijden om snelheid mee te nemen. Hoe een auto over de kerbstones rijdt en vooral hoe deze ervan afkomt, is hier in Montreal echt belangrijk, omdat er altijd een lang recht stuk volgt.'

De hoge kerbstones kunnen voor de Oostenrijkse renstal een negatief effect hebben op de rondetijden, volgens Tung. 'Als je een auto hebt die daar moeilijk overheen gaat en je niet goed op je gas kunt omdat de auto te agressief beweegt, verlies je dus eigenlijk dubbel tijd.' Op een circuit als dat van Montreal kunnen de vaardigheden van een coureur ook lang niet altijd het verschil maken, met name wanneer de baan nat en glad is. 'Het circuit geeft relatief weinig energie in de banden. Dat komt door het asfalt, maar ook door de lange rechte stukken en het gebrek aan snelle bochten. Als we daar ook nog eens de lage buitentemperatuur bij optellen, wordt het cruciaal hoe snel en hoe goed je temperatuur in de banden kunt genereren', schrijft Tung.

Veel zal daarom neerkomen op welke afstelling er dit weekend wordt gekozen voor de RB20. Zo verwijst Tung naar het voorbeeld van de McLaren van Lando Norris die in regenachtig China opeens bloedsnel was. 'In wisselende omstandigheden en op een natte baan staat temperatuur vrijwel letterlijk gelijk aan grip. Dat zijn keuzes die je moet maken. Wordt het namelijk droog of warmer dan verwacht, dan kun je juist ineens weer te maken krijgen met te veel oververhitting en slijtage', sluit Tung af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws