Het moet niet gebagatelliseerd worden: Red Bull Racing moet het inmiddels al een jaar lang afleggen tegen McLaren. Dat is extra pijnlijk voor de Oostenrijkse renstal, omdat het vertrek van een van haar kopstukken naar McLaren cruciaal is gebleken voor het succes van het team uit Woking. Andrea Stella bouwde een structuur waarin de kwaliteiten van Rob Marshall volledig tot hun recht komen.
Sinds december 2022 zwaait Stella als teambaas de scepter bij McLaren. Het lijkt alsof de Italiaan zich moeiteloos heeft aangepast aan zijn nieuwe omgeving, maar ook hij kende moeilijke momenten. Bij Motorsport.com onderstreept Stella het belang van het collectief als fundament voor succes. 'Er is niets in deze sport dat je alleen doet – zelfs niet als het gaat om moeilijke beslissingen nemen of het analyseren van het team om te begrijpen hoe je het moet verbeteren. Wat zijn de gebieden die je moet consolideren of versterken? Waar moet je echt ingrijpen, omdat we anders nooit bereiken wat we willen – of niet snel genoeg? Het is altijd teamwork geweest.'
Stella en Brown goed ondersteund
Die uitspraak vraagt wel enige nuancering. Het is ook niet wenselijk dat een team met heel veel mensen gezamenlijk macht heeft over álle beslissingen; anders zou er zelden voldoende consensus zijn om daadwerkelijk tot actie over te gaan. 'Het is uiteraard geen enorm breed team, maar Zak Brown en ik worden goed ondersteund op het gebied van mensenkennis en techniek', licht Stella toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hij weet exact hoe McLaren erin geslaagd is een team te bouwen dat uiteindelijk de aansluiting met de top heeft gevonden. 'De eerste stap was om het team in kaart te brengen en te bepalen wat wél en wat geen wereldkampioenschapsmateriaal is. 'Dat klinkt vanzelfsprekend, maar Stella wijst op een andere cruciale vraag die McLaren zich moest stellen. 'Wie zijn de sleutelpersonen die hun eigen domein moeten leiden?'
Verschillende technische directeuren
Stella zweert bij een model dat gestoeld is op samenwerking. Dit leidde ertoe dat Neil Houldey werd aangesteld als technisch directeur engineering, Mark Temple als technisch directeur performance, en Peter Prodromou als technisch directeur aerodynamica. 'Ik herinner me nog goed dat er bij de aankondiging dat we van één naar drie technisch directeuren gingen, veel vragen waren over wie dan de beslissingen zou nemen. Voor mij is dat nooit een probleem geweest, omdat mijn manier van werken zo samenwerkingsgericht is dat wie niet zo’n instelling heeft, simpelweg niet aan tafel zit.'
Een andere strategische zet was het aantrekken van Rob Marshall. Daarmee kwam een einde aan zijn periode van liefst zeventien jaar bij Red Bull. Even belangrijk was dat Marshall zich na een technische herstructurering kon focussen op zijn rol als hoofdontwerper. 'Beslissingen ontstaan meestal uit een kritische massa aan informatie, niet omdat er ergens een dictator is die op een bepaald moment de knoop doorhakt. Zak en ik geloofden dat dit kon werken. Sindsdien hebben we Rob Marshall toegevoegd als vierde technisch directeur, en de dynamiek is nog steeds hetzelfde gebleven.'
Menselijke interacties vormen bijdrage bij McLaren
Stella is er wel op bedacht dat de identiteit van het team behouden blijft, want anders zou zijn model minder goed functioneren. 'De culturele basis en gedragskenmerken mogen nooit verwateren, anders begint dit model te lijden. Het vereist dus veel aanwezigheid en een goed begrip van wat er binnen het team gebeurt om deze manier van werken te beschermen. Het zijn de menselijke interacties die echte betekenis geven aan wat we bereiken.' Ze doen het bij McLaren écht samen, maar Stella verdient ook zeker zelf een pluim voor de resultaten die onder zijn leiding zijn behaald.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties