max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-7 Formule 1
Formule 1

Windsor wijst schuldige aan in Verstappen-debacle: 'Ze hebben zelf ook niet genoeg informatie'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-7

Max Verstappen reed een sensationele race in Brazilië, waar hij zich vanuit de pitstraat terugknokte naar het podium. Makkelijk was het echter niet tijdens het weekend in São Paulo. Alle sessies voor de race kwam hij namelijk niet echt lekker uit de verf. De Nederlander kwam constant snelheid tekort, met als dieptepunt de kwalificatie op zaterdag. Hij werd slechts zestiende, en volgens Peter Windsor is er een duidelijke schuldige: Pirelli.

Verstappen staat erom bekend dat hij altijd het maximale uit het materiaal weet te halen, maar tijdens de kwalificatie viel hij dus even flink door de mand. Hij klokte de zestiende tijd, waardoor hij voor een flinke uitdaging kwam te staan op zondag. Windsor denkt dat dit niets te maken had met de Red Bull alleen, maar dat er een andere schuldige was. 'Hij heeft vaker problemen gehad dat de Red Bull stuiterde, maar toen kwam hij ook uit het eerste deel van de kwalificatie', aldus de Brit.

Verstappen presteert altijd het maximale

'Laten we er eens realistisch naar kijken. We hebben het over een auto die bestuurd wordt door Max Verstappen, die dus niet uit Q1 komt. Dat is waar we het over hebben', zo verklaart de voormalig medewerker van Williams. 'Dat komt niet door de rijhoogte, dat komt niet door de afstelling, dat komt doordat de banden niet werken', legt hij stellig uit. 'Hij had gewoon helemaal geen grip, en ze snappen niet waardoor dat komt. Dat is iets wat ze waarschijnlijk nooit zullen begrijpen', aldus Windsor over de situatie binnen het team.

Windsor denkt dat Pirelli dan ook de schuldige is voor deze moeilijkheden. 'Ik denk dat Pirelli niet eens genoeg informatie heeft. Ze doen niet van die dynamische analyses zoals Bridgestone en Michelin dat deden toen ze het tegen elkaar opnamen. Waarom zouden ze dat ook doen? Zolang de banden maar relatief sterk zijn, wat ze ook zijn, felicitaties aan Pirelli', aldus Windsor. 'Het moet gewoon passen binnen de verwachtingen van de Formule 1. Het gaat erom dat de coureurs een pitstop moeten maken in de race. Qua PR doen ze het geweldig, dus dat is eigenlijk allemaal wel', stelt Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-rode--zachte-banden-gp-nederland
Pirelli is volgens Windsor de schuldige. 

George Russell had het ook lastig met de banden, zo zag Windsor. 'George kreeg zijn banden ook het gehele weekend niet in het juiste werkvenster. Moeten ze dan een nieuwe leverancier terugbrengen?', vraagt Windsor zich hardop af. 'Dat gaat nooit meer gebeuren natuurlijk, want dat is niet goed voor de geldzaken. Max klaagde vanaf de eerste seconde al over de auto, maar dat zijn dingen waar je mee kan spelen, maar dat hebben we gedurende het jaar echt wel vaker gehoord', zo concludeert Windsor.

Verstappen draaide het dus nog wel aardig om in de race, want hij kwam terug tot de derde plek. Hij koos voor een andere afstelling na de kwalificatie, en dat pakte goed uit in de race. Op de zondag was hij de snelste man van het veld, want hij finishte ondanks de achterstand maar tien seconden achter Lando Norris in de race. De Brit was dan ook niet helemaal tevreden over zijn race, want het gat had volgens de McLaren-coureur groter moeten zijn ten opzichte van de concurrentie.

Norris heeft nu echter wel het heft in handen in het wereldkampioenschap. Hij heeft nu 24 punten voorsprong ten opzichte van Piastri, en met nog maar drie weekenden te gaan is het de Brit die de touwtjes in handen heeft. Piastri lijkt ook een beetje de kluts kwijt te zijn, want hij heeft al sinds Singapore geen bezoek meer mogen brengen aan het podium. Hij zal het dus snel om moeten draaien als hij nog wat wil bewerkstelligen in de strijd om de wereldtitel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws