Winters Weekoverzicht | Soap rondom Hamilton blijft voortduren, Volkswagen wil Formule 1 Formule 1
Formule 1

Winters Weekoverzicht | Soap rondom Hamilton blijft voortduren, Volkswagen wil Formule 1

Winters Weekoverzicht | Soap rondom Hamilton blijft voortduren, Volkswagen wil Formule 1

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien keer je wel iets minder vaak terug naar je favoriete Formule 1-website. Maar niet getreurd: In dit weekoverzicht houden we je elke zondag bij over al het nieuws dat de afgelopen week de revue gepasseerd is, om je met een verfrist geheugen een nieuwe winterweek in te laten gaan. Wat gebeurde er deze week allemaal in de F1-wereld? Check hier het in het winters weekoverzicht van F1Maximaal!

Maandag 10 januari: Binotto blijft aan het roer in Maranello

De week begon goed voor Mattia Binotto: Ferrari maakte namelijk bekend dat de Italiaan ook in 2022 teambaas zal blijven. Na twee ietwat teleurstellende seizoenen (het team won na 2019 geen race meer, red.) waren er geruchten over een reorganisatie. Die nieuwe organisatie komt er, maar met Binotto als voorman, zo liet het team weten. Met een nieuwe organisatiestructuur hoopt men vanaf komend seizoen weer aan te kunnen haken bij Red Bull en Mercedes.

We blijven even in Maranello, want sportief directeur Laurent Mekies laat doorschemeren dat de Formule 1-teams komend seizoen veel minder updates zullen doorvoeren tijdens het seizoen. De afgelopen jaren zagen we teams vaak elk weekend wel met een nieuw snufje komen, maar door het nieuwe budgetplafond van 140 miljoen dollar is dat verleden tijd. De teams hebben namelijk een groot gedeelte van dat bedrag nodig om tijdens de winter aan hun auto te werken, laat Mekies weten.

Dinsdag 11 januari: Hamilton laat fans wachten

Dinsdag kwam Craig Slater, journalist bij Sky Sports F1, met een verontrustend nieuwtje voor fans van Lewis Hamilton. De Mercedes-coureur zou namelijk twijfelen of hij wel terug zou willen keren in de Formule 1 in 2022. Hamilton zou naar verluidt een onderzoek van de FIA, dat is ingesteld naar aanleiding van de veelbesproken slotrace in Abu Dhabi, willen afwachten. Hamilton zou namelijk sterk van mening zijn dat de titel hem door onjuist handelen van onder meer Michael Masi is ontnomen. Volgens Slater laat Hamilton zijn terugkeer afhangen van de uitkomst van het FIA-onderzoek.

Woensdag 12 januari: Bayer aan het hoofd van belangrijke FIA-tak

Een dag na de geruchten over Hamiltons plannen komt de FIA met een statement: de organisatie is namelijk gestart met haar aangekondigde onderzoek naar de laatste race van het seizoen. De FIA hoopt over drie weken haar conclusies klaar te hebben, middels een 'onafhankelijk en objectief onderzoek', zo luidt een statement. Begin februari word het FIA-rapport dus verwacht en de uitkomst daarvan zou invloed kunnen hebben op de toekomst van Hamilton in de Formule 1, zo bleek op dinsdag.

Naast het statement over het onderzoek bleek woensdag ook dat wedstrijdleider Michael Masi in 2022 niet meer aan het roer staat bij de 'single seater' categorie van de FIA. Elk jaar presenteert de regelgevende organisatie haar organigram voor het komende seizoen en uit de editie van 2022 blijkt dat Masi dus minder verantwoordelijkheden toebedeeld zal krijgen. Peter Bayer, een gerenommeerde naam binnen de FIA, zal verantwoordelijk worden voor de regelgeving en de naleving daarvan in de Formule 1, 2 en 3. Het is voor het eerst dat de FIA een ander persoon kiest dan de wedstrijdleider voor deze positie.

Donderdag 13 januari: 'Volkswagen wil eigen Formule 1-team'

We blijven ook donderdag nog even in de greep van de soap rondom Hamilton en de FIA. Die dag kwam namelijk naar buiten dat de nieuwe president van de FIA, Mohammed Ben Sulayem, contact zou hebben gezocht met Hamilton. De Mercedes-coureur zou door de kersverse president zijn verzekerd van een onafhankelijk en gedegen onderzoek naar de slotrace in Abu Dhabi. In de kampen van Red Bull en Mercedes werd in de afgelopen maanden veel gerept over partijdigheid, maar Ben Sulayem heeft Hamilton verzekerd van een eerlijke gang van zaken.

Ook kwam er interessant nieuws uit Duitsland, want de media daar pakten groots uit met het nieuws dat Volkswagen vanaf 2026 haar eigen Formule 1-team op de grid wil zetten. In dat jaar gaan nieuwe motorreglementen in en dus is het voor nieuwe partijen aantrekkelijk om tot de koningsklasse toe te treden. Volkswagen zou dus een geheel eigen team op de been willen zetten, terwijl Porsche enkel als motorleverancier zou willen fungeren, zo luidde het. Het sportautomerk wil vanaf 2026 de handen ineenslaan met Red Bull Racing, volgens onder meer de Frankurter Allgemeine Zeitung.

Vrijdag 14 januari: Aston Martin kondigt teambaas en lanceerdatum aan

Vrijdag was het Aston Martin dat als eerste Formule 1-team haar lanceerdatum voor de 2022-auto bekendmaakte. Het Britse raceteam zal op 10 februari het doek van haar bolide afhalen en daarmee is men er relatief vroeg bij. Daarnaast liet het team van Lance Stroll en Sebastian Vettel weten dat Mike Krack vanaf komende seizoen de nieuwe teambaas is. Vorige week werd duidelijk dat Otmar Szafnauer per direct is vertrokken en Krack, met ervaring in de Formule E, DTM en GT-klassen, is zijn vervanger.

Daarnaast liet ook Red Bull van zich horen met betrekking tot de lancering van de RB18 voor komend seizoen. Het team van Max Verstappen deelde nog geen datum van het lanceermoment, maar liet wel weten dat de lancering live te volgen is en interactief zal zijn voor de fans. Daarmee volgt men het voorbeeld van Aston Martin en Williams, die een soortgelijke launch hielden voorafgaand aan het 2021-seizoen.

Zaterdag 15 januari: 24 uur van Le Mans van start, Ferrari shopt er op los

Zaterdagmiddag begon de virtuele 24 uur van Le Mans, met een hoop Nederlanders achter het stuur. Zo verscheen Max Verstappen aan de start vanaf P2 in de LMP-klasse voor Team Redline en ook Formule 2-coureur Bent Viscaal was van de partij. Verder deden bekende Nederlandse simracenamen mee, zoals Rudy van Buren en Jarno Opmeer. Het evenement was 24 uur lang live te volgen via Twitch en werd erg officieel aangepakt met een officiële wedstrijdleider en een serieuze prijzenpot.

Daarnaast kopte het Italiaanse La Gazzetta Dello Sport dat Ferrari in de afgelopen maanden enkele personeelsleden van Red Bull en Mercedes heeft aangetrokken, in de hoop om in de toekomst aan te kunnen haken bij de twee topteams. Volgens de sportkrant zou Ferrari hiermee achter geheimen van haar concurrenten willen komen, een ultieme poging dus om het team te versterken. Of Ferrari er op de korte termijn wat aan zal hebben is nog de vraag, want prominente personeelsleden van de teams hebben in hun contract een 'gardening leave' staan, wat inhoudt dat het overstekende personeel vaak een tussenperiode van een jaar moet hebben om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Zondag 16 januari: Verstappen crasht zijn LMP-auto

De racewereld werd zondagochtend wakker met de beelden van Verstappen in zijn virtuele LMP-auto, want de Nederlander crashte zijn bolide zaterdagavond laat tijdens de virtuele 24 uur van Le Mans. Een flinke domper, want Team Redline met ook Atze Kerkhof genoot op dat moment een flinke voorsprong. Zo zien Verstappen en zijn team voor de tweede keer op rij een zege in de virtuele langeduursrace door de vingers glippen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws