'Ferrari trok ingenieurs van Red Bull en Mercedes aan in poging geheimen bloot te leggen' Formule 1
Formule 1

'Ferrari trok ingenieurs van Red Bull en Mercedes aan in poging geheimen bloot te leggen'

'Ferrari trok ingenieurs van Red Bull en Mercedes aan in poging geheimen bloot te leggen'

Bij La Gazzetta dello Sport is onthuld dat Ferrari ingenieurs van Red Bull Racing en Mercedes heeft weggekaapt. In een poging te achterhalen waar de kracht van de concurrentie ligt, zijn er ingenieurs aangetrokken die Ferrari inzicht moeten bieden in wat er in Milton Keynes en Brackley gaande is. Ook heeft Ferrari voor 2022 een beroep gedaan op voormalig auto-ontwerper Rory Byrne, die ervaring heeft met bolides die gebruik maken van het grondeffect.

Bij het Italiaanse medium gaat men in op de structuur van Ferrari voor het 2022-seizoen. Veel blijft hetzelfde, al zijn er dus wel nieuwe aanwinsten gedaan die afkomstig zijn van de directe concurrenten. 'De ruggengraat van de ontwikkelingsafdeling en de aerodynamische afdeling blijft hetzelfde', suggereert redacteur Luigi Perna. 'David Sanchez leidt de afdeling en rapporteert aan Enrico Cardile, het hoofd van het eenzittersproject.'

'Mattia Binotto wilde stabiliteit en had vertrouwen in dat zijn huidige groep het goed zou doen. Maar ook heeft Ferrari versterking aangetrokken', meldt Perna. 'Er zijn ingenieurs overgenomen van Red Bull Racing en Mercedes, om zo te begrijpen waar de concurrentie mee bezig is.' Ferrari heeft voornamelijk besloten om eens een kijkje te nemen in het werknemersbestand van de twee topteams om zo kennis op te doen van waar deze concurrenten mee bezig zijn.

Met die nieuwe krachten wil Ferrari zich weer een weg naar de top banen, maar er zijn nog enkele factoren die in Italië roet in het eten kunnen gooien. 'Natuurlijk zal het concurrentievermogen van de Ferrari van 2022 grotendeels afhankelijk zijn van de krachtbron, maar dat is een discussie voor een ander moment', vervolgt Perna. 'Hetzelfde geldt voor de 18 inch-banden, geen van de teams weten hoe die banden de prestaties gaan beïnvloeden.'

Ferrari rekent op 'superconsultant'

Om te begrijpen hoe maximaal geprofiteerd kan worden van het grondeffect waar vanaf 2022 mee gereden zal worden, heeft Ferrari besloten een oude bekende met ervaring in te zetten. De eerdergenoemde Byrne was jarenlang actief als hoofdontwerper bij het team uit Maranello, en ontwierp bovendien bolides in de periode dat de F1-auto's gebruik maakten van het grondeffect - een aerodynamisch concept dat in 2022 terugkeert.

'Bij Ferrari wordt gebruik gemaakt van 'superconsultant' Byrne, die ervaring meeneemt van de jaren '80. Het zal hem in de details zitten, en het wordt van groot belang dat die details zo vroeg mogelijk blootgelegd worden', wordt geconcludeerd. Met behulp van de ingenieurs van de concurrenten en de kennis van Byrne lijkt het team een solide plan opgesteld te hebben voor de ontwikkeling van de auto van het aankomende jaar.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws