Wolff reageert op insinuaties van Hamilton: 'Relatie kan soms op de proef gesteld worden' Formule 1
Formule 1

Wolff reageert op insinuaties van Hamilton: 'Relatie kan soms op de proef gesteld worden'

Wolff reageert op insinuaties van Hamilton: 'Relatie kan soms op de proef gesteld worden'

Lewis Hamilton heeft het vooralsnog niet makkelijk in zijn laatste seizoen bij Mercedes. De Brit kondigde in februari aan dat hij in 2025 uit zal komen voor concurrent Ferrari, en is sindsdien vaak terug te vinden achter teamgenoot George Russell. In Monaco liep het de recordkampioen even over, die suggereerde dat hij tegengewerkt wordt door zijn eigen team.

Hamilton kwalificeerde in Monaco weer achter Russell. De jongste van beide Britten zette de vijfde tijd neer, één duizendste achter Lando Norris, terwijl Hamilton achter Max Verstappen als zevende eindigde. De man met 104 polepositions kijkt inmiddels tegen een pijnlijke kwalificatiestatistiek aan: hij staat 7-1 achter. Overigens is hij niet de enige coureur met pijnlijke cijfers: Daniel Ricciardo staat ook met 7-1 achter, terwijl Sergio Pérez, Logan Sargeant, en Zhou Guanyu nog op de nul staan. Fernando Alonso zal met een 4-4-stand tegen Lance Stroll ook niet tevreden zijn.

Gelijke kansen

Hamilton wees er in Monaco echter op dat er meer aan de hand was. Zo gaf hij aan dat hij in de kwalificatie altijd twee tienden verliest op onverklaarbare wijze, dat George Russell de enige nieuwe voorvleugel had, dat zijn ronden geweldig waren, maar dat hij ook in de rest van het seizoen verwacht dat hij achter Russell zal blijven staan in de kwalificaties. Verdere toelichting wilde een terneergeslagen Hamilton niet geven. 'Zijn niet alle coureurs soms wat sceptisch?' zei teambaas Toto Wolff toen hij geconfronteerd werd met de woorden van zijn coureur.

'Ik denk dat we als team hebben laten zien dat we zelfs op de meest beladen momenten tussen teamgenoten altijd proberen om eerlijk en transparant te zijn en gelijke kansen te geven.' De Oostenrijker verwijst daarmee vooral naar 2014 tot en met 2016, toen Mercedes dominant was, en Hamilton en Nico Rosberg onderling de titels konden verdelen. Het eindigde in die jaren 2-1 voor Hamilton, die in 2016 onttroond werd door zijn Duitse teamgenoot.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nico Rosberg pakte in Japan 2016 een cruciale zege, waarna hij aan tweede plekken genoeg had om de titel te pakken.
De laatste Grand Prix-zege van Nico Rosberg, waarna hij aan tweede plekken genoeg had voor de titel.

Wolff geeft bij Motorsportweek aan dat de slotrace van Rosberg daar de enige uitzondering op vormde. 'We hebben op dit gebied nooit wat proberen te managen, behalve in Abu Dhabi 2016.' In die race was de constructeurstitel al binnen, en kon Hamilton alleen nog kampioen worden als hij won en Rosberg niet hoger dan vierde zou eindigen, waarop de Brit besloot om zijn teamgenoot op te houden, waar het team niet blij mee was gezien het risico om de overwinning mis te lopen. 'Sindsdien hebben we dit niet meer gedaan, maar ik kan begrijpen dat je als coureur het maximale uit jezelf wil halen. Als het dan niet goed gaat, begin je dingen in twijfel te trekken.'

Relatie op de proef gesteld

Mercedes biedt haar coureurs echter gelijke kansen, benadrukt Wolff. 'Als team zitten we honderd procent op een missie om beide coureurs een geweldige auto te geven. We willen hen de best mogelijke auto geven, en de best mogelijke strategieën en steun. We doen er alles aan om alles uit de samenwerking te halen, en onze resultaten te maximaliseren voor dit laatste seizoen. De relatie tussen coureurs en teams kan soms op de proef gesteld worden, omdat iedereen zijn best wil doen.' Hamilton zit in zijn twaalfde seizoen bij Mercedes, en won bij het team zes wereldtitels en 82 Grands Prix.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws