De Formule 1 biedt niet alleen momenten van pure triomf, maar ook intense frustratie. Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije kwam dit duidelijk naar voren. Ferrari lijkt nog steeds te worstelen met strategie en prestaties, terwijl Lewis Hamilton, moeite heeft om zijn vorm te vinden in de ground effect-auto’s die sinds 2022 worden gebruikt. De analyse van Robert Doornbos geeft een helder beeld van de problemen binnen het Italiaanse team.
Ferrari bevindt zich volgens Doornbos in zwaar weer: 'Ze weten niet meer wat ze moeten doen. Ze hebben een zevenvoudig wereldkampioen die de auto niet goed kan kwalificeren en niet goed kan racen, en je hebt Charles Leclerc die zwaar gefrustreerd is, maar bijna een race won en weer werd tegengewerkt door problemen met de auto.' De F1-expert benadrukt dat deze problemen niet alleen technisch zijn, maar ook strategisch: 'De frustratie komt vaak uit de oren van de Monegask. Hij verloor veel punten en potentiële podiumplaatsen door slechte strategische beslissingen, dus ik begrijp het wel, aldus de oud Miniardi-coureur in de Pit Talk Podcast.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hamiltons struggles
Hamilton ervaart al sinds de invoering van de ground effect-auto’s grote problemen. Doornbos legt uit: 'Hij is een late remmer, iemand die altijd trots was op zijn agressieve remtechniek. Dat werkt niet meer met deze auto's.' De Ferrari-coureur merkt dat hij zijn vertrouwde rijstijl moet aanpassen, terwijl hij tegelijkertijd worstelt met oververhitting van de auto en communicatieproblemen met het team. 'Hij zei over de radio dat er beslissingen werden genomen waar hij niet bij betrokken was. Hij wil veel meer betrokken worden bij de besluitvorming en dat is logisch', aldus Doornbos.
Het belang van strategie en een constante communicatie in de Formule 1 kan niet worden onderschat. Doornbos geeft aan dat het verschil tussen Red Bull Racing en Ferrari vaak in dit aspect zit: 'Je moet meerdere plannen hebben voor verschillende situaties, Ferrari lijkt dat zelden goed voor elkaar te hebben.' Terwijl Red Bull duidelijk voorbereide strategieën hanteert en flexibel kan inspelen op veranderingen, lijkt Ferrari vaak achter de feiten aan te lopen. 'Niemand had bijvoorbeeld een één-stopper als plan zoals Norris mogelijk wel al had. Leclerc werd volgens de analist terecht boos over de strategie en het moment dat hij werd binnengehaald.'
Ferrari worstelt
Doornbos ziet dat de frustraties bij Ferrari verder reiken dan één coureur. Verstappen zal echt ervaren dat zijn team strategisch veel beter voorbereid is: 'Het contrast is duidelijk. Bij Red Bull is alles gepland en geanticipeerd. Ferrari worstelt met timing en keuzes tijdens de race.' De combinatie van een uitdagende auto, strategische fouten en beperkte betrokkenheid bij beslissingen zorgt ervoor dat zowel Hamilton als Leclerc steeds vaker hun ongenoegen laten blijken.
Volgens Doornbos is het een fascinerend, maar pijnlijk schouwspel: 'Het is een tough sport, je kunt in één dag van hero naar zero gaan, dat is waarom we zoveel van deze sport houden.' Ferrari zal volgens de analist in de tweede seizoenshelft hard moeten werken om hun problemen op te lossen en zowel Hamilton als Leclerc in staat te stellen hun volledige potentieel te benutten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties