Max Verstappen staat in het komende raceweekend in Canada op scherp. De Red Bull Racing-coureur staat op elf strafpunten en kan zich geen enkele misstap veroorloven. Dat de viervoudig wereldkampioen nu in deze penibele positie zit, is volgens de analisten van Ziggo Sport ergens ook wel logisch.
Verstappen ontving voor zijn actie op George Russell niet alleen een tijdstraf, maar ook drie strafpunten. Dat betekent dat de 27-jarige Limburger nog slechts één punt verwijderd is van een schorsing. In het Race Café leeft bij één van de toeschouwers de gedachte dat Verstappen harder aangepakt wordt dan enkele andere coureurs, maar dat vindt Rob van Gameren wel meevallen.
'Ik moet zeggen dat de stewards er wel goed op zitten', ziet de analist niet direct dat Verstappen er slechter vanaf komt dan zijn collega's. Van Gameren denkt dat het nu vooral opvalt, omdat de viervoudig wereldkampioen niet meer over een dominante bolide beschikt. 'Hij heeft natuurlijk een aantal jaren vooraan gereden en dan kom je ook niet in dit soort getrut terecht. Nu is die auto niet zo competitief en dan zit je ook meer in gevechten, dus de kans dat je tegen iets aanloopt is ook groter, lijkt mij.'
Verschoor vult Van Gameren vervolgens aan. 'Het is een beetje zoals in het begin toen hij (Verstappen, red.) nog niet echt een goede auto had. Toen moest hij ook wat meer risico nemen om de punten te pakken. En dat moet hij nu ook weer doen, omdat hij niet het materiaal heeft om makkelijk vooraan te racen', stelt de Formule 2-coureur. Verstappen moet volgens hem simpelweg meer risico nemen om zijn kansen op een vijfde achtereenvolgende wereldtitel levend te houden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vergelijking met meervoudig MotoGP-kampioen
Voormalig motorcoureur Wilco Zeelenberg, die sinds dit seizoen als MotoGP-analist werkzaam is bij Ziggo Sport, denkt dat het bij Verstappen ook een beetje de aard van het beestje is. 'Die killersmentaliteit heeft hij gewoon en die raakt hij ook niet meer kwijt. Daar is hij ook groot door geworden en hierdoor heeft hij ook bereikt wat hij allemaal heeft bereikt', stelt Zeelenberg, die daarmee aangeeft dat de fellere rijstijl Verstappen niet alleen meer strafpunten, maar ook meer successen dan andere coureurs heeft opgebracht. 'De overcapaciteit die hij heeft om andere coureurs in te halen, gebruikt hij gewoon. Het maakt niet uit of zijn auto te langzaam is of niet.'
Zeelenberg ziet op dat gebied ook een duidelijke overeenkomst met een meervoudig wereldkampioen in de MotoGP. 'Marc Márquez doet eigenlijk hetzelfde', doelt de voormalig motorcoureur op de laatste periode van de Spanjaard in dienst van Honda. Na het zware ongeluk van Márquez op het circuit van Jerez verloor het Japanse motormerk niet alleen zijn stercoureur voor langere tijd, maar ook in de ontwikkeling van de machine raakte Honda achterop bij de concurrentie.
Márquez moest dus, net als Verstappen momenteel, meer risico nemen om mee te kunnen strijden om de topklasseringen. 'Je kan die twee aardig met elkaar vergelijken. Maar Marc is een goede acteur en Max niet', noemt Zeelenberg tot slot ook een verschil tussen beide kampioenen. 'Bij hem weet je meteen wat er loos is', sluit hij met een grote glimlach af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties