max verstappen helm spanje 2025 12 Opinie
Opinie

Viaplay-analist vindt straf voor Verstappen te zwaar: 'Russell is gewoon vierde geworden'

max verstappen helm spanje 2025 12

Allard Kalff zag Red Bull Racing afgelopen in Spanje volledig de mist ingaan, met als gevolg dat ook Max Verstappen zich allerminst voorbeeldig gedroeg. De Viaplay-analist denkt dat de hele situatie voorkomen had kunnen worden en daarom wordt één man momenteel heel erg gemist bij de formatie uit Milton Keynes.

Het ging in de slotfase van de Grand Prix van Spanje van kwaad tot erger voor Verstappen. Het begon allemaal met de komst van de safetycar, die de strategische plannen van Red Bull in de war gooide, maar daar bleef het niet bij. Red Bull haalde Verstappen tot veler verbazing naar binnen voor een setje van de harde band en na twee incidenten met Charles Leclerc en George Russell duwde Red Bull de toch al geïrriteerde Verstappen over de rand.

De regerend wereldkampioen werd door zijn engineer Gianpiero Lambiase verzocht om zijn vierde positie af te staan aan Russell. Verstappen die daar niets van begreep, liet Russell schoorvoetend voorbij, maar knalde meteen tegen de Mercedes-coureur aan. Hoewel Kalff de actie van Verstappen niet goedkeurt, stelt hij dat Red Bull een enorme blunder maakte. De analist denkt zelfs dat het nooit zo ver zou zijn gekomen als Jonathan Wheatley nog bij het team had gezeten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

stake kick sauber jonathan wheatley gp emilia romagna imola 2025 vrijdag 2
Wheatley was tot vorig jaar nog sportief directeur bij Red Bull, maar heeft inmiddels een nieuwe functie bij Sauber.

De nieuwe teambaas van Kick Sauber zou volgens Kalff in deze situatie nooit tegen Verstappen hebben gezegd dat de Nederlander zijn plek terug moest geven. 'Wheatley kent de reglementen zo goed en is dan zo overtuigd van zijn gelijk dat hij het gevecht wel aan durft te gaan', is Kalff stellig in het Viaplay-programma In de Slipstream. 'Want wat was de straf geweest als je de positie niet had teruggeven? Vijf of tien seconden. Dan was je een paar posities teruggevallen, maar dat had je het nog aan kunnen vechten. Nu geef je de plek terug en kan je niks meer aanvechten. Ik weet het bijna zeker: Wheatley had dit nooit en te nimmer gedaan', aldus Kalff.

Straf voor Verstappen te zwaar?

Het verzoek van Red Bull had uiteindelijk grote gevolgen. Verstappen gaf gehoor aan het verzoek, maar knalde vervolgens meteen tegen Russell aan. De 27-jarige Nederlander ontving daarop een tijdstraf van tien seconden en deze wierp hem helemaal terug naar de tiende plek. Kalff begrijpt de frustratie van de regerend wereldkampioen ergens wel, al keurt hij de reactie van Verstappen niet goed.

'Max rijdt op de verkeerde band en daar is hij al redelijk van over de zeik. Dan wordt hij op het rechte stuk aangereden door Leclerc en daarna raakt Russell hem in de eerste bocht. Hij moet van de baan af en sluit weer achter Leclerc aan. Het team zegt: laat Russell voorbij, maar hij vraagt zich af waarom. Het team zegt: doe het nu maar en dan doet Max wat hij doet', doelt Kalff op het contact met Russell. 'Max heeft dat niet nodig en hij moet dat niet doen.'

Desondanks kan Kalff zich ook niet vinden in de straf van de stewards. Naast een tijdstraf ontving de Nederlander namelijk ook nog drie strafpunten op zijn superlicentie, waardoor hij nu in de gevarenzone zit. Dat had volgens de Viaplay-analist niet gehoeven. 'Als je het zo ziet, dan vind ik die drie strafpunten op zijn licentie wel zwaar. Weet je, Russell staat niet in het grind, is niet gespind en is gewoon vierde geworden', stelt Kalff dat de schade voor de Mercedes-coureur uiteindelijk wel meeviel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws