Zo proberen de strategen van Red Bull Verstappen het voordeel te geven Formule 1
Formule 1

Zo proberen de strategen van Red Bull Verstappen het voordeel te geven

Zo proberen de strategen van Red Bull Verstappen het voordeel te geven

Strategie is een uiterst belangrijk onderdeel van de Formule 1 en het kan met de juiste toepassing in veel gevallen de winst opleveren. De strategen van een team moeten op cruciale momenten de juiste beslissingen maken. Zo niet, dan kan een race daarop verloren worden. Er gaat een hoop voorbereidingswerk in zitten en Red Bull Racing Head of Race Strategy Will Courtenay en Senior Strategy Engineer Hannah Schmitz leggen op de teamwebsite uit hoe ze dat doen.

'We beginnen ons werk lang voordat we zelfs maar aan de race zijn begonnen', legt Courtenay uit. 'We hebben een preview-rapport en kijken naar alle strategieën die we zouden kunnen volgen en op basis daarvan zullen we zeggen wat de waarschijnlijke strategie zal zijn.' Het preview-rapport wordt op een grote hoeveelheid data gebaseerd. 'We bekijken meestal de gegevens van de afgelopen drie jaar voor dat circuit, zodat we kunnen bepalen wat de banden waarschijnlijk zullen doen', vertelt Schmitz. 'Dan hebben we al onze recente race-analyses die ons een idee geven van de snelheden en waar we denken dat de rest van het veld zit vergeleken met ons. Vervolgens denken we na over wanneer we onze eerste pitstops kunnen maken.'

Het team heeft dan als het ware een eerste plan. Echter, in een weekend kan veel gebeuren en daar moeten de strategen zich op voorbereiden. 'Als de slijtage veel erger is dan we hadden verwacht, hebben we al uitgewerkt hoe we ons plan zouden kunnen veranderen. Zodanig zijn mensen zich bewust van de gevoeligheden en dingen die van invloed kunnen zijn op wat we gaan doen. Dat moeten we zo vroeg mogelijk doen, zodat we weten welke banden we op welke dag gaan gebruiken.' Tijdens de trainingen worden de bedachte mogelijkheden nogmaals overwogen. 'We nemen de gegevens van de training van vrijdag, kijken hoe het weer zal zijn, hoe de banden presteren, hoe het tempo van de auto is en dat zal onze strategie voor de kwalificatie en misschien voor de race verder ontwikkelen', voegt Courtenay daaraan toe.

Hoge druk tijdens de race

Helemaal klaar voor de race kan een team eigenlijk nooit zijn. Onverwachte situaties zoals een safety car kunnen ervoor zorgen dat strategen plotseling racebepalende beslissingen moeten maken. 'We zullen altijd een idee hebben van wat we van plan zijn te doen, maar dat plan zal altijd evolueren', vervolgt Courtenay. 'Soms moeten we reageren op dingen die gebeuren, maar vaak proberen we daarop vooruit te lopen. Tot op zekere hoogte kan je voorbereid zijn en dat maakt de kans groter dat je de juiste beslissingen neemt. Maar er zullen altijd dingen zijn waar je niet zeker van bent. Dus de druk staat er vol op en als je vecht voor een overwinning wil je geen fouten maken.'

Het is dus de taak van de strategen om met het volste vertrouwen beslissingen te nemen, ookal is er niet altijd een reden om dat vertrouwen te hebben. 'Ik denk dat het probleem met strategie is dat er vaak grijze gebieden zijn', verklaart Schmitz. 'Er zijn altijd dingen waar je naar kijkt in de race en het betreft altijd een beetje hoofdrekenen, ook al hebben we software. Dus ondanks alle voorbereidingen is er nog steeds een onderbuikgevoel dat je beslissingen en gedachten beïnvloedt tijdens de race. Dan voel je de adrenaline. Je kunt de paniek voelen tijdens een safety car. Je moet zeker zelfverzekerd overkomen, zelfs als je je niet zo voelt.'

De gokkantoren denken dat Verstappen het beter gaat doen in de kwalificatie van Hongarije dan in de race.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws