Zondag GP Australië 2022 | Noodlot slaat opnieuw toe voor Verstappen en Red Bull Formule 1
Formule 1

Zondag GP Australië 2022 | Noodlot slaat opnieuw toe voor Verstappen en Red Bull

Zondag GP Australië 2022 | Noodlot slaat opnieuw toe voor Verstappen en Red Bull

De winterstop van de Formule 1 is officieel begonnen en dat betekent dat de fans van de sport lang moeten wachten op de eerstvolgende Grand Prix. Toch heeft de koningsklasse van de autosport weer een interessant seizoen achter de rug met mooie races, controverses en politieke spelletjes. F1Maximaal neemt u gedurende de lange periode zonder Formule 1-races mee langs de meest interessante Grand Prix-weekenden van 2022. In deze editie staat de zondag van de Grand Prix van Australië centraal.

Zaterdag ging de pole voor de tweede keer in drie wedstrijden naar Charles Leclerc. En met de dubbele uitvalbeurt van Max Verstappen en Sergio Pérez in Bahrein nog vers in het geheugen maakte Helmut Marko zich zorgen. De Oostenrijkse adviseur liet weten dat hij een oncomfortabel gevoel overhield aan die race, gezien ook Pierre Gasly met dezelfde motor uitviel.

Aan de andere kant: waar bijna ieder ander team er wel last van had, had Red Bull Racing vrijwel geen porpoising - het stuiteren van de auto's op hoge snelheid door het grondeffect. 'Wij hebben op de laatste testdag in Bahrein met onze updates porpoising er al helemaal uitgekregen', concludeerde Marko trots. Ferrari en met name Mercedes hadden wel een stuiterende bolide.

Mercedes ging dan ook aan de slag om porpoising een halt toe te roepen, liet teambaas Toto Wolff weten. 'We leren momenteel een volledig nieuw type correlatie tussen de baan, de windtunnel en onze simulaties.' De Zilverpijlen probeerden het stuiteren namelijk na te bootsen in de simulator en windtunnel. Dat alles om ervoor te zorgen dat de W13 niet alleen horizontaal recht blijft, maar ook verticaal.

Leclerc dominant in Melbourne, angst Marko wordt realiteit

Het was tijd om te gaan racen. Leclerc behield zijn eerste plek, terwijl Verstappen aansloot op plaats twee. Lewis Hamilton schoot door naar plek drie na een goede start vanaf P5. De eerste safety car-periode volgde in ronde 2. Carlos Sainz stond in de grindbak nadat hij te ver doorschoot in bocht 11. De Spanjaard kon zijn weg niet meer vervolgen en was daarmee de eerste uitvaller. Nadat hij ook al van P9 begon, kwam zo een dramatisch weekend voor de Ferrari-coureur ten einde.

In ronde 6 was de gestrande Ferrari verwijderd en reed de safety car naar binnen. Verstappen mocht zijn gebruikelijke safety car-strategie door naast zijn voorligger te rijden niet toepassen en Leclerc reed bij de herstart met de Nederlander in zijn kielzog naar de eerste bocht. Het werd enkele ronden wachten op de DRS. Dat was immers het moment dat Verstappen zijn achtervleugel open kon klappen en op het rechte stuk in kon lopen op de enige bolide die hij nog voor zich had.

Verstappen bleek niet de snelheid te hebben om Leclerc bij te houden en ook na een tweede safety car-periode, wegens een ongeluk van Sebastian Vettel, reed de Monegask weg. Een tweede zege voor Leclerc leek vast te staan en dat vermoeden werd versterkt door, jawel, motorproblemen bij Verstappen. Na ruim 38 ronden zat het er voor de tweede keer in drie wedstrijden vroegtijdig op voor de regerend kampioen. Leclerc won overtuigend voor Pérez en George Russell, die zijn eerste podium pakte in Mercedes-kleuren.

Charles Leclerc won in Australië voor de tweede keer in drie F1-Grands Prix.
Charles Leclerc won in Australië voor de tweede keer in drie F1-Grands Prix.

Verstappen in Australië: motorproblemen én niet snel genoeg

Voor Verstappen was het opnieuw een nulscore en begrijpelijkerwijs was hij daar niet blij mee. 'Ik weet niet wat ik ervan moet maken op dit moment. Er is veel werk aan de winkel. Het is absoluut onacceptabel dat we de betrouwbaarheid niet hebben. We lopen kilometers achter. Ik wil het niet eens over de snelheid van de auto hebben. Eerst moeten we maar eens de races uit zien te rijden.'

Naast de problemen was de RB18 ook simpelweg niet snel genoeg. 'Geen kans', gaf de destijds enkelvoudig wereldkampioen toe. 'Op allebei de bandensets niet. We hadden te veel slijtage en moesten de banden meer managen om de race uit te rijden. Dat is ook waardeloos. Ik wist dat er een probleem was en dus was het de vraag al of ik überhaupt de race uit zou kunnen rijden.'

Leclerc had met zijn zege een gat van 34 punten naar Verstappen geslagen en was uitermate tevreden. 'In de Formule 1 was dit de eerste zege waarin we het gat ook echt konden controleren. Wát een auto! Ik heb het goed gedaan, maar dat was zonder de auto niet mogelijk geweest. Qua racepace waren we sterk en de banden voelden eigenlijk heel de race goed.'

Ondertussen was bij Mercedes opnieuw reden tot blijdschap, ditmaal door de derde plaats van Russell. Toch rekende het rijdersduo van het team zich nog niet rijk. 'Eigenlijk waren we het op vier na sterkste team dit weekend achter Red Bull, Ferrari, Alpine en McLaren, maar om dan toch op P3 te eindigen is geweldig. We hadden wat geluk, maar zo werkt de sport soms', concludeert Russell.

Verstappen zet titelprolongatie al uit zijn hoofd

Verstappen bleef teleurgesteld achter met zijn tweede DNF van het seizoen. Zo erg zelfs, dat hij titelprolongatie al uit zijn hoofd zette. 'Het is nog een lang seizoen, maar op deze manier heb ik 46 races nodig. Ik denk nu niet aan het kampioenschap. Op dit moment heeft het geen zin om te geloven in de titel. Als je wil vechten voor de titel, mogen dit soort dingen niet gebeuren. Het gat is nu al veel te groot. Het lijkt er ook niet op dat er één duidelijke of makkelijke oplossing is.'

Er waren overduidelijk genoeg verbeterpunten voor Red Bull. 'We moeten betrouwbaarder worden, sneller worden en beter kunnen omgaan met de banden. Er zijn dus nogal wat dingen waar we naar moeten kijken. We moeten het er als team over hebben en zorgen dat we het oplossen', somt Verstappen alles op. Het is de vraag of Red Bull de rest van het seizoen wel die verbeteringen kan doorvoeren...

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws