Het glas is halfvol bij Verstappen: 'Voordeel is dat je veel gewicht verliest!' Max Verstappen
Max Verstappen

Het glas is halfvol bij Verstappen: 'Voordeel is dat je veel gewicht verliest!'

Het glas is halfvol bij Verstappen: 'Voordeel is dat je veel gewicht verliest!'

Max Verstappen heeft na tien Grand Prix-zeges op rij alle reden om goed in zijn vel te zitten, en dat bleek dan ook tijdens de persconferentie in Singapore. Hoewel Verstappen geen eenvoudig weekend verwacht, en de kans niet liet liggen om Mercedes-teambaas Toto Wolff even van repliek te dienen, was hij verder goedgemutst, en ging hij in op de uitdagingen van het klimaat in Singapore.

De kwalificatie gaat op zaterdag om 21:00 uur lokale tijd van start in Singapore, terwijl de race op zondag een uurtje eerder begint, maar dat betekent niet dat het in de Aziatische stadstaat veel zal afkoelen. De temperaturen liggen ook in de avonduren tegen de dertig graden aan, en daar komt de torenhoge luchtvochtigheid nog eens bovenop. Dat wordt dus zweten geblazen, beseft ook ervaringsdeskundige Verstappen, die dit weekend voor de zevende keer in Singapore aan de start verschijnt.

'Het is belangrijk dat je goed blijft hydrateren. Het beste aan het racen onder zo'n hoge luchtvochtigheid is dat je veel gewicht verliest', lacht Verstappen in de persconferentie. De coureurs verliezen in de twee uur op zondagavond tot wel vier kilogram aan lichaamsgewicht. 'Het negatieve is natuurlijk dat het oncomfortabel is tijdens het racen. Je hebt het constant heel warm, en je moet eraan wennen dat je veel zweet en dat zweet kan nergens naartoe. Dat zit gewoon in je racepak, dus daar moet je comfortabel mee worden. Het is een zwaar circuit, en je moet de hele race gefocust blijven. Het is makkelijk om hier en daar een muurtje te raken, maar dat is altijd lastig op stratencircuits. Met die extra hitte moet je twee uur gefocust blijven, dat is het lastigste', beseft Verstappen.

Oma zorgde in 2022 voor hoogtepunt

De Grand Prix van Singapore is de enige race op de kalender waar Verstappen al meerdere keren aan meedeed, maar nog nooit wist te winnen. 'Tot vorig jaar hadden we hier eigenlijk nooit de auto waarmee we konden winnen. En van 2022 hebben we denk ik wel geleerd dat we iets meer benzine in de auto moeten doen tijdens de kwalificatie…' Afgelopen jaar ging het in de kwalificatie dus al mis, vanwege een strategische fout vanwege het team, waarna de zondag niet veel beter verliep. 'Vorig jaar is het me allemaal een beetje door de vingers geglipt. Het hele weekeinde was eigenlijk een drama', vertelt Verstappen aan De Telegraaf over het weekend in 2022, waarin hij wel op de vrijdag zijn verjaardag vierde. 'Van mijn oma kreeg ik toen leuke sportschoenen als cadeau, dat dan weer wel, maar verder vond ik het na de race op zondag helemaal prima om te vertrekken.'

In 2022 was het in Singapore ook wel al duidelijk dat Verstappen kampioen zou worden, maar toch baalde hij behoorlijk van de fouten. 'Qua stand in het kampioenschap kon ik me zo’n weekeinde wel permitteren, maar ik wil gewoon altijd perfect zijn. Of de perfectie in ieder geval proberen te benaderen. Dan baal ik er gewoon van als er iets gebeurt wat voorkomen kan worden', zegt de 25-jarige, die zich ook dit jaar wel zo'n weekend zou kunnen permitteren: bij een goed resultaat, zou Verstappen volgende week in Japan al kampioen kunnen worden.

Verstappen hoopt zegereeks een vervolg te geven

De Red Bull Racing-coureur wilde niet de vergelijking aangaan met de zegereeks van voorganger Sebastian Vettel, die in 2013 de negen laatste races van het seizoen won. 'Elke periode van dominantie is anders. Het zijn totaal andere auto's, en verschillende tijdperken, dus dat kan je niet vergelijken', maakt Verstappen duidelijk. 'Natuurlijk wil ik die reeks zo lang mogelijk laten doorlopen, maar ik weet ook dat er een dag komt dat hier een einde aan komt. Normaal gesproken, als stratencircuit, vorm Singapore altijd een groter risico, en levert het meer chaos op, maar we zijn hier om te winnen, en dat proberen we dan ook te doen', aldus de Limburger, die verder aangeeft dat hij niet verwacht dat Red Bull vertraagd wordt door het aanscherpen van twee technical directives omtrent de flexibele vleugels en vloer.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws