Palmer: 'Kortere DRS-zone in Portimão heeft Verstappen tot waanzin gedreven'

Palmer: 'Kortere DRS-zone in Portimão heeft Verstappen tot waanzin gedreven'

Jolyon Palmer is van mening dat Circuit Portimão verbeterd is in 2021 ten opzichte van het jaar ervoor. Ondanks aanhoudende kritiek van Max Verstappen dat het circuit te glad was en dat de bolides daardoor onbestuurbaar werden, denkt de Formule 1-analist dat onder meer het inkorten van de DRS-zone op het lange rechte stuk het racen verbeterd heeft. Ook looft Palmer de messcherpe actie van de Nederlander bij de herstart gedurende de Grand Prix van Portugal.

'Het is een mooi circuit en heel mooi om op te rijden, het opnieuw asfalteren van het circuit was nodig, het was namelijk ongelooflijk hobbelig voordat het opnieuw geasfalteerd werd', zo weerlegt Palmer de beargumentering van de Red Bull Racing-coureur dat het opnieuw asfalteren van het circuit het weekend verpest heeft. Het circuit was daarvoor echter in dusdanig slechte staat dat het zonder het opnieuw asfalteren wellicht niet eens in aanmerking gekomen was voor het FIA-keurmerk.

Wel geeft Palmer in de BBC Chequered Flag-podcast toe dat het gladde asfalt voor problemen gezorgd heeft bij de coureurs, met name op het gebied van bandenmanagement: 'De banden deden niet hetzelfde als wat ze doorgaans doen. Ironisch genoeg betekende dat dat de coureurs eindelijk een keertje vol gas konden gaan gedurende het hele weekend en zich geen zorgen hoefden te maken over het bandenmanagement. Het maakte het leven van de coureurs echter zeker niet makkelijk gedurende het hele weekend.'

Kortere DRS-zone draait Verstappen tot waanzin

Afgelopen wedstrijd in Portugal was het asfalt weliswaar van vergelijkbare kwaliteit, maar niet alles bleef hetzelfde. Zo besloot de wedstrijdleiding de DRS-zone bij opkomen van de start-finish met 120 meter in te korten. Een uitstekende keuze, meent Palmer: 'Ik genoot enorm van de kortere DRS-zone. Dat heeft het racen zeer zeker aantrekkelijker gemaakt.'

'De DRS gaf nu geen absolute mogelijkheid om in te halen, maar bood met het juiste voorbereidende werk deze optie bij het inkomen van bocht 1', zo verklaart hij waarom hij de aanpassing kan waarderen. Doorgaans kwamen de coureurs bij het passeren van de pitmuur al langszij, waardoor de inhaalmanoeuvres maar saai waren - er werd enkel op het lange rechte stuk ingehaald. Nu de DRS-zone wat kleiner was, betekende dit dat de achterliggende bolide pas tegen het aansnijden van bocht 1 de concurrent doorgaans bijhaalde.

De aangepaste DRS-zone heeft voor spektakel gezorgd, maar ook voor frustratie, vervolgt Palmer: 'Die kortere DRS-zone heeft Verstappen ongetwijfeld tot waanzin gedreven tijdens die eerste stint, want hij zat toen vast achter Valtteri Bottas. Voor de rest van het veld resulteerde het echter in een paar mooie gevechten. Dat was deels te danken aan die ingekorte DRS-zone.' Voor de Limburger pakte het dus minder goed uit dan voor de rest van het veld.

Verstappen pakt Hamilton met vliegende herstart

Tenslotte haalt de Brit nog even de herstart van de wedstrijd aan na de safety car die Kimi Raikkonen veroorzaakte. Bottas wachtte tot halverwege het lange rechte stuk om op zijn gas te gaan, terwijl Hamilton op dat moment in zijn achteruitkijkspiegels keek naar Verstappen. Palmer: 'Hamilton zat te slapen, of Verstappen reageerde messcherp, het ligt er maar net aan hoe je het wil zien.'

'Verstappen pakte Hamilton gewoon', vervolgt hij verwonderd. 'Hij haalde hem in en behaalde de tweede plaats. Het is naar mijn idee niet helemaal eerlijk om te suggereren dat Hamilton zat te slapen, want het veld zit bij zo'n herstart zó dicht op elkaar, Verstappen leverde daar gewoon uitstekend werk', concludeert de analist. Eerder een uitstekend moment van Verstappen dan een ondermaatse prestatie van Hamilton, zo luidt de samenvatting van Palmer.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Marko: 'Verstappen had veel gedoe bespaard als hij binnen de lijntjes kleurde'

Helmut Marko is van mening dat Max Verstappen zich aan de regels omtrent de baanlimieten moet houden, hoe bizar deze ook zijn...

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Max Verstappen denkt dat de verschillen tussen Red Bull Racing en Mercedes deels afkomstig zijn van de afstelling van de auto...

F1 in het kort | Pirelli: Tweestopper voornaamste keuze in Spanje

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Coulthard mengt zich in track limits-discussie: 'Belachelijk dat hieraan getwijfeld wordt'

David Coulthard is helemaal klaar met de track limits-discussie. Drie races gaat het al over het feit dat het niet duidelijk...

Hamilton: 'We kunnen niet afhankelijk zijn van fouten van anderen'

Lewis Hamilton heeft aangegeven geen psychologische spelletjes te willen spelen met Max Verstappen en breekt een lans voor Va...

Lees meer

Net binnen

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Max Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Spanje. De Red Bull Racing-coureur wil na een wat te...

Doornbos ziet Verstappen onder druk: 'Hij moet niet weer over de limiet van de auto gaan'

Robert Doornbos ziet dat Red Bull Racing er niet meer zo goed voorstaat als aan het begin van het seizoen. De Oostenrijkse re...

Foutjes en verkeer verbergen ware snelheid Red Bull in Spanje

Red Bull Racing kent geen daverend begin van haar weekend in Spanje. De Oostenrijkse renstal lijkt zelfs tegen een fikse acht...

Vraagtekens bij Grand Prix van Turkije na problematische beslissing Britse overheid

De Grand Prix van Turkije staat mogelijk op losse schroeven nadat de overheid van Groot-Brittannië heeft aangekondigd dat het...

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Lees meer