max-verstappen-mediadag-red-bull-racing-bakoe Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen legt uit wat Red Bull in Monza ontdekte en hoopt het in Bakoe toe te kunnen passen

max-verstappen-mediadag-red-bull-racing-bakoe

Max Verstappen gaat met een goed humeur het weekend van Azerbeidzjan in. Het was vorig jaar geen goed circuit voor Red Bull Racing, maar Verstappen weet dat ze in Monza een paar dingen hebben gevonden aan de auto die hen dit weekend vooruit kunnen helpen. Na de weergaloze zege geeft Verstappen aan wat hem in Monza zo'n goede auto gaf.

Verstappen benadrukt direct dat het nog maar de vraag is of dat dit weekend ook gaat lukken, aangezien Bakoe een compleet ander circuit is. Monza en Bakoe hebben allebei lange rechte stukken, maar de bochten en het gripniveau zijn heel verschillend. Voordat Verstappen vooruitblikt op het weekend, vertelt hij over zijn bezoek aan de fabriek waar de motoren voor 2026 worden gemaakt. 'Ja, het is gelukkig direct naast de deur', lacht Verstappen.

Daarmee bedoelt hij uiteraard dat Red Bull Powertrains direct naast het hoofdkantoor van het team zit in Milton Keynes. 'Ik was er al een paar weken niet meer geweest', vervolgt hij tegenover onder andere F1Maximaal.nl. 'Het was fijn om even weer bij te praten met mensen. Ook gewoon even je gezicht laten zien.' Samen met Ford werkt Red Bull hard aan het 2026-seizoen. De nieuwe motor zal een fifty-fifty-verdeling krijgen van elektrisch vermogen en motorisch vermogen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen-mekies-debrief-monza-fabriek-2025
Verstappen en Mekies bezochten Red Bull Powertrains samen na Monza.

'Ze hebben alle tools die ze nodig hebben, en het is altijd indrukwekkend om te zien hoe ze werken. De faciliteit is geweldig', zegt Verstappen. 'Dus het was goed om bij te praten met een aantal mensen en een kleine update te krijgen. Natuurlijk weten we dat het een enorme uitdaging wordt. Het is een heel lastig format, maar het is altijd goed om te zien waar ze nu staan en hoe alles samenkomt. Over zes, zeven maanden gaat het allemaal beginnen, dus het duurt niet zo lang meer.'

Herhaling van Monza?

Vanuit Verstappen alleen maar positieve geluiden dus. De Nederlander was sowieso goed te spreken na zijn zege in Italië. Vanaf Zandvoort ging het eigenlijk al beter met de auto. Opeens klikte iets. 'Onze auto is altijd al lastig geweest door de bochten, een beetje onvoorspelbaar, zou ik het noemen', gaat Verstappen verder bij F1TV. 'Dat (een stap in de goede richting, red.) hebben we in Monza gevonden. Ik denk dat we nog een paar races nodig hebben om te weten of dit echt een betere richting is.'

Een stabielere balans is vooral de sleutel, denkt de viervoudig wereldkampioen: 'Elk circuit stelt andere eisen. Voor ons is het vooral belangrijk om een stabiel weekend te hebben en niet te veel van links naar rechts te gaan met de afstelling. Dat is waar we opnieuw naar zullen streven', knikt Verstappen, die niet direct uitspraken over een mogelijke zege wil doen zonder enige meters op het stratencircuit te hebben gereden. Om 10:30u Nederlandse tijd betreedt Verstappen de baan voor VT1.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-mediadag-red-bull-racing-bakoe
Verstappen vertelde tijdens de persdag in Bakoe over zijn bezoek aan de fabriek.

Niet te veel veranderen

In Monza was Verstappen heel zeker van de richting die hij op wilde met de auto, terwijl het technische team van Pierre Waché nog een beetje twijfelde. Ze besloten de 27-jarige toch te volgen, en dat pakte goed uit. 'Het was een geweldig resultaat en een enorme boost voor iedereen. Ik ben blij om nu in Bakoe te zijn en ben benieuwd om te zien hoe competitief we op dit circuit kunnen zijn. Het is heel moeilijk te zeggen, ook omdat we met onze auto een aantal goede stappen hebben gezet', zegt Verstappen.

'We moeten afwachten hoe de wagen zich hier gedraagt, want het is een heel ander circuit, met weinig grip, heel vuil, vooral in het begin', vertelt hij daarna. De Formule 2 is de enige raceklasse die met de Formule 1 mee is gereisd, dus zoveel wordt er voorafgaand aan de koningsklasse niet gereden. 'We zien wel hoe het gaat. Er zijn veel bochten van negentig graden, en dat vraagt om een heel andere techniek dan op andere circuits. We moeten niet al te veel veranderen aan de wagen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws