Max Verstappen gaf enkele dagen geleden voor het eerst toe dat hij kans maakt op zijn vijfde wereldtitel, maar in Mexico lijkt hij vooral de schade te moeten beperken. Verstappen waarschuwde in Austin al dat oververhitting van het materiaal een hoofdrol speelt in Mexico en kreeg dus zijn gelijk. De wereldkampioen zat dan ook niet te wachten op advies van journalisten.
Verstappen was in het verleden dusdanig succesvol in Mexico dat de race vaak grappend de Grand Prix van Maxico genoemd werd. Samen met de Red Bull Ring is het Autódromo Hermanos Rodríguez zijn succesvolste circuit met vijf overwinningen. Het moet echter gek lopen wil daar dit weekend een zesde overwinningsbokaal aan toegevoegd worden. Verstappen moet als vijfde aan de race beginnen, maar heeft er weinig vertrouwen in dat het op zondag beter gaat dan in de kwalificatie.
Mexico geen goed circuit voor Red Bull
Red Bull kampt namelijk het hele weekend al met een gebrek aan balans en grip. Het team gooide de afstelling in de derde vrije training nog om, maar wist de sweet spot van de RB21 niet te vinden. 'Dit is geen verrassing', deelt Verstappen in een gesprek met de aanwezige media. 'Mensen denken altijd dat je wel even goede resultaten neerzet, als je dat in het verleden ook gedaan hebt, maar zo werkt het gewoon niet.'
Verstappen vindt dat Mexico ondanks zijn uitstekende track record helemaal niet zo goed bij de Red Bull past. 'Vorig jaar ging het hier ook al niet goed.' De Limburger startte toen wel nog als tweede en greep de leiding, maar binnen enkele ronden werd al duidelijk dat Verstappen het tempo van de Ferrari's en McLarens niet kon evenaren. Dit jaar heeft Red Bull de kwalificatiesnelheid opgegeven in de hoop om beter voor de dag te komen in de race. Of men daarin geslaagd is, moet nog blijken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'In de jaren daarvoor was dit ook een zwakker circuit voor ons', voegt Verstappen toe. 'We hadden toen het geluk dat de auto zoveel beter was dan de rest dat het niet uitmaakte. Deze keer zijn we simpelweg niet snel genoeg.' In 2022 en 2023 wist Verstappen de race op dominante wijze te winnen. In 2021 won de Nederlander ook, nadat hij zich als derde kwalificeerde, maar dat was nog voor de reglementswijzigingen van 2022.
Alle ogen op de start
Volgen in Mexico is lastig, omdat de remmen, banden, en power unit vanwege de ijle lucht snel oververhit raken. De beste kans om plekken goed te maken is dan ook bij de start. Met een afstand van 830 meter tot de eerste remzone is de slipstream erg waardevol. Verstappen greep in zijn laatste vijf starts vanaf P2 of P3 telkens de leiding in Mexico. Dat zal vanaf de vijfde plek moeilijk worden, maar hij staat in ieder geval op de schone kant van de grid.
Sergio Pérez greep in 2023 wél bijna de leiding vanaf P5. De Mexicaan had een sterke start en kwam via een dubbele slipstream aan de buitenkant van Verstappen en Charles Leclerc. Hoewel de thuisheld net voor beide rivalen reed bij het rempunt, stuurde hij te vroeg in en crashte hij. Verstappen is daar allemaal niet zo mee bezig. 'Ik zal er tijdens de race wel achter komen. Als er een kans is, ga ik er natuurlijk voor, maar het gaat meer om de race pace, en die is dit weekend niet goed.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een van de aanwezige journalisten haakt op de woorden van Verstappen in. Hij stelt dat het geen zin heeft om risico's te nemen bij de start als Verstappen later in de race toch geen snelheid heeft. Dat advies valt niet echt lekker bij de wereldkampioen. 'Dat hoef je me niet te vertellen! Ik ben meer dan ervaren genoeg om te weten wat ik wel of niet moet doen', sneert de 68-voudige Grand Prix-winnaar, die om 21:00 uur mag laten zien wat de beste keuze is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties