Christijan Albers heeft genoten van het gevecht tussen Lando Norris en Charles Leclerc. Hoewel Leclerc de tweede plek uiteindelijk moest opgeven, maakte de kopman van Ferrari wel indruk met zijn verdedigende kwaliteiten. Albers vindt het wel opmerkelijk dat de wedstrijdleiding zich nu gedeisd hield, waar Max Verstappen in het verleden juist wel vaak een doelwit werd.
Verstappen is doorgaans ijzersterk in de Verenigde Staten. In totaal won hij al elf races in het Noord-Amerikaanse land: vier keer won hij de Grand Prix van de Verenigde Staten, tweemaal zegevierde hij op zondag in Miami, en in 2023 won hij de Grand Prix van Las Vegas. Daarnaast won hij al drie sprintraces op het Circuit of the Americas en was hij in 2024 de snelste coureur in de zaterdagsrace in Miami.
Leclerc ontsnapt aan de FIA
Albers zag Verstappen in Austin weer domineren, of beter gezegd: hij zag hem niet. 'We hebben Max de hele race niet gezien, zoals gewoonlijk als hij vooraan rijdt', merkt de Eindhovenaar bij Viaplay op. Hij snapt ook wel waarom. 'Dit is toch een fantastisch gevecht', roept hij op over Leclerc en Norris. 'Kijk die Leclerc eens vechten! Hij geeft het niet op. Norris heeft de snellere auto, maar Leclerc duwt hem naar buiten, remt hem af, en zorgt dat hij altijd een goede exit heeft, op de zachte banden!'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris beschikte duidelijk over de snellere auto, maar had lang nodig om definitief af te rekenen met de Ferrari-coureur. 'De Ferrari was heel sterk onder tractie. Dat heeft Leclerc heel goed gemanaged', vindt Albers. 'Het is heel knap dat hij er vijftien ronden voor weet te blijven met zachte banden en veel benzine aan boord in een gevecht met de beste auto van het veld. Petje af!' concludeert de analist van Viaplay.
Albers reageerde wel verbaasd op het feit dat de wedstrijdleiding zich afzijdig hield, zelf toen Leclerc zijn rivaal een keer naast de baan duwde. 'Hij gebruikte ook de schouders. Het viel me op dat de FIA niks deed. Normaal zouden ze zeggen dat hij een andere coureur van de baan duwt en dat soort onzin allemaal', zo lijkt Albers naar Verstappen te wijzen. Toch wil Albers niet klagen. 'Dit was een genot om naar te kijken.'
Best of the rest?
Leclerc hielp Verstappen een handje door zich breed te maken voor Norris. 'Hij heeft constant gezorgd dat Verstappen die vrije lucht krijgt en zelf zijn snelheid kon bepalen. Hij zal veel met Gianpiero Lambiase gesproken hebben over hoe hard hij mocht pushen', zegt Albers over zijn eigen voormalige race-engineer. 'Verstappen hield de temperatuur onder controle.'
Albers heeft vaker aangegeven dat hij George Russell en Leclerc na Verstappen de beste coureurs vindt. 'Je ziet dat Leclerc ook gegroeid is gedurende het seizoen, net als Max Verstappen. Op een gegeven moment kon hij het niet meer aan met de zachte banden. Hij had misschien iets meer kunnen verdedigen', oordeelt hij over het moment van de eerste inhaalactie, waarbij Leclerc de deur enigszins open liet staan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gestuntel van Ferrari
Zodra Leclerc werd ingehaald door Norris, was duidelijk dat de Monegask nieuwe banden nodig had. 'Daarna liet Ferrari hem buiten', roept Albers vol onbegrip uit. 'Toen kwam Lewis Hamilton eraan en gingen ze ook nog met elkaar vechten, waardoor ze veel tijd verloren. Pak dan meteen die undercut!' zo deelt Albers de gedachten van veel fans.
'Waarom wil je dit gevecht als team? Frédéric Vasseur had hier in moeten grijpen. Ze namen echt risico en verloren twee of drie seconden in dat gevecht. Dat was een ronde te laat', weet Albers. Giedo van der Garde moet lachen en zegt dat Albers tijdens de race helemaal los ging om de onbegrijpelijke keuze van Ferrari. Van der Garde grinnikt dat de teambaas in Albers duidelijk naar boven kwam.
Serieus probleem voor McLaren
Hoewel Norris de tweede plek nog heroverde, was de Brit kansloos om Verstappen nog bij te halen. 'De combinatie tussen Verstappen en Red Bull loopt in de kwalificatie gewoon fantastisch. Daar pakken ze hun voordeel', beseft Albers. 'Als je vanaf poleposition kan starten, kun je de race managen. Je ziet dat alle auto's last hebben van die vieze lucht.'
Albers verwacht dit voordeel voor Verstappen ook in de komende races weer te zien. 'Max heeft altijd net dat beetje extra in combinatie met Red Bull in de kwalificatie. Ze halen net wat meer uit de banden. Dat zien we al een paar races achter elkaar. Dan heeft McLaren een serieus probleem', voorspelt de Eindhovenaar. De Formule 1 reist nu naar Mexico af, waar Verstappen ook een ijzersterk track record heeft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties