SI202510191322 Opinie
Opinie

Windsor duidt onderschat aspect van Verstappen aan: 'Waar denkt hij aan?'

SI202510191322

Peter Windsor merkt op dat het klasseverschil tussen de coureurs duidelijk zichtbaar was in Austin. Max Verstappen was de absolute uitblinker, al werd Charles Leclerc ook in het zonnetje gezet. Lando Norris en Liam Lawson worden juist minder goed beoordeeld door de ervaren analist, die vooral veel mooie woorden aan Verstappen besteedt.

Windsor was na afloop van de Grand Prix onder de indruk van de strategie van Ferrari. 'De strategie van Leclerc werkte geweldig, en ik dacht op een gegeven moment dat hij zelfs Verstappen nog onder druk kon zetten', deelt Windsor op zijn YouTube-kanaal. Die gedachte verdween al snel weer naar de achtergrond, want Leclerc kon Verstappen niet aanvallen en werd uiteindelijk zelfs gepasseerd door Norris.

Norris had Verstappen kunnen aanvallen

'Daarmee vergat ik even dat de Ferrari nog steeds geen geweldige auto is', erkent Windsor. 'Ze gebruiken de banden veel meer dan Red Bull bijvoorbeeld gedaan zou hebben aan het einde van de race op zachte banden. In het geval van McLaren zou het verschil nog groter geweest zijn, want ik denk dat McLaren nog steeds de beste auto heeft in de race', benadrukt de 73-jarige. Verstappen maximaliseerde, maar Lando Norris leek in vrije lucht de snelste coureur te zijn.

'Norris dichtte het gat naar Leclerc na de pitstop heel snel. Ik denk dat hij de banden te zwaar belastte', aldus Windsor. 'Het is heel verleidelijk om op nieuwe zachte banden supersnel te rijden. Het zou altijd lastig worden om die fragiele banden naar het einde van de race kunnen brengen. Als hij in de vijf ronden na de pitstop niet zo hard gepusht had, had hij Leclerc denk ik in één keer kunnen inhalen, en dan had hij Max misschien nog wel onder druk kunnen zetten', vermoedt de voormalige teammanager van Williams.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-max-verstappen-red-bull-racing-cota-zondag-2025
Norris beschikte over de snelste auto.

Fabelachtige Verstappen hoort zorgwekkend bericht

Windsor besteedt vervolgens uitgebreid aandacht aan de racewinnaar. 'Het was een fabelachtig weekend voor Max Verstappen', weet de analist. Verstappen greep de maximale score en is niet langer een outsider in de titelstrijd, maar een serieuze titelkandidaat. 'Ik denk dat zijn meest oncomfortabele moment vijftien ronden voor het einde van de race kwam. Hij kreeg te horen dat alles prima ging en dat hij moest blijven doen wat hij al deed, maar dat het einde van de race heel lastig zou worden en dat de situatie zou gaan veranderen.'

'Dat is behoorlijk alarmerend om te horen en om aan te denken', vindt Windsor, die vervolgens moet lachen. 'Maar Max dacht er natuurlijk niet over na', zegt hij over de stoïcijnse Nederlander. 'Hij was gewoon honderd procent gefocust op zijn werk. Dit deed me beseffen dat we zelden tot nooit over concentratie praten. Ik herinner me de enige keer dat ik een lang gesprek met Jim Clark had. Ik vroeg hem naar concentratie, omdat hij daar uitvoerig over sprak in zijn autobiografie.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

jim clark zandvoort 1963
Jim Clark domineert in de Grand Prix van Nederland (1963).

'Clark zei dat dit voor hem het belangrijkste, maar ook het lastigste onderdeel in een Grand Prix was', herinnert Windsor zich. 'De concentratie van Max is geweldig. Als hij de race leidt en niemand voor zich heeft, dan heeft hij vrije lucht, maar waar denkt hij dan aan?; vraagt Windsor zich af. 'Is hij echt alleen maar bezig met het aanvoelen van alles in de auto? Of dwalen zijn gedachten soms af? Ik denk het eerste.'

Windsor denkt dat Verstappen ondanks de complimentenregen onderschat wordt. 'Ik denk dat we Max niet genoeg complimenten geven voor de wijze waarop hij zijn concentratie behoudt tijdens een Grand Prix. Dit vormt onderdeel van hoe hij rijdt en hoe relaxed hij is. Hij kan mentaal, psychologisch, en emotioneel ook heel relaxed zijn, door de manier waarop hij de auto bestuurt.' Windsor legt uit dat Verstappen door de wijze waarop hij de bochten benadert altijd volledig in controle is over zijn auto.

'Hij laat de auto op prachtige wijze roteren. Charles Leclerc doet dat ook geweldig', voegt Windsor toe. 'Norris reed de halve race achter hem aan. Je zou zeggen dat Norris zich dan afvraagt hoe Leclerc dat doet, maar blijkbaar is dat niet het geval. Ze blijven gewoon hun eigen ding doen. Ook Liam Lawson lijkt niet te herkennen wat jongens als Leclerc en Verstappen met hun auto's doen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-charles-leclerc-ferrari-max-verstappen-red-bull-racing-cota-zondag-2025
Leeftijdsgenoten Verstappen en Leclerc worden door Windsor geprezen.

Verstappen: Driver of Everything

Red Bull zet steeds meer stappen vooruit. 'Yuki Tsunoda reed vrij goed en eindigde als zevende. Hij onderstreept daarmee de progressie van Red Bull sinds Monza. Ze hebben geweldig werk geleverd met die nieuwe vloer', concludeert Windsor. Red Bull lijkt opeens weer een serieuze kans te maken op de tweede plek in het kampioenschap.

Windsor sluit zijn analyse af met een klein kritiekpuntje. 'Ik snap dat Leclerc de Driver of the Day werd, maar het is heel lastig om na dit weekend niet te zeggen dat Verstappen de Driver of Everything was', lacht Windsor. 'Hij pakte de sprintpole, won de sprintrace, pakte de tweede poleposition en won de Grand Prix, terwijl de McLaren zo'n drie tienden sneller was.' Verstappen zal er echter niet minder van slapen dat Leclerc er met de troostprijs vandoor ging.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws