Verstappen-juichen-Red Bull-Cota-1 Opinie
Opinie

Windsor voelt de bui al hangen na Verstappen-masterclass: 'Nu komt het geschreeuw'

Verstappen-juichen-Red Bull-Cota-1

Perfectie. Zo omschrijft Peter Windsor het weekendoptreden van Max Verstappen in Austin. De Nederlander sloeg meedogenloos toe in een moeizaam weekend voor McLaren en het ooit zo grote gat is nu opeens veel kleiner geworden. Windsor vreest dat veel fans de Grand Prix van de Verenigde Staten echter saai vonden en vreest al voor de publieke reactie. Zelfs noemt hij de race juist zeer boeiend.

Geef Verstappen een snelle auto, en de kans is groot dat de Limburger als eerste start en die positie ook niet meer uit handen geeft. Voor de derde keer dit jaar leidde Verstappen van start tot finish. Eerder kreeg hij dit voor elkaar in Imola en Singapore. 'Het probleem met deze masterclasses van Max Verstappen is natuurlijk dat er nu geschreeuw zal komen dat het een saaie race was', zo spreekt Windsor zijn vrees uit op YouTube.

Streng voor Verstappen

Windsor is het daar totaal niet mee eens. 'Dat was het totaal niet. Ik vond de wijze waarop Red Bull en Max de race manageden meeslepend, en de manier waarop ze met de andere windomstandigheden omgingen.' De wind draaide op zondag 180 graden, waardoor het gevoel voor de coureurs in de bochten ook totaal veranderde. In de bochtige eerste sector hadden de coureurs nu opeens tegenwind.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen-winst-Red Bull- Verstappen-cota-12222-2
Verstappen was de koning van de eerste sector.

'Daarnaast hadden we een fascinerende uitdaging van Ferrari, met Charles Leclerc bij de start op zachte banden', vervolgt Windsor. De Ferrari-coureur was de enige coureur in de top vijftien zonder mediumbanden. 'Ik weet het, ik was veel strenger voor Max, toen hij in Singapore op de zachte banden startte, en daar blijf ik bij', lacht de 73-jarige analist, die Verstappen en Red Bull Racing volledig voor gek verklaarde vanwege de bandenkeuze op het stratencircuit.

Windsor legt uit waarom hij nu wél positief was over de keuze van Ferrari. 'De situatie was hier totaal anders, omdat de zachte band hier veel dichter bij de mediumbanden zat en de harde banden totaal niet in het verhaal voorkwamen. Het was een lastige keuze of je op zachte banden of op mediumbanden wilde starten', weet Windsor. Uiteindelijk gebruikte alle andere coureurs in de kopgroep de zachte banden later in de race.

Perfecte start

'Max stond op poleposition met de mediumbanden, net als iedereen om hem heen, met uitzondering van Leclerc. Max had de perfecte start richting de eerste bocht', merkt Windsor op. Het Circuit of the Americas staat bekend als een circuit waar de poleposition niet zo gunstig is. De enige coureur die de leiding vanaf de eerste startplek heeft vastgehouden in de afgelopen zes jaar is Verstappen. Andere coureurs werden ingehaald door de mannen op de tweede of zelfs derde plek.

Windsor benoemt daarnaast de brave instelling van de coureurs. 'Niemand raakte elkaar in de eerste bocht. Ze waren waarschijnlijk geschrokken na de sprintrace. Vooral de McLaren-coureurs leken op hun hoede te zijn.' Oscar Piastri en Lando Norris wisten dat ze zich geen nieuwe nulscore konden veroorloven en laten daarmee ook meteen merken dat ze de druk van Verstappen wel degelijk voelen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen-COTA-start-Red Bull-6
Leclerc profiteert optimaal van de lege buitenkant van de baan.

Verstappen liet na de race doorschemeren dat hij Norris bewust vastzette in de eerste bocht, zodat Leclerc vrij spel kreeg om de tweede plek over te nemen. Daarmee plaatste Verstappen een titelconcurrent in een lastige situatie, en daarnaast creëerde hij met Leclerc een ideale buffer richting zijn grootste concurrent voor de zege.

'Leclerc pushte een paar ronden hard achter Max, totdat Max zich comfortabel voelde en de banden op temperatuur had. Hij begon daarna, zoals altijd, uit te lopen op Leclerc', glimlacht Windsor. 'Vanaf dat moment was het zijn race om te verliezen, want zijn voordeel was dat Leclerc voor Norris zat en dat de zachte banden verslechterden. Tegen de tijd dat Norris de tweede plek overnam, had Max een comfortabele marge.'

Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws