Max Verstappen heeft al flink wat teamgenoten naast zich gehad, maar geen enkele kan echt in de buurt van de Nederlander komen. De voormalig monteur van Red Bull Racing, Calum Nicholas, denkt niet dat het stoeltje vervloekt is. Hij vertelt dat Verstappen gewoon echt heel erg goed is en dat de tweede coureur ook onder heel veel druk staat.
Na het vertrek van Daniel Ricciardo heeft Verstappen al heel wat teamgenoten gehad. Pierre Gasly en Alexander Albon presteerden niet goed genoeg en uiteindelijk was het Sergio Pérez die vier seizoenen voor het Oostenrijkste team mocht rijden. Na een tegenvallend seizoen in 2024 besloot Red Bull hem te vervangen en gingen ze voor Liam Lawson. Na slechts twee Grands Prix werd Lawson weer teruggezet in de Racing Bull en het is nu Yuki Tsunoda die het tweede stoeltje bij Red Bull vult.
Geen enkele coureur lijkt zich echt comfortabel te voelen in de Red Bull. Waar Verstappen op dit moment races kan winnen, of in ieder geval in de buurt van het podium eindigt, heeft Tsunoda het erg lastig. In zijn video op YouTube vraagt Lucas Stewart aan de voormalig Red Bull-monteur wat er aan de hand is met dat tweede stoeltje en waarom coureurs het zo lastig hebben als ze het op moeten nemen tegen Verstappen. 'Nou, ik bedoel, ten eerste is er dat', antwoordt Nicholas. 'Er is Max Verstappen.'
Talent van Verstappen
Verstappen is gewoon een enorm talent, aldus Nicholas. 'Die man is gewoon heel erg goed. Ik denk niet alleen in termen van zijn technische vaardigheden en zijn talent, maar ik heb Max zien opgroeien tot iemand die alles kan', legt de monteur uit. 'Hij doet nu alles goed. En ik denk dat dat gewoon... het voegt gewoon druk toe.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sommige mensen vragen zich af of het niet aan de auto kan liggen, dat Verstappen een betere auto krijgt. Nicholas weet echter dat dit niet zo is. 'Ik weet dat de auto's hetzelfde zijn, ik heb al die tijd besteed aan het bouwen van die auto's', zegt Nicholas. Als de interviewer voor de zekerheid nog vraagt of de auto's echt identiek zijn, antwoordt Nicholas: 'Ja, behalve dingen die je zou veranderen voor de afstelling, de voorkeur van de coureur, comfort. Dat soort dingen.'
Nicholas geeft wel aan dat de auto's niet altijd precies identiek zijn. 'De auto's zijn grotendeels hetzelfde gebouwd. Soms heb je een weekend waarin je geen upgrades voor beide auto's hebt en dat soort dingen', legt hij uit. Er komen dus af en toe weekenden voor waarbij één van de auto's wel een upgrade heeft en de ander nog niet. 'Maar in de loop van het seizoen zijn de auto's hetzelfde.'
Onder druk
'Ik denk niet dat de stoel vervloekt is', benadrukt de monteur. Hij denkt met name dat de druk voor problemen kan zorgen bij de tweede coureur van Red Bull. 'Kijk bijvoorbeeld eens naar toen Max in 2016 in het team kwam. De druk was toen veel minder, omdat we niet aan het winnen waren. Mercedes won, wij niet, dus de druk op het team was in wezen minder.' Tegenwoordig is het normaal dat het team van Red Bull wel races wint.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het feit dat Red Bull nu lange tijd dominant is geweest, brengt verwachtingen en druk met zich mee. 'Als je bij een team komt dat een dominant seizoen heeft gehad, zoals wij hadden in 2023, is de druk heel anders. Het meest succesvolle seizoen in de Formule 1', vertelt Nicholas. 'En nu ben je de tweede coureur naast de man die al deze dingen heeft gedaan. Het is een heel ander spel in termen van waar je mentaal moet staan.' Die druk maakt het lastig voor de tweede Red Bull-coureur om goed te kunnen presteren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties