Voorafgaand aan de Grand Prix van Mexico werd druk gespeculeerd dat McLaren en Mercedes de regels van het budgetplafond zouden hebben overschreden. Uiteindelijk bleek hier niets van waar te zijn. Doorgewinterde F1-journalist Joe Saward vindt de zaak enigszins apart. Veel ogen zijn sowieso al gericht op de FIA vanwege de gebeurtenissen tijdens de race in Mexico-Stad, onder andere vanwege de virtuele safetycar.
De Italiaanse tak van Sky Sports wist voor de start van de Grand Prix van Mexico te melden dat de twee topteams zich mogelijk niet aan de regels van het budgetplafond hebben gehouden. Op dinsdag 28 oktober bracht de FIA echter een statement naar buiten waarin bekend werd gemaakt dat negen teams zich aan de regels hebben gehouden, en dat Aston Martin slechts een procedurele fout heeft gemaakt.
'Het andere grote nieuws sinds Mexico, is dat de geruchten over mogelijke overtredingen van het budgetplafond verdwenen zijn', begint Saward in zijn Green Notebook. 'Het woord in de F1-paddock was de afgelopen weken dat er een probleem zou zijn bij Mercedes. Uiteindelijk is er niets gebeurd. Dat is interessant', stelt de Brit. 'Geen enkel team overtreedt bewust het budgetplafond.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Om een overtreding echt invloed te laten hebben op de prestaties, zou er veel geld mee gemoeid moeten zijn, en het risico op een straf maakt het simpelweg niet altijd de moeite waard. 'Nog belangrijker is dat reputatieschade, vooral voor fabrikanten, een groot probleem is. Iedereen kiest liever voor de veilige kant', vervolgt Saward. 'De geruchten, die al sinds Singapore rondgingen, waren gebaseerd op het feit dat er nog steeds ruimte is voor interpretatie.'
Geen transparantie
Saward wil daarmee benadrukken dat de teams nog steeds mazen in de wet kunnen vinden, zolang de regels ruimte voor interpretatie toelaten. 'Het is niet duidelijk waarom dat nog steeds het geval is, en er is geen transparantie over deze zaken', luidt de kritiek van Saward. 'Wat nu interessant zal zijn, is of Susie Wolff, de vrouw van Mercedes-teambaas Toto Wolff, doorgaat met haar smaadzaak tegen bepaalde personen binnen de FIA', schrijft de journalist verder.
'Susie is een taaie tante en laat zich waarschijnlijk niet van haar stuk brengen, zelfs niet door haar echtgenoot...', blikt Saward kort terug op het onderzoek dat werd ingesteld door de FIA wegens een mogelijke belangenverstrengeling. De journalist denkt dat het bestuursorgaan wat minder speelruimte heeft nu, want alle ogen zijn al op de FIA gericht na de gebeurtenissen in Mexico. Zo reed Liam Lawson bijna wat marshals aan.
Velen zetten ook vraagtekens bij de late virtuele safetycar. 'Lawson miste ternauwernood een groep marshals die de baan overstaken. Het incident gebeurde nadat Lawson de baan weer opkwam na een pitstop om zijn voorvleugel te vervangen. Veel fans vandaag zullen zich Tom Pryce niet herinneren, een F1-coureur die in 1977 op Kyalami om het leven kwam toen een marshal de baan overstak. De marshal was op slag dood, maar de brandblusser die hij droeg raakte Pryce.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
VSC die het kampioenschap beïnvloedde
De FIA is verantwoordelijk voor de veiligheid in de Formule 1, en hoewel de sport de laatste jaren een indrukwekkend veiligheidsrecord heeft opgebouwd, vinden sommigen dat de huidige raceleiding te voorzichtig is en te vaak de VSC en de safetycar inzet. 'Dus: hoe kon dit gebeuren en wie draagt de verantwoordelijkheid?' vraagt Saward zich af. 'De beslissing om de VSC in de slotronden in te zetten verstoorde tevens de race.'
Carlos Sainz' auto begaf het en hij reed de auto zelf naar een opening in de hekken. Zijn auto stond praktisch al veilig, maar de FIA kreeg een melding van vuur en daarom moesten de marshals ingezet worden. 'De beslissing had waarschijnlijk invloed op het kampioenschap. Verstappen had Leclerc waarschijnlijk ingehaald, en Piastri had Bearman gepakt voor de vierde plaats, wat hem twee extra punten zou hebben opgeleverd. Dan was hij nog WK-leider geweest.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties