Max Verstappen had er geen vertrouwen in, maar zette uiteraard alles op alles om op het podium te eindigen in Mexico, of om de race misschien nog te winnen. Zijn raketstart zorgde ervoor dat hij naast Lando Norris en de Ferrari's zat bij het ingaan van de eerste bocht, waar hij toch eieren voor zijn geld moest kiezen. F1-journalist Michael Schmidt vond het prachtig.
Verstappen had het hele weekend al klachten over de auto, die maar niet in het gareel leek te willen lopen op het zeer eigenaardige baantje in Mexico-Stad. Vanwege de ijle lucht werkte de vloer haast te goed en begon de vloer over de grond te schrapen op sommige delen van de baan. Het zorgde voor kopzorgen bij Verstappen, die geen vertrouwen had in de long runs. Uiteindelijk wist hij toch op het podium te eindigen.
Het vergde wat werk én wat rallyen bij de start. 'Toch was het een waanzinnige actie van Max', begint Schmidt in Formel Schmidt, de podcast van Auto, Motor und Sport. 'Even dacht ik: die gaat gewoon aan de leiding vanaf P5. Hij remde natuurlijk extreem laat, kwam op de kerbstone terecht, waardoor de auto onrustig werd. Hij moest de hele, hele wijde lijn nemen, en zo snijd je van bocht 1 tot bocht 3 het stuk af via het gras.'
Verstappen deed er alles aan om de auto niet te verliezen, want de muur was toch best dicht bij. 'Leclerc moest ook laat op de rem en moest ook die route nemen, alleen iets meer aan de binnenkant', analyseert Schmidt. 'Uiteindelijk was daarna de volgorde zo dat Lewis Hamilton de pechvogel was. Hij had eigenlijk de neus voor Norris en die bocht had hem moeten toebehoren, maar van buiten kwamen er een paar anderen voorbij. Hij had tweede moeten liggen, niet Leclerc.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Als vanouds hard tegen hard
Schmidt en zijn collega spraken na afloop met wat Italiaanse collega's, die tevens vonden dat dat aspect wat onderbelicht bleef. 'Meestal wordt er geredeneerd: ja, op het moment dat ik de baan afging lag ik vierde, dus ik moet ook weer vierde worden. Zo kun je natuurlijk niet redeneren, want dan zou iedereen zo laat mogelijk remmen, dwars door het gras rijden en zeggen: ik had mijn neus ervoor. Daar is dus wat gezond verstand voor nodig', vindt de Duitser.
'Juist in het geval Leclerc tegen Hamilton ontbrak dat gezonde verstand', oordeelt Schmidt. In ronde zes ging het vervolgens nog een keer van start, dit keer met slechts twee hoofdrolspelers. 'De twee wereldkampioenen gingen stevig met elkaar in de clinch', vervolgt de journalist. 'Ook hier moet je eigenlijk zeggen: die bocht had van Hamilton moeten zijn. Hij lag bij het rempunt nog een halve autolengte voor.'
In die situatie had Verstappen de plek terug moeten geven, maar Schmidt plaatst een kanttekening: 'Het probleem voor Hamilton was dat hij het natuurlijk probeerde, maar aan de rechterkant zat ook nog George Russell. Hij kwam er aanvankelijk niet langs, toen ging er een groot gat open, en wilde hij met geweld langs Verstappen. Hij vond dat de plek van hem was, en dat was terecht. Hij remde alleen zo laat dat hij bochten 4 en 5 afsneed.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Niemand een straf
Schmidt lijkt wel te vinden dat Verstappen fout zat in het gevecht, maar Hamilton heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Na afloop zei de recordkampioen dat hij 'de enige was die bestraft werd', terwijl anderen naar zijn idee precies hetzelfde deden. 'Ik denk dat hij daarmee niet alleen Verstappen bedoelde, maar waarschijnlijk ook zijn teamgenoot. Nogmaals, hij werd niet bestraft omdat hij de verkeerde uitlooproute nam, maar omdat hij een voordeel behaalde bij het afsnijden van de baan', zegt Schmidt.
'Alleen: hij behaalde geen voordeel, want die positie was eigenlijk van hem en niet van Verstappen. En Verstappen, die gewoon op de baan bleef en vervolgens zelf afsneed, duwde daarna ook nog Russell van de baan. Dus naar mijn mening, als je echt wilt racen, dan zeg je: oké, zand erover, maar dan krijgt ook niemand een straf', besluit Schmidt. Hamilton kreeg een tiensecondenstraf en daarmee was zijn race praktisch voorbij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties