De FIA eiste afgelopen weekend een hoofdrol op tijdens de Grand Prix van Mexico. Als het bestuursorgaan in het nieuws komt tijdens een raceweekend, dan is dat zelden op een positieve manier. In Mexico-Stad zag de FIA zich zelfs genoodzaakt om een verklaring te delen met de media. Die verklaring roept echter alleen maar meer vraagtekens op.
Als de FIA na een race met een statement komt, is zo'n document zelden bedoeld om aan te geven wat er allemaal goed gegaan is. De FIA deelt dergelijke statements alleen als controversiële momenten gerechtvaardigd moeten worden of als er duidelijke fouten gemaakt zijn. In Mexico ging het om twee verschillende momenten, die bij nader inzien toch niet los van elkaar gezien kunnen worden.
Sainz met kansloze actie
De start van de Grand Prix van Mexico zorgt vaak voor spektakel vanwege de lange afstand naar de eerste bocht. Het slipstreameffect zorgt ervoor dat coureurs altijd zij aan zij bij de eerste bocht aankomen, maar daar is niet genoeg ruimte voor iedereen. Ook in het middenveld ging het mis, tussen Liam Lawson en Carlos Sainz. De regie vond het niet waard om dit in beeld te brengen, waarmee Sainz de hand boven het hoofd gehouden wordt. In het rijtje kansloze acties scoort de Spanjaard hier namelijk vrij hoog.
Sainz begon als twaalfde aan de race, nadat hij in Austin ook al een zooitje ervan maakte en een gridstraf moest incasseren. Lawson start als vijftiende en komt goed weg en sluit al snel achter de Williams-coureur aan. Sainz schiet richting de eerste bocht alle kanten op, en komt in bocht 1 uiteindelijk in het midden terecht, achter Esteban Ocon. De Fransman heeft een moment van overstuur, maar blijft voor Sainz zitten. De 31-jarige coureur stuurt vervolgens naar links om de Leclerc-route te volgen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lawson wordt daar het onschuldige slachtoffer van. De Nieuw-Zeelander zit inmiddels aan de buitenkant van Sainz en doet er alles aan om binnen de lijnen te kleuren en de baan niet af te steken, totdat Sainz vol op hem instuurt. Daarbij loopt de Racing Bull vleugelschade op, terwijl de zijkant van de auto van Sainz ook beschadigd raakt.
FIA stelt onderzoek in
Lawson probeert nog even door te rijden, maar moet na twee ronden concluderen dat zijn vleugel te veel schade heeft opgelopen. Na een pitstop rijdt hij in de eerste bocht bijna twee marshals aan. De FIA zag zich genoodzaakt om een onderzoek in te stellen. 'Na een incident in de eerste bocht werd de wedstrijdleiding geïnformeerd dat er onderdeeltjes op de baan lagen in de apex van die bocht', aldus FIA-woordvoerder Roman de Lauw. 'In de derde ronde werden de marshals geïnformeerd en klaargezet om het circuit te betreden om die onderdelen te verwijderen, nadat alle auto's de eerste bocht door waren gekomen.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
'Zodra het duidelijk werd dat Lawson een pitstop maakte werden de instructies om de marshals de baan op te laten lopen ingetrokken, en een dubbele gele vlag werd in die sector gezwaaid. We zijn nog steeds aan het onderzoeken wat op dat moment precies gebeurde', luidt het statement, aangezien de baanmedewerkers die laatste instructie duidelijk niet meegekregen hadden en midden op de baan stonden, toen ze opeens een Honda-motor dichterbij hoorden komen.
Sainz wederom met een negatieve hoofdrol
Lawson moest het uiteindelijk opgeven, nadat de schade aan zijn Racing Bull toch te groot bleek te zijn. Sainz werd niet bestraft vanwege zijn beginnersfout, maar vervolgde zijn weg met een beschadigde Williams. De snelheidssensor van Sainz had het ook begeven, en zo ging hij bij beide pitstops te snel door de pitstraat. Dat leverde hem eerst een tijdstraf van vijf seconden op en bij de tweede overtreding een drive-through penalty.
Daarmee was Sainz nog niet uitgespeeld, want twee ronden voor het einde van de race begaf zijn Williams het dan toch. De Spanjaard wees zelf naar een technisch probleem, maar het is goed mogelijk dat de crash toch het gevolg was van de schade die Sainz zelf aanrichtte bij de start. Sainz eindigt in het stadiongedeelte in de muur en rijdt vervolgens weg, richting een gat in de baanomheining. In plaats van zijn auto goed te parkeren, stopt Sainz drie meter te vroeg. Daardoor waren dubbele gele vlaggen vereist.
FIA wijst op reglementen
Later koos de wedstrijdleiding toch nog voor een Virtual Safety Car. Deze keuze werd toegelicht door FIA-woordvoerder De Lauw. 'In de zeventigste ronde spinde Carlos Sainz. Hij stopte in een uitloopzone aan de buitenkant van bocht 14', schrijft De Lauw in het FIA-statement. 'Zijn auto kwam tot stilstand op een gevaarlijke plek.' Dat statement valt al te betwisten, want bocht 13 is een van de traagste bochten op de kalender met een snelheid van zo'n vijftig kilometer per uur. Het is totaal onrealistisch dat een auto eindigt op de plek waar Sainz zijn auto uiteindelijk parkeerde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De auto van Sainz begon vervolgens te roken en de wedstrijdleiding kreeg meldingen van vuur, waardoor het duidelijk was dat de marshals moesten ingrijpen. Het is standaard om de race te neutraliseren als de marshals een auto achter de omheining moeten zetten en in dit geval kozen we voor een Virtual Safety Car, totdat de auto op een veilige plek stond. De VSC eindigde zodra de auto op een veilige plek stond en de race eindigde onder een groene vlag', aldus de rest van het FIA-statement.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
FIA spreekt zichzelf tegen
De FIA geeft daarmee een geldige verklaring voor de neutralisatie, maar die staat wel haaks op andere incidenten, die totaal anders worden afgehandeld. Er valt wat voor te zeggen dat een Virtual Safety Car vereist is als baanmedewerkers een auto achter de baanomheining moeten duwen, maar waarom gaat men dan zo achteloos om met de veiligheid van de marshals op andere momenten?
Anderhalf uur eerder reed Lawson nog bijna een baanmedewerker aan in de eerste bocht. Duidelijk het gevolg van miscommunicatie, maar waarom mogen marshals wel over de baan rennen en het circuit zelfs kruisen zonder neutralisatie? De verklaring van de FIA lijkt dan ook meer op een gatenkaas: waarom is de veiligheid van medewerkers op het ene moment wel belangrijk en op een ander moment niet? Daarnaast had de wedstrijdleiding ook niet de plicht om Sainz' auto te verwijderen. Men had ook het brandje kunnen blussen en de auto twee ronden later, na de finish kunnen verplaatsen.
Profiteerde Norris?
De keuze van de FIA is onder een vergrootglas komen te liggen vanwege de mogelijk grote gevolgen voor de titelstrijd. Voor het weekend in Mexico dichtten de wedkantoren Oscar Piastri, Max Verstappen en Lando Norris allemaal tussen de 30 en 35 procent kans op de wereldtitel toe. Norris was hard op weg naar een zege, maar voor zijn concurrenten stond er nog veel op het spel.
Verstappen had net aansluiting gevonden bij Leclerc en had nog één inhaalkans, waarbij hij drie tienden achter zijn leeftijdsgenoot reed. Hier stonden drie cruciale punten op het spel, en Leclerc heeft ook eerlijk toegegeven dat hij Verstappen vermoedelijk niet achter zich had kunnen houden als de Virtual Safety Car niet uitgeroepen was. Piastri hoopte de vierde plek nog over te nemen en had DRS in de ronde voor de Virtual Safety Car. Zijn kans om in te halen was wat kleiner, maar we zullen nooit weten of het hem gelukt was. Norris werd dus geholpen, doordat zijn concurrenten een kans ontnomen werd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Abu Dhabi
De vraag is ook of de FIA hetzelfde gedaan had als dit de laatste race in Abu Dhabi geweest was en Verstappen of Piastri de wereldtitel had kunnen pakken met die laatste inhaalactie. Een tweede of vierde plek levert in Mexico namelijk net zoveel op als in Abu Dhabi, en dit kunnen nu net de punten zijn die doorslaggevend zijn. Wellicht trad de FIA wel volgens haar eigen protocol op, maar dat protocol rammelt duidelijk aan alle kanten als de veiligheid van mensen niet op alle momenten even hoog wordt ingeschat.
En Sainz? Die stond achter de vangrail toe te kijken naar de podiumceremonie in een symbolisch moment. Sainz is namelijk nog altijd de laatste Grand Prix-winnaar van Ferrari en pakte die zege twaalf maanden geleden in Mexico. Nu stond hij met lege handen toe te kijken naar drie voormalige teamgenoten: Max Verstappen (Toro Rosso in 2015 en 2016), Lando Norris (McLaren in 2019 en 2020), en Charles Leclerc (Ferrari in 2021 tot en met 2024).
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties