Robert Doornbos heeft vanuit Dubai teruggeblikt op een enerverend raceweekend in Imola. De analist van Ziggo Sport stipte enkele winnaars en verliezers aan. Daarbij deelde hij mooie cijfers over Red Bull Racing en Max Verstappen. Verschillende coureurs en teams kregen echter de wind van voren, en denkt dat één coureur serieus voor zijn toekomst moet gaan vrezen.
In 2020 vormden Verstappen en Italië totaal nog geen goede combinatie. Voor de tweede keer in de historie van de sport bezocht de Formule 1 een land drie keer, maar voor Verstappen eindigde dat in drie uitvalbeurten. Sindsdien is hij in Imola echter ongeslagen. De Nederlander won zijn vierde race op rij in Bologna, en zonder de afgelaste versie van 2023 had die teller hoogstwaarschijnlijk al op vijf gestaan. Daarmee had hij een record van Ayrton Senna en Lewis Hamilton kunnen evenaren met vijf opeenvolgende zeges op één circuit. Imola verdwijnt vermoedelijk van de kalender, waardoor Verstappen die kans in 2026 niet meer krijgt.
Mooie statistieken
Doornbos wist bij De Stamtafel toch enkele andere mooie feitjes te delen over de Nederlands-Oostenrijkse combinatie. 'Max Verstappen bouwt toch weer dat hele weekend op en wint dan die Grand Prix. Red Bull Racing is ook wel een winnaar van het weekend. Ze hebben 400 Grands Prix gereden en wonnen er daar 124 van. Dat is een serieus mooie statistiek met acht rijderstitels en zes constructeurstitels.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull heeft daarmee precies de helft van het aantal overwinningen van Ferrari veroverd in de Formule 1. Daarnaast is Red Bull nu het succesvolste team in de sport sinds 2000 met 124 zeges. 'Max heeft gewoon meer dan de helft van die overwinningen gepakt', stipt Doornbos aan. 'Afgelopen weekend was al nummer 65. Ik denk dat je wel kunt zeggen dat Red Bull in de afgelopen decennia heeft laten zien dat ze bij de absolute top horen. Ze zijn niet alleen maar die energieblikjesfabrikant.'
Hamilton dolblij met P4
'Williams was ook weer een winnaar', gaat Doornbos verder. 'Ze hadden weer twee auto's dik in de punten. Ze raceten weer goed en hard. Alexander Albon probeerde het buitenom bij Charles Leclerc. Dat was gaaf om te zien. Williams staat ook gewoon vijfde bij de constructeurs. Dat is een serieuze prestatie, als je kijkt naar waar ze vorig jaar stonden.' Albon eindigde uiteindelijk als vijfde, terwijl Carlos Sainz als achtste afgevlagd werd.
'Ik zou Ferrari een andere winnaar willen noemen, maar wel een beetje met een bijsmaakje', vertelt Doornbos over het thuisteam. 'Op zaterdag hadden ze wel echt een dieptepunt. Op zondag hadden ze het geluk met de strategie. Hebben jullie Hamilton wel eens zo blij gezien met een vierde plek?' vraagt Doornbos aan zijn collega's. De Brit heeft op een sprintzege na een zeer lastig seizoen en zag in Imola eindelijk wat lichtpuntjes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lawson richting de uitgang?
Bij de verliezers hoeft Doornbos niet lang na te denken. 'Liam Lawson is een schim van zichzelf. Isack Hadjar, zijn teamgenoot en een debutant, rijdt hem het snot voor zijn ogen ieder weekend. Hadjar is echt de teamleider geworden en pakt goede punten. Hij reed in Imola gewoon in de top vijf mee. Uiteindelijk werd hij negende, maar dat zijn toch mooie punten. Het is een zwaar seizoen tot op heden voor Lawson. Hij moet over zijn schouder gaan kijken naar nieuw Red Bull-talent, dat mogelijk zijn plekje gaat innemen', meent de Rotterdammer. 'Een absolute verliezer.'
Vervolgens komt Doornbos uit bij the unluckiest driver ever: Fernando Alonso. 'Laten we niet vergeten dat hij nul punten heeft dit seizoen. De frustratie begint bij hem ook wel toe te nemen', zo verklaart Doornbos de opvallende boordradio van de tweevoudige wereldkampioen. 'Het kwam er allemaal even uit. Hij heeft legendarische races gereden in Imola, maar dit was wel echt zijn dieptepunt. Het wat wel het toppunt dat hij dat dan zo over de radio zegt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Aston Martin deed het superleuk door op zaterdag te gokken op die mediums. Dat pakte ook erg goed uit met een vijfde plek voor de strategie. Je kunt het wel pech noemen, maar met die race pace en die strategie...' Doornbos denkt dat het Britse team uiteindelijk zijn eigen graf gegraven heeft door de banden op zaterdag al in te zetten. 'Je hebt topmensen in huis. Het moet nu wel gaan gebeuren. Het was pijnlijk om te zien.'
Pijnlijk weekend Alpine
Doornbos komt vervolgens uit bij zijn laatste verliezer. 'Laten we afsluiten met Alpine. Wat een week hebben die gehad. De teambaas was eerst gevlucht, nadat zijn broer werd opgepakt. Dan is Flavio (Briatore, red.) de baas, en dan komt Franco Colapinto, het wonderkind uit Zuid-Amerika', zegt Doornbos enigszins sarcastisch. 'Ze zeggen: Franco, je moet drie dingen doen. Finishen, snel zijn, en punten scoren. En vooral niet crashen. Wat doet Franco? Hij schrijft die hele auto af in de kwalificatie en rijdt daarna stijf laatste op zondag. Kansloos voor Alpine. Dit is wel pijnlijk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties