Robert Doornbos kreeg een 'déjà vu' toen hij Max Verstappen en Lewis Hamilton met elkaar zag knokken in de openingsfase van de Grand Prix van Mexico. Beide wereldkampioenen belandden op een gegeven moment een keer buiten de baan, maar uiteindelijk kreeg Hamilton een tijdstraf omdat hij te veel voordeel zou hebben gehaald bij het afsteken van bocht vier. Doornbos geeft in De Stamtafel zijn oordeel over de uitkomst.
Na een rommelige openingsronde waarin verschillende coureurs, waaronder Verstappen en Charles Leclerc, de eerste bocht afstaken, volgde al vlot een duel tussen Hamilton en Verstappen. De Red Bull Racing-coureur reed vlak achter zijn voormalige rivaal, maar in bocht één zag hij een kans om zijn opponent te passeren en vanaf dat moment gebeurde er van alles tussen beide kemphanen. 'Ik kreeg meteen een déjà vu', doelt Doornbos op de felle duels die beide mannen samen uitvochten in 2021.
De oud-coureur legt uit wat hij daarmee bedoelt. 'De manier waarop hij de bocht induikt, de rem loslaat en eigenlijk Lewis gebruikt om de auto tot af te laten remmen. Hij duwt Lewis eigenlijk buiten de baan en dan weet je dat je hem terugkrijgt. Dan is het voor de tweede keer gras maaien voor Max', wijst Doornbos met dit laatste deel op het feit dat Verstappen in bocht twee door het gras moest.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Beginnersfout
Het gevecht zat er na de acties in bocht één en bocht twee echter nog niet op. In bocht vier troffen beide kemphanen elkaar nogmaals op hun pad, maar ditmaal verremde Hamilton zich en de Ferrari-coureur zag zich genoodzaakt om rechtdoor te gaan. Dat deed de zevenvoudig wereldkampioen echter niet op de correcte manier. Dat hij niet het aangegeven paadje nam, werd hem vergeven, maar de 40-jarige Brit maakte nog een fout en daar kreeg hij een tijdstraf van tien seconden voor.
Dat kostte Hamilton een goed resultaat, maar Doornbos begrijpt niet dat de coureur uit Stevenage het tot een straf heeft laten komen. 'Op donderdag is in de rijdersbriefing heel duidelijk gezegd: dit is de route die je moet nemen als je rechtdoor gaat en hij neemt die route niet. En dan vind ik het eigenlijk wel een beginnersfout van een zevenvoudig wereldkampioen om die voorsprong dan niet terug te geven. Hij heeft niet alleen de positie niet teruggegeven aan Max, maar ook die twee seconden niet. Hij had ook het gas los kunnen laten en dan daarna kunnen kijken wat hij dan zou doen.'
Hamilton was in ieder geval van mening dat hij niks verkeerd had gedaan en na de race gaf hij duidelijk aan dat hij vond dat hij benadeeld werd. Doornbos kan na het horen van die reactie maar één conclusie trekken. 'Hij was weer de Lewis van 2021. De frustratie zit dan tot hier als hij wiel aan wiel racet met Max', aldus de voormalig Red Bull-coureur. 'Maar hij is niet gestraft omdat hij het pad niet heeft gevolgd. Hij is gestraft omdat hij de positie en de voorsprong niet teruggaf. En ik vind dat hij (Hamilton, red.) dit wel had moeten weten.'
Coaching
Renger van der Zande vindt echter dat de fout niet enkel bij Hamilton ligt, ook Ferrari had meer moeten doen. 'Dit is voor mij ook de coaching van het team. Je gaat er daar af en je weet niet hoeveel tijd je gewonnen of verloren hebt. Normaal gesproken heb je namelijk tijd verloren als je eraf gaat', neemt de IMSA-coureur het enigszins op voor Hamilton. 'Dus het is ook aan de engineer om even te zeggen: hé, we hebben twee seconden gepakt. Zorg even dat je vlak voor of achter Max gaat rijden, want het risico op om een straf te krijgen is groot. Dat is de coaching die mist bij Ferrari. Ik heb een paar van die boordradio's gehoord en dat is gewoon niet wat je wilt horen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties