Peter Windsor is van mening dat de strategie van Red Bull Racing in Mexico een schot in de roos was. De Brit voegt wel toe dat alleen Max Verstappen een kans van slagen had met de ambitieuze aanpak van Red Bull. Hij legt uit wat het contrast is tussen Verstappen en kampioenschapsleider Lando Norris. Windsor leeft wel mee met Gianpiero Lambiase en baalt van de keuzes van de regie.
Zoals zo vaak in de laatste races was Verstappen de vreemde eend in de bijt op de startopstelling. Zes van de snelste zeven coureurs kozen voor de zachte banden, maar Verstappen stond op het mediumrubber. 'Alle coureurs om hem heen stonden op de zachte banden.' Andere coureurs op de mediumbanden wisten dit niet om te toveren tot een succes. Isack Hadjar en Yuki Tsunoda vielen ver terug. Alleen Gabriel Bortoleto haalde nipt een puntje, na op de gele banden gestart te zijn.
Meer huiswerk gemaakt
Windsor is in ieder geval te spreken over de keuze van Red Bull. 'Dit was een geweldige call, vond ik, in tegenstelling tot de race in Singapore', zo baalt Windsor er nog altijd van dat Red Bull toen met de zachte banden aan de start verscheen. 'Dit was een geweldige keuze, want ze hadden bijna niks te verliezen. Dat is duidelijk', concludeert Windsor op zijn YouTube-kanaal na de zwakke kwalificatie voor Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Vergeet ook niet dat Max de enige coureur was, die een stint met een afgetankte auto afwerkte in de derde vrije training', deelt Windsor. De 73-jarige analist stipt aan dat Red Bull haar huiswerk beter had gemaakt dan de andere teams. 'Hij is ook de enige coureur, die de mediumbanden en de zachte banden probeerde met brandstof in de auto op vrijdag. Hij had dus meer informatie. Red Bull had meer informatie dan enig ander team in de pitstraat. Daarom hadden ze dus meer data om een keuze te maken.'
'Wellicht zei hun data dat je aan het einde van de race de zachte banden moest hebben en dat je moest overleven met de mediumbanden bij een zware auto. Dat is goed mogelijk. Als je ziet hoeveel informatie ze verzamelden, dan was dit geen gok', denkt Windsor. Hij is van mening dat Red Bull qua strategie een paar stappen verder is dan de rest. 'Dit is puur hoe goed Red Bull is.'
Blunder van Lambiase
'Max Verstappen kreeg op de mediumbanden allerlei instructies om uit te proberen', zegt Windsor over de start van de race. Verstappen was juist zwaar ontevreden. 'Hij bleef maar zeggen dat niks werkte, dat de auto gleed, dat de auto vreselijk aanvoelde, en dat hij geen grip had. Hij liet het overkomen alsof hij op het punt stond om binnen te komen.' Windsor lijkt te denken dat dit een toneelstukje was van Verstappen, om zo de rest richting een vroege eerste stop te duwen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Of het bewust was of niet zullen we vermoedelijk nooit weten, maar dat toneelstukje kreeg nog een extra hoofdstuk. 'Gianpiero Lambiase, zijn race engineer, die ook Head of Racing is bij Red Bull, had zijn radio nog openstaan. Het is heel makkelijk om dat te doen, dit gebeurt heel vaak. Ik weet ook niet of dit nu in de wereldwijde uitzending moest komen. Ik voelde me daar een beetje slecht over. Het was duidelijk een fout van het team, en ze kozen er meteen voor om dit wereldwijd uit te zenden', baalt Windsor.
Windsor vindt het jammer dat de regie Lambiase op zo'n goedkope manier voor schut probeerde te zetten. 'Ik hoorde het een ronde eerder al langskomen op de boordradio, maar blijkbaar vonden ze het leuk om dit uit te zenden. Ik vond het een beetje lullig voor hem', oordeelt Windsor over de rechterhand van Verstappen. Online wordt gespeculeerd dat Lambiase dit mogelijk opzettelijk deed om de strategie van de concurrentie te beïnvloeden.
Contrast met Spanje en Singapore
'Ze lieten Max nog wat langer buiten', zag Windsor. Sterker nog, Verstappen reed zelfs twaalf ronden langer door dan zijn grootste concurrenten. 'Dat redde zijn race. Ik moet zeggen dat de strategie van Red Bull geweldig was. In Singapore en Spanje was het een drama, maar hier deden ze het perfect.' Verstappen eindigde daardoor als derde, al mocht hij zelfs nog even hopen op de tweede plek.
Windsor brengt het succes van Red Bull terug naar de vrijdag. 'Misschien was dit het gevolg van al het huiswerk dat zij als enigen deden voor de race. Ze hielden hem langer buiten, zodat ze konden vaststellen hoeveel sneller de zachte banden waren. Die pitstop kwam op het perfecte moment. Als ze drie of vier ronden eerder gestopt waren, dan had het misschien niet zo goed gewerkt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties