max verstappen red bull racing gp spanje 2025 zaterdag Opinie
Opinie

Duitse analist zit vol adrenaline: 'Verstappens redding was dé redding van het jaar'

max verstappen red bull racing gp spanje 2025 zaterdag

Voor Max Verstappen ging het op zondag in Barcelona van kwaad tot erger. Het begon goed, met een goede strategie, waarna een reeks gebeurtenissen ervoor zorgden dat hij ontplofte achter het stuur. Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt zag het gebeuren. Hij was wel erg onder de indruk van Verstappen bij de herstart. Op de nieuwe banden verloor hij bijna de controle.

Red Bull Racing besloot Verstappen tijdens de safetycar voor de stilgevallen Kimi Antonelli naar binnen te halen. Dat gebeurde in ronde 55 van de race. De Nederlander kreeg de harde band onder de auto en was daar niet blij mee. De safetycar duurde vervolgens langer dan verwacht, waardoor de banden afkoelden. Bij de herstart verloor hij veel momentum en had hij amper grip. 'Toen de safetycar weg was, reden ze ook extreem langzaam', zegt Schmidt in Formel Schmidt.

De journalist wijst naar het moment waarop Oscar Piastri en Lando Norris opeens erg vertraagden. 'Bij het opwarmen van de banden ging het al bijna mis, en vervolgens ging het helemaal slecht', zegt Schmidt. 'Hij verloor bijna de controle over de auto in de laatste bocht. Ik zou zeggen: dat was de redding van het jaar. Dat hij die auto nog kon houden, was ongelooflijk. Normaal gesproken draai je dan naar rechts de pitmuur of de vangrail in.'

Schmidt dacht even dat Verstappens race daar werd beëindigd, maar de Nederlander hield de auto op de baan. 'Het was een sterke prestatie', looft de Duitser. 'Leclerc haalt hem logischerwijs in op het rechte stuk, zelfs met een klein beetje contact. Dan komt Russell er ook nog aan, die sowieso niet zijn beste vriend is. Die dringt zich op in de eerste bocht. Ik denk dat hij daardoor compleet over de zeik ging, en dat de rest daardoor ook is gebeurd.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Duitse analist zit vol adrenaline: 'Verstappens redding was dé redding van het jaar'
Verstappens frustraties bereikten een kookpunt in Barcelona.

Voorbarig besluit van Red Bull

Het verzoek van Gianpiero Lambiase viel ook niet zo goed bij Verstappen. Omdat hij de exitroute moest gebruiken om een crash met Russell te voorkomen, wilde Red Bull dat hij preventief de plek teruggaf aan de Brit. 'Dat was zeker voorbarig, maar Red Bull en Verstappen zijn inmiddels wel vaker de dupe geweest in dit soort situaties', snapt Schmidt. 'Ze zijn al vaak gestraft. Ik denk dat je in zo'n korte tijd niet goed kunt vaststellen wie er gelijk had.'

Was het dan oké wat Verstappen deed? Luidt de vraag die Schmidt aan zichzelf stelt. 'In de eerste bocht wel. De stewards hadden het achteraf onderzocht en zeiden: no further action. Het was terecht van Verstappen om de uitloopstrook te nemen', zegt Schmidt. 'Vanuit Red Bulls perspectief was het vervelend, maar als ze het niet hadden gedaan (Verstappen verzoeken de plek terug te geven, red.), dan had hij gewoon die tiensecondenstraf gekregen.'

Red Bull de schuldige?

De Duitse journalist is van mening dat Red Bull daar niet per se slecht heeft gehandeld. 'Misschien hadden ze kunnen zeggen: oké, wacht even drie of vier ronden af, maar in de speed of the moment', lacht Schmidt, 'bekijk je dat niet zo precies. Dan heb je een herhaling of een slowmotion nodig, een camerabeeld van bovenaf, om als team een besluit te nemen', aldus de Duitser. Hij was na afloop ook bij het persmoment van Christian Horner.

'Hij zei dat men wenst dat de wedstrijdleiding gewoon direct zegt: ga door of geef de plek terug. Dat zou natuurlijk wenselijk zijn, maar dat gaat gewoon niet, omdat de wedstrijdleider geen invloed heeft op het oordeel. Hij kan hooguit zeggen tegen zijn stewards: daar is iets raars aan de hand, maar dat is ook alles. De beslissingen worden door de stewards genomen. Ze handelen alleen snel als iets overduidelijk is. In zulke twijfelgevallen wachten ze gewoon tot na de race.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

2024 red bull pitmuur
Had Red Bull andere beslissingen moeten nemen?

McLaren superieur

Red Bull leek op de winnende koers te liggen, maar dat weet Schmidt niet zeker. McLaren leek de touwtjes vooraan stevig in handen te hebben. 'Als er aan het einde van de race geen safetycar was geweest, dan zou Verstappen derde zijn geworden. Meer zat er niet in. McLaren was gewoon superieur, dat moet je erkennen. Het leek er hier en daar op dat Verstappen hen uit kon dagen. Ook Stella gaf toe dat hij sterker was dan verwacht.'

Schmidt komt vervolgens met een opvallende conclusie: 'ze hebben met drie stops iets geprobeerd in de hoop dat het in hun voordeel zou werken, maar het werkte juist tegen hen. De safetycar kwam op het stomste moment. Als hij eerder in de race was gekomen, was het gunstig geweest voor Red Bull. Dat kan altijd gebeuren. Ze namen het risico ook in Monaco, waar ze gokten op een rode vlag.'

De Duitse journalist denkt dat het nemen van die risico's gepaard gaat met Red Bulls positie in beide kampioenschappen. 'Je ziet: Red Bull staat met de rug tegen de muur en moet zulke tactische zetten overwegen om überhaupt kans te maken tegen McLaren. Zo geldt dat voor het hele veld. De flexi-wings waren een groot onderwerp, maar er veranderde helemaal niets. Misschien is McLaren zelfs nog dominanter geworden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws