max-verstappen-red-bull-racing-2025-vt3 Opinie
Opinie

F1TV-analisten keken elkaar aan na Verstappens ronde: 'Deed typische Max-dingen in deze sessie'

max-verstappen-red-bull-racing-2025-vt3

Na de derde vrije training belooft het een spannende kwalificatie te worden in Singapore. Max Verstappen liet lang op zich wachten en kwam uiteindelijk pas na de rode vlag halverwege de training naar buiten. Binnen een half uur kreeg hij de RB21 op de rit om de eerste tijd te noteren. Vier coureurs volgden binnen een tiende, maar niemand kon aan Verstappens tijd komen.

Hij liet een typische 'Verstappen-ronde' zien nadat hij eerder niet helemaal tevreden was met het rijgedrag van de bolide. Er hoefde weinig gewijzigd te worden, maar de Nederlander legde uit dat de achterkant wat los aanvoelde. Na zijn eerste runs ging hij weer naar binnen om dat aan te passen. Met de softband keerde hij terug op de baan om de snelste tijd te bemachtigen. Beide McLarens waren snel, maar niet snel genoeg om Verstappen van de troon te stoten.

Na afloop van de vrije training doen de analisten van F1TV een poging om te voorspellen wie de poleposition gaat pakken. 'Ik kies Max, want ik wil dat het tot het laatste moment spannend blijft', lacht voormalig strateeg Ruth Buscombe. 'Dat snap ik heel goed', reageert IndyCar-ster James Hinchcliffe. 'Hij deed typische Max-dingen in die sessie. Toen we die ronde zagen, zaten Lawrence en ik naast elkaar op kantoor. We keken elkaar aan en dachten: ja, dat klopt wel.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-2025-vt3
Verstappen kan goed uit de voeten met de RB21 in Singapore.

De twee analisten denken dat Norris er sterk uitzag, maar Verstappen leverde net een beetje extra. 'Max is gewoon Max', zegt Hinchcliffe. 'Dit is echter wel altijd een goed circuit voor Norris geweest. Hij won hier vorig jaar overtuigend, verloor hier nooit van een teamgenoot', peinst de Canadees, die Norris voor de derde keer achter zijn teamgenoot zag finishen. 'Het leek erop dat hij zijn zelfvertrouwen terugvond na een wat tegenvallende vrijdag.'

Voorvleugel helpt

Voor Red Bull Racing is dit weekend een soort 'test' om te kijken of de bolide het, na de stappen die werden gezet in Monza en Bakoe, nu ook goed loopt op circuits met veel downforce. Tot nu toe lijkt het heel goed te gaan. 'We hadden het er al over: dit zou een soort lakmoesproef worden voor de echte snelheid van de Red Bull. Kunnen ze het vasthouden? Twee zeges op rij... Dat waren circuits met weinig downforce', vervolgt Hinchcliffe. Collega Alex Brundle wijst naar de update van Red Bull.

De Oostenrijkse renstal heeft een nieuwe voorvleugel op de auto gemonteerd, die al onder de loep is genomen door voormalig ontwerper Gary Anderson. 'Die voorvleugel helpt zeker', zegt Brundle. 'Het zit ook zo dicht bij elkaar: de top vijf binnen een tiende. Max heeft gewoon dat kleine extraatje. Ik denk dat men bij Red Bull niet alleen blij zal zijn dat hij bovenaan staat, maar ook met hoe dicht alles op elkaar zit. Dat betekent dat hij in de kwalificatie wat auto's tussen zichzelf en de McLarens kan plaatsen.'

Red Bulls energie is voelbaar

Op een circuit als dat van Singapore zou dat zeker gunstig zijn. In de krappe straten en met vuile lucht wordt het dan lastig om Verstappen in te halen. 'Je moet hier perfect rijden, en Max voelt zich thuis in de auto', denkt Brundle. F1TV-analist Lawrence Barretto ziet opnieuw het Verstappen-effect: 'Het is het vertrouwen dat hij de laatste weekenden in die auto heeft opgebouwd. Hij begon vrijdag direct sterk. Dat vertrouwen groeit en heb je nodig op een circuit als dit', looft Barretto.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-zaterdag-singapore-red-bull-racing-2025-yuki-tsunoda
Van Helmut Marko mogen de fans dromen van titel nummer vijf als het in Singapore goed gaat.

Buscombe neemt het weer over en benadrukt dat dat beetje extra van Verstappen het team enorm helpt de laatste weken. 'Ik denk dat Red Bull naar elk circuit komt en gewoon honderd procent geeft, te land, ter zee en in de lucht, als het ware', lacht ze. 'Of het nu om de strategie gaat, of om updates brengen terwijl we naar een nieuw tijdperk gaan, of om Max die niets laat liggen. Als je met de mensen daar praat, zeggen ze gewoon: we geven alles. Je voelt die energie.'

De voormalig strateeg van Haas en Sauber weet zeker dat Verstappens zege op de Nordschleife daar ook aan bij heeft gedragen. 'Het gaf hem niet alleen meer motivatie, maar iedereen in het team', vervolgt ze. Hij beloonde het team met foutloze sessies in Singapore. 'De auto was goed, hij reed foutloos, maar ook de manier waarop ze de banden gebruikten was zó gedisciplineerd. Ze waren sterk in sector één, twee én drie. Dat is hier heel moeilijk. Dat komt door hem, en door de ingenieurs.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws