Het niveau van Magnussen verschilt van dag tot dag: 'Dat is niet professioneel' Opinie
Opinie

Het niveau van Magnussen verschilt van dag tot dag: 'Dat is niet professioneel'

Het niveau van Magnussen verschilt van dag tot dag: 'Dat is niet professioneel'

Bij het Ziggo Sport Race Café hebben gasten Robert Doornbos, Rick Winkelman, en Rob van Gameren het laatste Formule 1-nieuws besproken. De analisten menen dat het voor Nyck de Vries, die bij AlphaTauri flink onder druk staat, jammer is dat de Grand Prix op een traditioneel circuit als Imola niet verreden wordt, en hij nu in actie moet komen in de straten van Monaco. Verder plaatst voormalig coureur Doornbos zijn vraagtekens bij de keuze van Mercedes om haar geplande upgrade nu in Monaco te introduceren.

Al snel gaat het gesprek over Nyck de Vries, die in Imola juist hoopte een goed weekend mee te maken, in de buurt van thuisbasis Faenza. Voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos denkt dat een vlekkeloos weekend cruciaal is voor het vertrouwen van de AlphaTauri-coureur. 'Je moet uit die negatieve spiraal komen', aldus de Rotterdammer. 'Na die positieve kwalificatie in Miami dachten we dat dat een moment zou zijn dat je er goed uit kan komen, maar dan kegel je in bocht een Norris eruit en dan zit je weer in die negatieve spiraal.' Het volgende raceweekend vindt nu plaats in de straten van Monaco, geen makkelijk circuit voor een coureur die vertrouwen mist.

Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko deelde eerder een gele kaart uit aan de Fries, wat de vraag doet oproepen wie de meest logische vervanger zou zijn, mocht De Vries niet aan de verwachtingen voldoen in de komende periode. Afgelopen weken kwamen de geruchten op gang over een mogelijke rentree van Daniel Ricciardo, maar volgens Doornbos staat hij niet op poleposition. 'Ik denk dat Liam Lawson de beste kaarten heeft', meent de voormalig Red Bull-coureur. 'Hij is de officiële reserverijder van Red Bull, en niet Daniel Ricciardo. Dat is een beetje de stuntman', verwijst Doornbos naar de PR-activiteiten waar Ricciardo zich mee bezig houdt.

Steiner gaat in op prestaties Magnussen

Zoals zo vaak werd er ook gebeld met Haas-teambaas Günther Steiner. De Italiaan kan tevreden terugkijken op de thuisrace in Miami, waar Kevin Magnussen met een tiende plek een punt wist te pakken. 'Het was wel goed, maar niet perfect', oordeelt Steiner. 'We hadden twee auto's in Q3 kunnen hebben. Nico (Hülkenberg, red.) was heel ontevreden over zijn kwalificatie. Elk klein foutje maakt het meteen heel moeilijk. Een klein foutje is genoeg om af te vallen, dat is wat gebeurde. Zulke dingen gebeuren nou eenmaal. Ik zei tegen hem: je moet dit accepteren, je kan niet altijd alles goed doen, dat kan alleen ik!' grapt de Italiaan.

Magnussen was langer tijd in gevecht met Ferrari-coureur Charles Leclerc, tot vreugde van Steiner. 'Ik genoot ook van het gevecht (tussen Leclerc en Magnussen, red.). Helaas haalde hij (Leclerc, red.) ons uiteindelijk in, maar het was mooi om te zien. Charles hield zich niet in. Het is helemaal mooi dat we dat in Miami zagen, omdat het onze thuisrace is. Heel mooi', blikt Steiner terug. 'Ik denk dat Kevin een van de beste coureurs is als hij voor positie strijdt, zowel verdedigend als aanvallend. Hij kan ontzettend goed racen als hij daar de kop naar heeft staan. Met goed materiaal is hij heel erg goed', sluit Steiner af. De opmerkingen van de Haas-teambaas resulteren wel in kritiek op Magnussen. 'Dat horen we Renger (van der Zande, red.) ook wel eens zeggen, die heeft lang met Magnussen gereden', vertelt Winkelman. 'Als Magnussen het naar zijn zin heeft, dan is hij niet te stoppen, maar als het even tegenzit... Dat is niet professioneel natuurlijk.'

Vooruitblikken op Monaco

Tot slot bespreken de heren de gevolgen van het wegvallen van de Grand Prix van Emilia Romagna voor de verschillende teams. De race in Italië luidde het begin van het Europese seizoen in, en dus waren veel teams van plan om de nodige upgrades mee te nemen. Nu staan de teams voor het dilemma of ze deze nieuwe onderdelen wel of niet meenemen naar Monaco, waarbij de teams verschillende keuzes maken. 'Mercedes neemt de upgrades mee naar Monaco, die gaan ze daar toch op de auto zetten', zegt Doornbos sceptisch. 'Waarom ik dat met een grijns zeg? Dat is de meest bijzondere plek om upgrades mee te nemen, dat doe je normaal niet naar een circuit als Monaco. Het risico dat je schade rijdt, is veel groter dan in Barcelona een week later. Barcelona is een circuit waar je echt de aerodynamica kan testen, in Monaco kan je dat niet echt testen, want de bochtensnelheid heeft allemaal te maken met de snelheid van de baan', deelt Doornbos zijn mening.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws