verstappen redbull emiliaromagna zaterdag 2025 19 Opinie
Opinie

Hughes noemt de kracht van Red Bull: 'Verstappen was daar altijd sneller dan de McLarens'

verstappen redbull emiliaromagna zaterdag 2025 19

Het gevecht om pole position werd gewonnen door Oscar Piastri. Max Verstappen mag de race starten vanaf P2, achter hem staat George Russell. De kwalificatie bracht een interessant 'spel' met zich mee, aldus Mark Hughes van The Race. McLaren en Red Bull Racing namen niet het risico om op de medium een tijd neer te zetten, terwijl het Russell bijna pole opleverde.

McLaren heeft tot nu toe een geweldig seizoen en Oscar Piastri staat dan ook aan de leiding van het kampioenschap, gevolgd door teamgenoot Lando Norris en Red Bull Racing-coureur Max Verstappen. De Grand Prix van Emilia-Romagna is de eerste race van de triple header. De baan is maar kort en de verschillen zijn klein. Uiteindelijk was het Piastri die pole wist te pakken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes noemt de kracht van Red Bull: 'Verstappen was daar altijd sneller dan de McLarens'
Piastri mag de race vanaf de eerste plek starten.

'Een altijd supersnelle McLaren en opnieuw een geweldige turnaround van Red Bull zorgden voor een klassieke strijd om pole tussen Oscar Piastri en Max Verstappen op Imola, die met een marge van drie honderdsten van een seconde werd beslist', vat Hughes de kwalificatie samen. Met name de banden zorgden uiteindelijk voor een interessant 'spel'.

Risico nemen?

'Er borrelde een bandenconflict op dat dreigde te leiden tot een schokkend resultaat, aangezien de mediumband waarschijnlijk een snellere band bleek te zijn dan de zachte band', legt Hughes uit. 'De toegenomen grip op het circuit en het vermogen van de motoren hebben de zachtere band waarschijnlijk net over zijn hoogtepunt geduwd ten opzichte van gisteren.' Er werd in de kwalificatie te veel van de zachte band gevraagd, waardoor deze band moeite had met een hele ronde.

Echter, het was een risico voor de teams om hun coureur te laten kwalificeren op de mediumband. 'Het zou betekenen dat er één set minder beschikbaar zou zijn voor de race, wanneer die nodig zal zijn', vertelt Hughes. De teams krijgen maar een beperkt aantal sets mediumbanden toegewezen. De verwachting voor de race is een éénstopper, waarbij de meeste coureurs op de mediumband zullen starten en daarna naar de harde band zullen gaan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes noemt de kracht van Red Bull: 'Verstappen was daar altijd sneller dan de McLarens'
Russell nam het risico en kwalificeerde zich als derde.

De mediumband gebruiken in de kwalificatie was dus een risico, omdat het ze een set zou kosten voor de race. 'McLaren en Red Bull's Verstappen vonden allemaal dat ze snel genoeg waren om het risico niet te hoeven nemen. Dat zelfs als een Mercedes of Ferrari op de mediumbanden zou rijden, dat ze nog steeds voor zouden liggen', aldus Hughes. 'Het bleek dat ze gelijk hadden. Maar het scheelde niet veel.'

Kleine verschillen

Piastri en Verstappen zijn waarschijnlijk gered door het verkeer waar Russell last van had. 'Voor zijn laatste run had George Russell een set mediumbanden gemonteerd op zijn Mercedes. Hij kwalificeerde zich als derde, slechts 0,1 seconde achter polesitter Oscar Piastri. Dit ondanks het feit dat hij ongeveer evenveel tijd verloor aan het verkeer aan het begin van zijn ronde', legt Hughes uit. Russell werd aan het begin van zijn ronde opgehouden door verkeer, maar had pole kunnen pakken.

Verstappen maakte het verschil in de eerste sector. 'De Red Bull was, zoals gewoonlijk, op zijn best in de snelle bochten', aldus de journalist. 'Verstappen was daar altijd sneller dan de McLarens, omdat hij die aero-grip gebruikte, maar zou daar later in de ronde een prijs voor betalen door de kwetsbare banden.' Het zorgde er uiteindelijk voor dat de Nederlander drie honderdsten tekort kwam voor pole.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes noemt de kracht van Red Bull: 'Verstappen was daar altijd sneller dan de McLarens'
Verstappen was net niet snel genoeg voor pole.

De drie honderdsten laten niet het hele plaatje zien, zegt Hughes. 'Dat verschil was slechts het eindcijfer van veel grotere schommelingen door de ronde heen. Aan het begin van de ronde was de Red Bull sneller op de rechte stukken en in de snelle bochten, maar de McLaren had een betere tractie.'

Verstappen lag in het begin van de ronde voor, 'maar dan begint het betere gebruik van de achterbanden', analyseert Hughes. Piastri loopt dan weer in op Verstappen. Het verschil zit hem uiteindelijk in de laatste bocht. 'Het laatste succes dat de pole bepaalde, was de betere tractie van de McLaren bij het uitkomen van de laatste bocht.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws