In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen baalde een beetje van zijn weekend in Mexico. Voorheen was het een goed circuit voor de Red Bull, maar dat is verleden tijd. Hij wist toch naar het podium te rijden door een megastint in de race.
Verstappen had op vrijdag in Mexico wat minder rijtijd omdat Arvid Lindblad de eerste vrije training reed. Red Bull Racing had wat nieuwe onderdelen meegenomen naar Mexico, waaronder een nieuwe vloer en aanpassingen aan de carrosserie voor meer koeling bij de krachtbron. Of het zo verstandig was dat Lindblad met de auto van Verstappen de training reed, werd later in het weekend een beetje over getwijfeld.
In VT2 kreeg Verstappen geen goed gevoel over de auto en vond hij de long runs erg slecht. Over één ronde vond hij de pace wel redelijk. Op zaterdagochtend veranderde dat weer. Met een twijfelachtig gevoel ging Verstappen de kwalificatie in. Vanaf de eerste ronde wist hij eigenlijk al dat hij niet mee zou doen voor poleposition. Gezien de ijle lucht en de grote kans op oververhitting, is de poleposition zeker voordelig in Mexico.
Kort antwoord na Q3
In Q3 waren de baantemperaturen bijna 43 graden. Verstappen merkte dat hij geen grip en tractie had. Hij kwam zeker vier à vijf tienden tekort op Lando Norris. 'Dat is P5, Max', meldde ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Lando deed uiteindelijk een 15,5.' Verstappen sloeg op zijn stuur toen hij over de finish kwam, wetende dat het niet zijn beste kwalificatie was. Hij had het lastig met de auto, maar deed zijn best om alles eruit te halen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarvoor kreeg hij complimenten van teambaas Laurent Mekies. 'Het was een lastige sessie, Max', zei de Fransman. 'Je deed wat je kon met wat je ter beschikking had. We hebben een lange race morgen', luidden de oppeppende woorden. 'Eh, ja. Moeilijke dag. Laten we het daarop houden', antwoordde Verstappen. Hij had geen vertrouwen in de racedag, en verwachtte dat de problemen met de auto alleen maar erger zouden worden.
Verstappen ontwijkt crash via het gras
Helmut Marko was de enige van het team die geld in durfde te zetten op een podium. Verstappen ging er zelf vanuit dat een paar rijders moesten uitvallen. Hoe dan ook ging hij er vol voor. Met vier man wijd stormden ze op de eerste bocht af toen de lampen uitgingen. Verstappen koos voor de buitenkant nadat de binnenkant werd geblokkeerd door de Ferrari's en Russell. Hij had de Brit in ieder geval al te pakken voorafgaand aan bocht 1. Hij werd naar buiten gedrukt en koos de weg door het gras om een crash te voorkomen.
'Ik werd echt heel erg afgeknepen', verklaarde Verstappen zijn actie op de boordradio. 'Begrepen', antwoordde Lambiase. De Nederlander kwam daarna weer op de baan en voegde zich achter de drie auto's voor zich. Opnieuw kreeg hij geen ruimte van Lewis Hamilton. 'Weer geen autobreedte ruimte!' zei Verstappen. Het incident in bocht 1 werd genoteerd door de stewards, waarna Hamilton werd genoteerd voor het afsnijden van bocht 4. Daarmee won hij aanzienlijk veel terrein.
Na een aantal ronden stabiliseerde het veld een beetje. Verstappen zat achter Oliver Bearman, die hem in kon halen toen hij in gevecht was met Hamilton en Russell en daarbij even van de baan ging. 'Lewis heeft duidelijk een voordeel behaald met het hele gebeuren', zei Verstappen. 'Geen zorgen, we hebben het al gemeld', reageerde Lambiase. Sportief directeur Stephen Knowles zat er dus bovenop. Ondertussen kon hij Bearman voor zich steeds slechter volgen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lambiase rap met updates
'Ik heb geen grip', liet hij weten. 'Ja, begrepen. Het zijn de oppervlaktetemperaturen momenteel', reageerde Lambiase, die al wist waaraan het lag. 'Probeer lift and coast waar je kan.' Kimi Antonelli en Russell zaten achter hem, maar de jonge Italiaan zat telkens ver genoeg weg om geen aanval in te kunnen zetten. Dat kwam goed uit, want Verstappen had van zijn voorganger geen DRS meer. 'Mijn banden koelen niet af, dus vergeet het maar', zei Verstappen, terugkomend op Lambiases eerder bericht.
De ingenieur verzocht Verstappen wel door te gaan met lift and coast voor de temperaturen van de krachtbron. Ondertussen kreeg Antonelli het ook lastig op zijn banden en kreeg Verstappen meer ademruimte. De wedstrijdleiding meldde de tiensecondenstraf voor Hamilton, waardoor een podium sowieso weer in beeld kwam voor Verstappen. 'We hebben wat front overloading gezien. Denk om B-bal 8 en selecteer dan min 1 of min 2. Hamilton heeft een tiensecondenstraf', zei Lambiase in één adem.
Hij ging vlekkeloos over van instructies over de rembalans naar de straf van Hamilton naar het gat tussen Verstappen en Antonelli. 'Ja, maat, ik heb het erg lastig met de achterkant', liet hij weten. 'Je achterstand op Hamilton is zes seconden, dus blijf erbij', zei Lambiase, die al aan het rekenen was waar Hamilton terecht zou komen na zijn pitstop. 'Front flap-update?' verzocht Lamniase. 'Ja, niks werkt, alles voelt gevoelloos aan', zei Verstappen. 'Probeer iets meer lift off te doen, Max', kreeg hij te horen.
Lambiase drukte het verkeerde knopje in
Een paar ronden later leek het wel te hebben geholpen, want Lambiase liet weten dat hij minder hoefde te liften in bocht 1. Op dat moment was zijn achterstand op Bearman ongeveer 2,5 seconden en had hij Russell achter zich op drie seconden. De Mercedes-coureur stond onder druk van Oscar Piastri, want Antonelli was naar binnen gegaan. 'Wat wil je dat ik doe?' vroeg Verstappen. 'Wat we doen? We blijven buiten', antwoordde Lambiase. 'Staan we op een eenstopper of een tweestopper op dit moment? Ah, oké.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat laatste bericht was niet voor Verstappen bedoeld maar was interne communicatie op de pitmuur. 'Ik kan alles horen!' liet de viervoudig wereldkampioen weten. 'Hamilton is nu ook in de pitstraat. Het lijkt erop dat die auto's die nu stoppen extreem lange stints moeten doen zo', ging Lambiase verder. Verstappen kreeg vanaf ronde 28 de vrijheid om verder te gaan zonder te veel in te moeten houden. Red Bull wilde de stint op de mediums zo lang mogelijk rekken om naar de softs te gaan.
'Yuki reed een 23,5 in de laatste ronde', liet Lambiase weten. 'Hij heeft Bearman en de rest van het treintje achter zich.' Tsunoda kon Verstappen helpen door die rijders achter zich te houden zolang hij kon. Tsunoda kreeg het echter ook lastig met de banden. 'Dat was een goede ronde, goed zo, Max', moedigde hij zijn coureur aan. Zijn banden waren inmiddels 34 ronden oud en ze raakten echt op. 'Ik ben nu echt aan het worstelen', zei Verstappen. 'Je komt hoe dan ook aan het einde van die trein naar buiten, dus we zoeken een bandendelta', zei Lambiase, waarna Verstappen een pitstop maakte.
Metronoom Max aan het werk
'Je hebt een gemiddelde delta naar de andere auto's van vijftien ronden', sprak Lambiase over de banden. Verstappen was veel later naar binnen gegaan dan de coureurs die op de zachte band waren gestart, waardoor hij daar nu een voordeel uit kon halen. De rest van het veld stond op de mediums, terwijl hij met een compound zachter terrein kon gaan winnen. 'De banden moeten in de beste staat mogelijk zijn als we bij dat treintje aankomen', luidden de instructies van Lambiase.
Verstappen zat op dat moment zes seconden achter Hamilton, maar reed meer dan een seconde per ronde goed. Voor Hamilton reden Piastri, de Mercedessen en Bearman. 'Ik spaar de banden. Ik kan toch niet echt pushen, dus ik ben ze aan het sparen', zei Verstappen. Er waren op dat moment nog 31 ronden te gaan. 'Hoeveel pak ik per ronde?' vroeg Verstappen. 'Acht tienden', reageerde Lambiase. 'Hamilton rijdt een 22,2, net als de rest van de auto's voor je.' Nog steeds was Verstappen veel sneller dan de andere coureurs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hij begon een stint waarin hij zeker dertig ronden niet buiten de 1:21-ers reed. 'Geef me de snelste modus die er is', verzocht de Nederlander. 'Dat is modus 6', zei Lambiase. Een paar auto's gingen voor een tweede stop, waaronder Piastri, Russell en Bearman. Daardoor lag Verstappen met nog zo'n twintig ronden te gaan op P3. Zijn achterstand op Leclerc was meer dan dertien seconden, maar met zijn pace op de zachte band en Leclerc die nu al helemaal geen pitstop meer kon maken, moest dat goed komen.
Virtuele safetycar eindigt strijd met Leclerc
Lambiase deed ondertussen zijn best om Verstappen te pushen en meer dan het onderste uit de kan te halen. 'Hoe is mijn pace ten opzichte van die van Leclerc?' vroeg Verstappen. 'Zijn laatste ronde was een 22,0, Max, jij reed een 21,1', zei Lambiase, die duidelijk maakte dat Verstappen de overhand had. 'Er zitten nog twaalf seconden tussen en je hebt nog 21 ronden.' Bearman achter hem reed een paar tienden sneller per ronde, maar hij vormde niet echt een bedreiging voor Verstappen. Hij had zo'n zeven tienden per ronde nodig om Verstappen te pakken.
Red Bull richtte zich dus alleen op Leclerc voor hen. 'Op deze manier pakken we hem aan het einde van de race. Het gat is nu 10,6 seconden', zei Lambiase. Verstappen zei vrij weinig. Hij werd alleen maar gevoed met de pace van Leclerc. De viervoudig wereldkampioen kwam steeds dichterbij. 'Oké, daar is die man voor je', zei Lambiase, die van de adrenaline steeds betere one-liners eruit begon te gooien. 'Hij reed een 21,9. Kom op, this is why we go racing.'
Verstappen had een halve seconde per ronde nodig om Leclerc aan het einde van de wedstrijd te pakken te krijgen. Hij reed op dat moment zeven tienden per ronde goed. In ronde 62 was het gat nog maar 4,4 seconden en kon Verstappen Leclerc hier en daar al zien. 'Rijd jezelf binnen zijn DRS', zei Lambiase. 'Tien ronden te gaan. Leclerc 21,7. Gat is 3,9. Deze stint is insane, Max. Finish it off.' Verstappen had nog niet het optimale gevoel in de auto. 'Dit geeft me niet wat ik wil qua agressiviteit aan het einde van het remmen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lambiase dacht dat het wel meeviel: 'Het werkt wel, Max. Reminder, de andere toggle is nog een stap (in agressiviteit, red.)', antwoordde hij. Er waren nog zes ronden te gaan en iedereen zat op het puntje van zijn of haar stoel. Verstappen kroop binnen DRS van Leclerc. 'Dubbel geel, dubbel geel', zei Lambiase snel. Carlos Sainz stopte langs de baan en reed richting een opening in de omheining. 'Sainz staat daar, motor uit. Virtuele safetycar is actief en dubbel geel in 13, 14.'
Verstappen bedankt de pitmuur
Verstappen snapte niet helemaal waarom er een virtuele safetycar moest komen. 'De auto staat daar veilig, we komen daar toch niet (tijdens het racen, red.)', zei Verstappen. De FIA kreeg echt een melding van vuur en moest daarom de marshals inzetten om de auto veilig te stellen. In de laatste ronde werd de race alsnog hervat, maar Verstappen kon geen actie meer proberen. 'Jammer, Max, heel jammer. Alsnog heel goed gedaan', zei Lambiase, die zeker wist dat Verstappen Leclerc te pakken had gekregen.
'De strategie was goed. Helaas pech gehad met de virtuele safetycar. Ik denk dat we het resultaat hebben gemaximaliseerd. Het was niet makkelijk aan het begin. Goed gedaan met de strategie in ieder geval', zo bedankt Verstappen de pitmuur. 'Max, die stint was echt mega', klonk Mekies. 'Inderdaad pech met de VSC, maar je hebt alles eruit gehaald. Goed gedaan.' In het tweede weekend van november keert Verstappen terug naar Brazilië, waar hij vorig jaar op legendarische wijze won.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties