McLaren ging ervandoor met de poleposition, maar het lukte de Britse renstal niet om de eerste startrij volledig oranje te maken. Daar stak Max Verstappen een stokje voor. F1-commentator Olav Mol denkt dat polesitter Oscar Piastri veel geluk heeft gehad na SQ2. Hij nam de aanpak van McLaren eens onder de loep en kwam een aantal bekende aspecten tegen.
Piastri raakte zijn tijd kwijt in het tweede deel van de kwalificatie vanwege track limits. Hij moest er vervolgens nog een keer voor gaan zitten, en kroop door het oog van de naald. 'Hij had gewoon heel veel mazzel', zegt Mol in het Ziggo Sport Race Café. 'Dat hij het daarna goed heeft gedaan, is dan zo, maar hij moest nog een run doen. Toen was het op 41 duizendsten dat hij eruit had kunnen vliegen', wijst de Bloemendaler aan.
'Op dat moment waren Hamilton en Antonelli al weg. Hij heeft het goed gedaan, maar hij had wel veel mazzel', zegt Mol. Piastri pakte vervolgens de poleposition met vijf tienden op Verstappen en zes tienden op teamgenoot Oscar Piastri. Voor het eerst sinds een lange tijd werd Verstappen verslagen tijdens de kwalificatie op Spa-Francorchamps. 'Max heeft, in de jaren waarin hij pole pakte op Spa, het ook telkens gedaan met vier, vijf, acht tienden', vervolgt Mol.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Wat McLaren nu gedaan heeft, is wat Red Bull alle andere jaren deed. Verstappen had altijd de sleutel in de middensector. Daar leverde hij topsnelheid in', zegt hij. Dat is het bochtige gedeelte van het circuit in de Belgische Ardennen. Voorheen had Red Bull het voordeel dat haar bolide zo aerodynamisch efficiënt was, waardoor ze makkelijk topsnelheid in konden leveren door meer vleugel op de auto te zetten. 'Dat surplus hadden ze altijd, maar nu niet meer.'
McLaren past bekend trucje toe
Red Bull heeft de achtervleugel wel een beetje aangepast voor de sprintkwalificatie. Een gurney flap op de achtervleugel zorgde voor meer downforce, waardoor het beter ging in de middensector. 'Ze moeten minder vleugel rijden om topsnelheid te pakken', gaat Mol verder. 'Hij wint drie tienden in sector 1, verliest vervolgens zes à zeven tienden in sector 2. Om dat met die vleugel goed te rijden, dan komt hij op het rechte stuk helemaal niet meer naar voren.'
Mol pakt een lijstje met topsnelheden erbij en benoemt dat Yuki Tsunoda de hoogste topsnelheid te pakken had, van 346 kilometer per uur. Verstappen tikte 343 per uur aan, terwijl Lando Norris een topsnelheid van 337 noteerde. 'Het was vroeger een Red Bull-trucje', zegt Mol. 'Dat vermogen hebben ze nu niet meer. Misschien dat ze het voor de race nog proberen, dat ze hier even wilden laten zien waar ze stonden, en dan voor de Grand Prix nog aanpassen', oppert de commentator.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Achteraf niet piepen
Piastri dekte zichzelf na afloop een beetje in door aan te geven dat Spa-Francorchamps niet de meest ideale baan is om vanaf pole te starten. 'Als hij hier niet op pole had willen staan, had hij wat minder zijn best moeten doen', luidt het nuchtere antwoord van Nicky Catsburg, ook aan tafel bij het Race Café. 'Ik denk dat Piastri nog wel even nadenkt over de vorige keer dat hij en Max op de eerste startrij stonden. Weet je dat nog, in Imola? Buitenom, doei Piastri!' herinnert Mol.
'Hij weet ook wie hij naast zich heeft staan: Max Verstappen, die in zijn hoofd al afscheid heeft genomen van de titel', vult Rob van Gameren aan. 'Hij hoeft zich niet in te houden. Hij zal altijd respectvol blijven, maar hij kan er nog harder invliegen dan normaal.' Mol begrijpt echter wel wat Piastri bedoelt. 'Als je van pole start, en je rijdt naar boven zonder DRS, dan moet je het daarna maar zien goed te maken. Het deel waar hij (Max, red.) zo snel is, is het weer lastiger om in te halen. Hij heeft wel gelijk, maar achteraf moet je niet piepen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties